Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973)
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Llorenç Gelabert Gual
Xavier Motilla Salas
L'ús de la fotografia com a font per a la investigació en història de l'educació,
així com el debat que aquest fet ha generat, actualment es reflecteix en importants
i valuoses aportacions. En aquest sentit, una línia d'investigació, que inclou algunes
aportacions en els darrers anys, és la que ha prestat atenció a l'ús que es feia de la fotografia com a instrument per reforçar els discursos textuals en la premsa i les
revistes il·lustrades en reportatges gràfics d'interès educatiu adreçats a un públic
no especialitzat. Les revistes d'informació gràfica o il·lustrades són una font de
documentació encara poc explorada pels historiadors de l'educació tot i que són molt
abundants a l'Estat espanyol des de mitjan vuit-cents i s'hi poden localitzar una gran
quantitat d'imatges escolars i educatives en un sentit més ampli elaborades pels
pioners del fotoperiodisme. En aquesta línia, en el present article, pretenem aproparnos
a l'ús que es féu de la fotografia a la revista il·lustrada Lluc, en el període que va de
1921 a 1973, per reforçar els reportatges, les notícies i informacions d'interès educatiu
que s'hi publicaren, en un sentit genèric i ampli, incloent-hi la formació religiosa.
L'esmentada publicació s'ha d'analitzar i entendre en el si de les diverses revistes
il·lustrades aparegudes a Mallorca, per la qual cosa prestarem atenció, succinta, al
desenvolupament del fotoperiodisme i la premsa il·lustrada de manera genèrica, d'una
banda, i als orígens i el desenvolupament de les publicacions periòdiques gràfiques i
il·lustrades a l'illa més gran de l'arxipèlag balear, d'una altra, parant a la revista i llurs
editors i en el ric fons fotogràfic que conté.
així com el debat que aquest fet ha generat, actualment es reflecteix en importants
i valuoses aportacions. En aquest sentit, una línia d'investigació, que inclou algunes
aportacions en els darrers anys, és la que ha prestat atenció a l'ús que es feia de la fotografia com a instrument per reforçar els discursos textuals en la premsa i les
revistes il·lustrades en reportatges gràfics d'interès educatiu adreçats a un públic
no especialitzat. Les revistes d'informació gràfica o il·lustrades són una font de
documentació encara poc explorada pels historiadors de l'educació tot i que són molt
abundants a l'Estat espanyol des de mitjan vuit-cents i s'hi poden localitzar una gran
quantitat d'imatges escolars i educatives en un sentit més ampli elaborades pels
pioners del fotoperiodisme. En aquesta línia, en el present article, pretenem aproparnos
a l'ús que es féu de la fotografia a la revista il·lustrada Lluc, en el període que va de
1921 a 1973, per reforçar els reportatges, les notícies i informacions d'interès educatiu
que s'hi publicaren, en un sentit genèric i ampli, incloent-hi la formació religiosa.
L'esmentada publicació s'ha d'analitzar i entendre en el si de les diverses revistes
il·lustrades aparegudes a Mallorca, per la qual cosa prestarem atenció, succinta, al
desenvolupament del fotoperiodisme i la premsa il·lustrada de manera genèrica, d'una
banda, i als orígens i el desenvolupament de les publicacions periòdiques gràfiques i
il·lustrades a l'illa més gran de l'arxipèlag balear, d'una altra, parant a la revista i llurs
editors i en el ric fons fotogràfic que conté.
Article Details
Com citar
Gelabert Gual, Llorenç; and Motilla Salas, Xavier. “Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada <i>Lluc</i> (1921-1973)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 24, pp. 103-34, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/282651.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Música i escola a terres de parla catalana: influències de la metodologia Segarra en la seva implementació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 37: gener-juny de 2021
- Llorenç Gelabert Gual, Francesca Comas Rubí, El Fons fotogràfic de l'Escolania de Lluc , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 23: (gener-juny 2014)
- Xavier Motilla Salas, Sara González Gómez, Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, L'Ateneu Científic, Literari, Artístic i la culturització musical a Menorca (1905-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 22: (juliol-desembre 2013)
- Xavier Motilla Salas, Un regeneracioista a Menorca: el pensament pedagògic de José Pérez de Acevedo (1861-1917) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 6: (2003)
- Llorenç Gelabert Gual, Dues iniciatives en l'àmbit no formal de l'ensenyament musical a Mallorca (1977-1995) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 20: (juliol-desembre 2012)
- Pere Capellà Simó, Llorenç Gelabert Gual, Presentació. Infantesa, arts i educació: reptes metodològics en la historiografia educativa , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 37: gener-juny de 2021
- Xavier Motilla Salas, Presentació: premsa periòdica i història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Xavier Motilla Salas, La Conservació i l'estudi del patrimoni historicoeducatiu a Espanya en l'actualitat = The conservation and study of historical and educational heritage in Spain today , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 17: (gener-juny 2011)
- Xavier Motilla Salas, Escoltisme, lleure i educació a Menorca (1913-1936) = Scouting, leisure and education in Menorca (1913-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 14: (juliol-desembre 2009)