Public image and projection of the education of a prince during Franco’s regime (1948-1954)
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Xavier Motilla Salas
Universitat de les Illes Balears (Espanya)
Sara González Gómez
Universitat de les Illes Balears (Espanya)
The study of the educational training received by the élite is part of a thematic line that arouses researchers’ interest. The school and educational formation of future country’s leaders, with their own distinctive signs, is an attractive topic which is still needed of in-depth analysis. In this article we intend to approach and analyze a specific stage of the formation of Prince Juan Carlos during Franco’s regime, which corresponds to his first years of secondary and high school education in the Spanish State when returning from exile, that is from 1948 to 1954. Specifically, we will focus on the image and public projection that was transmitted iconographically from Franco’s dictatorship of this formative period of the prince, through the analysis of the photographic collection which is preserved in the EFE Agency. Methodologically, we try to perform an analysis of the sources through an image analysis, references to the historical context and interpretation of the data. The reader will find two sections: the first one is devoted to the review, succinctly, of the general panorama of secondary education in Spain and its legislation during the period when Prince Juan Carlos studied; the second focuses on the study of the iconography of secondary education by the prince, through the analysis of a sample of photographs belonging to the photographic library of the EFE Agency.
Keywords: Secondary education, élite, photography, Francoism.
Keywords: Secondary education, élite, photography, Francoism.
Article Details
How to Cite
Motilla Salas, Xavier; and González Gómez, Sara. “Public image and projection of the education of a prince during Franco’s regime (1948-1954)”. Educació i Història: revista d’història de l’educació, no. 35, pp. 181-06, https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/367022.
Most read articles by the same author(s)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Music and school in Catalan-speaking lands: influences of the Segarra methodology on its implementation , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 37: gener-juny de 2021
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, L'Ateneu Científic, Literari, Artístic i la culturització musical a Menorca (1905-1936) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 22: (juliol-desembre 2013)
- Sara González Gómez, Historia de la Universidad en España durante el franquismo: análisis bibliográfico , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 26 (juliol - desembre 2015)
- Gabriel Barceló Bauzà, Sara González Gómez, Presentation. The educational practice in dictatorial regimes during the 20th century , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 35 (gener-juny de 2020)
- Llorenç Gelabert Gual, Xavier Motilla Salas, Imatge, formació religiosa i educació a la revista il·lustrada Lluc (1921-1973) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 24: (juliol - desembre 2014)
- Sara González Gómez, José Luis Hernández Huerta, La libertad de enseñanza en la opinión pública durante la transición a la democracia en España , Educació i Història: revista d'història de l'educació: Núm. 32 (juliol-desembre 2018)
- Xavier Motilla Salas, Un regeneracioista a Menorca: el pensament pedagògic de José Pérez de Acevedo (1861-1917) , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 6: (2003)
- Xavier Motilla Salas, Presentació: premsa periòdica i història de l'educació , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 24: (juliol - desembre 2014)
- José Luis Hernández Huerta, Sara González Gómez, Opinión pública y educación durante la transición a la democracia en Argentina. Primeras consideraciones y quía de fuentes documentales , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 24: (juliol - desembre 2014)
- Xavier Motilla Salas, La Conservació i l'estudi del patrimoni historicoeducatiu a Espanya en l'actualitat = The conservation and study of historical and educational heritage in Spain today , Educació i Història: revista d'història de l'educació: No. 17: (gener-juny 2011)