La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Sara González Gómez
José Luis Hernández Huerta
La nova realitat política d'Espanya després de la mort de Francisco Franco va obligar
a emprendre canvis que afectarien les diferents esferes social, cultural, econòmica
i, per descomptat i de forma directa, educativa. Després de la celebració de les primeres
eleccions democràtiques el juny de 1977 s'iniciava el treball per a l'elaboració deltext constitucional. Dins el camp de l'educació, una de les qüestions que revestiria
més debat parlamentari seria la relacionada amb la llibertat d'ensenyament. En aquest
article pretenem acostar-nos, prenent com a referència la bibliografia disponible sobre
aquest tema, a l'ampli concepte de la llibertat d'ensenyament des de la perspectiva de
l'opinió pública, inserida en el marc més ampli de la nova història política i la història
de les idees. Una de les formes a través de les quals podem prendre el pols a aquest
debat al voltant de la llibertat d'ensenyament és mitjançant la consulta de premsa
diària. Aquest mitjà de comunicació ens ajudarà a rastrejar el debat públic generat i el
posicionament de diferents grups poblacionals, així com les idees propagades cap a la
societat sobre una qüestió particular que encara avui es troba subjecta al debat públic.
En concret, aquest treball pren com a fonts d'investigació els diaris El País i ABC i
totes aquelles notícies, editorials, articles d'opinió, seccions o columnes fixes, entrevistes
i reportatges en els quals el motiu principal fos la llibertat d'ensenyament durant
el període de novembre de 1977, amb la primera filtració a Cuadernos para el Diálogo
de l'esborrany de l'avantprojecte constitucional, i el 6 de desembre de 1978, amb la
ratificació en referèndum de la Constitució espanyola.
a emprendre canvis que afectarien les diferents esferes social, cultural, econòmica
i, per descomptat i de forma directa, educativa. Després de la celebració de les primeres
eleccions democràtiques el juny de 1977 s'iniciava el treball per a l'elaboració deltext constitucional. Dins el camp de l'educació, una de les qüestions que revestiria
més debat parlamentari seria la relacionada amb la llibertat d'ensenyament. En aquest
article pretenem acostar-nos, prenent com a referència la bibliografia disponible sobre
aquest tema, a l'ampli concepte de la llibertat d'ensenyament des de la perspectiva de
l'opinió pública, inserida en el marc més ampli de la nova història política i la història
de les idees. Una de les formes a través de les quals podem prendre el pols a aquest
debat al voltant de la llibertat d'ensenyament és mitjançant la consulta de premsa
diària. Aquest mitjà de comunicació ens ajudarà a rastrejar el debat públic generat i el
posicionament de diferents grups poblacionals, així com les idees propagades cap a la
societat sobre una qüestió particular que encara avui es troba subjecta al debat públic.
En concret, aquest treball pren com a fonts d'investigació els diaris El País i ABC i
totes aquelles notícies, editorials, articles d'opinió, seccions o columnes fixes, entrevistes
i reportatges en els quals el motiu principal fos la llibertat d'ensenyament durant
el període de novembre de 1977, amb la primera filtració a Cuadernos para el Diálogo
de l'esborrany de l'avantprojecte constitucional, i el 6 de desembre de 1978, amb la
ratificació en referèndum de la Constitució espanyola.
Article Details
Com citar
González Gómez, Sara; and Hernández Huerta, José Luis. “La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, pp. 173-98, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/340520.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Xavier Motilla Salas, Sara González Gómez, Imatge i projecció pública de l’educació d’un príncep durant el franquisme (1948-1954) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Sara González Gómez, Historia de la Universidad en España durante el franquismo: análisis bibliográfico , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)
- Gabriel Barceló Bauzà, Sara González Gómez, Presentació. La pràctica educativa en els règims dictatorials durant el segle XX , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- José Luis Hernández Huerta, Influence and reception of Freinet in Spain. Map of the historiographical maze: Possible Means of Escape (1979-2016) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 29 (gener-juny 2017)
- José Luis Hernández Huerta, Sara González Gómez, Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y quía de fuentes documentales , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 24: (juliol - desembre 2014)
- Avelina Miquel Lara, Sara González Gómez, Museus pedagògics i Història pública , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 39 (2022): gener-juny
- Giordana Merlo, Sara González Gómez, Presentació. Els museus, la innovació i la formació historico-educativa del professorat , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 39 (2022): gener-juny