La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España

Main Article Content

Sara González Gómez
José Luis Hernández Huerta
La nova realitat política d'Espanya després de la mort de Francisco Franco va obligar
a emprendre canvis que afectarien les diferents esferes social, cultural, econòmica
i, per descomptat i de forma directa, educativa. Després de la celebració de les primeres
eleccions democràtiques el juny de 1977 s'iniciava el treball per a l'elaboració deltext constitucional. Dins el camp de l'educació, una de les qüestions que revestiria
més debat parlamentari seria la relacionada amb la llibertat d'ensenyament. En aquest
article pretenem acostar-nos, prenent com a referència la bibliografia disponible sobre
aquest tema, a l'ampli concepte de la llibertat d'ensenyament des de la perspectiva de
l'opinió pública, inserida en el marc més ampli de la nova història política i la història
de les idees. Una de les formes a través de les quals podem prendre el pols a aquest
debat al voltant de la llibertat d'ensenyament és mitjançant la consulta de premsa
diària. Aquest mitjà de comunicació ens ajudarà a rastrejar el debat públic generat i el
posicionament de diferents grups poblacionals, així com les idees propagades cap a la
societat sobre una qüestió particular que encara avui es troba subjecta al debat públic.
En concret, aquest treball pren com a fonts d'investigació els diaris El País i ABC i
totes aquelles notícies, editorials, articles d'opinió, seccions o columnes fixes, entrevistes
i reportatges en els quals el motiu principal fos la llibertat d'ensenyament durant
el període de novembre de 1977, amb la primera filtració a Cuadernos para el Diálogo
de l'esborrany de l'avantprojecte constitucional, i el 6 de desembre de 1978, amb la
ratificació en referèndum de la Constitució espanyola.

Article Details

Com citar
González Gómez, Sara; and Hernández Huerta, José Luis. “La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 173-98, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/340520.

Articles més llegits del mateix autor/a