Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y quía de fuentes documentales
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
José Luis Hernández Huerta
Sara González Gómez
A mitjan 1982, l'Argentina va iniciar, després de diversos anys de dictadura
militar, la transició a la democràcia. Aquesta va comportar, a més del retorn a la
normalitat constitucional i parlamentària, canvis substancials en tots els ordres de la
vida. L'educació, considerada una de les peces clau del procés a mitjà i llarg termini,
no va quedar al marge d'aquests canvis. Així, ben aviat, es va emprendre el procés
de democratització, normalització i modernització de les institucions educatives, des
de l'ensenyament primari fins a l'universitari, passant per l'educació popular i altres
mitjans de formació i atenció de sectors de la població més vulnerables o desfavorits.
L'estudi que aquí es presenta, que aprofundeix en els assumptes anteriorment
esmentats, però sota el prisma de la història de les mentalitats, és el resultat de la
primera fase d'una investigació més àmplia que té com a objectius principals aclarir els
posicionaments polítics, ideològics i pedagògics de l'opinió pública davant l'educació
durant els processos de transició a la democràcia a Espanya i Argentina, així com
esbossar la idea d'educació manejada pel ciutadà mitjà i assentada en els imaginaris
col·lectius dels esmentats territoris. En aquest article es precisen, delimiten i descriuen
les fonts documentals, en aquest cas, editorials, articles d'opinió, seccions fixes,
entrevistes i reportatges amb tema l'educació publicats a Argentina als principals diaris
de difusió nacional Clarín, La Nación i La Prensa durant el lapse de la transició.
S'ofereixen, així mateix, una aproximació al perfil dels editorialistes i dels articulistes i
una panoràmica de les qüestions relatives a educació sobre les quals va centrar la seva
atenció la premsa diària i que, d'alguna manera, van focalitzar el debat públic. Tanca
el treball el que potser constitueix la principal aportació, la relació detallada de fonts
documentals, fins ara sense explorar.
militar, la transició a la democràcia. Aquesta va comportar, a més del retorn a la
normalitat constitucional i parlamentària, canvis substancials en tots els ordres de la
vida. L'educació, considerada una de les peces clau del procés a mitjà i llarg termini,
no va quedar al marge d'aquests canvis. Així, ben aviat, es va emprendre el procés
de democratització, normalització i modernització de les institucions educatives, des
de l'ensenyament primari fins a l'universitari, passant per l'educació popular i altres
mitjans de formació i atenció de sectors de la població més vulnerables o desfavorits.
L'estudi que aquí es presenta, que aprofundeix en els assumptes anteriorment
esmentats, però sota el prisma de la història de les mentalitats, és el resultat de la
primera fase d'una investigació més àmplia que té com a objectius principals aclarir els
posicionaments polítics, ideològics i pedagògics de l'opinió pública davant l'educació
durant els processos de transició a la democràcia a Espanya i Argentina, així com
esbossar la idea d'educació manejada pel ciutadà mitjà i assentada en els imaginaris
col·lectius dels esmentats territoris. En aquest article es precisen, delimiten i descriuen
les fonts documentals, en aquest cas, editorials, articles d'opinió, seccions fixes,
entrevistes i reportatges amb tema l'educació publicats a Argentina als principals diaris
de difusió nacional Clarín, La Nación i La Prensa durant el lapse de la transició.
S'ofereixen, així mateix, una aproximació al perfil dels editorialistes i dels articulistes i
una panoràmica de les qüestions relatives a educació sobre les quals va centrar la seva
atenció la premsa diària i que, d'alguna manera, van focalitzar el debat públic. Tanca
el treball el que potser constitueix la principal aportació, la relació detallada de fonts
documentals, fins ara sense explorar.
Article Details
Com citar
Hernández Huerta, José Luis; and González Gómez, Sara. “Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y quía de fuentes documentales”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 24, pp. 173-15, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/282653.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Xavier Motilla Salas, Sara González Gómez, Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Sara González Gómez, Historia de la Universidad en España durante el franquismo: análisis bibliográfico , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)
- Gabriel Barceló Bauzà, Sara González Gómez, Presentació. La pràctica educativa en els règims dictatorials durant el segle XX , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Sara González Gómez, José Luis Hernández Huerta, La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- José Luis Hernández Huerta, Influence and reception of Freinet in Spain. Map of the historiographical maze: Possible Means of Escape (1979-2016) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 29 (gener-juny 2017)
- Avelina Miquel Lara, Sara González Gómez, Museus pedagògics i Història pública , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 39 (2022): gener-juny
- Giordana Merlo, Sara González Gómez, Presentació. Els museus, la innovació i la formació historico-educativa del professorat , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 39 (2022): gener-juny