Art, com a dispositiu de risc
Article Sidebar
![](https://raco.cat/public/journals/257/article_424664_cover_en_US.jpg)
Main Article Content
El meu títol al·ludeix a «Art, as Device», la declaració fundacional del formalisme rus de Victor Shklovsky. La pedra angular de la seva contribució als estudis modernistes és la idea de la desfamiliarització (ostranenia o distanciament), un programa en el qual la forma s’oposa al risc i a l’administració. El meu assaig rastreja senyals i homologies de l’art modern, com a dispositiu de risc, senyal de risc i homologies que travessen la modernitat dels mitjans en un sentit teòric ampliat dels mitjans. Considerant especialment un moment vorticista que representa «la realitat del present, no o el futur sentimental», examina, entre altres, els giroscopis, els vortoscopios i el whoroscope ideats per tinker-hobbyists modernistes aficionats, que diagramen els riscos passats i futurs en el metamedi actual. El resultat de l’assaig concep de nou dos conceptes gairebé omnipresents en nous estudis literaris i culturals: modernisme i mitjà. D’una banda, el concepte de modernisme, amb les seves genealogies angloamericanes i ambicions cosmopolítiques rebudes, descriu un reflex de la modernitat en la literatura, l’art, la cultura i els mitjans de comunicació; d’altra banda, un millor relat teòric dels mitjans de comunicació. El concepte de mitjà atreu el modernisme/la modernitat en diverses altres direccions: des de la noció de modernisme d’especificitat i transparències mitjanes de Greenberg cap a les opacitats d’un a priori tècnic-medial; des d’entorns cibernètics cap a la mediació com a efecte d’interfície amb possibilitats escalars inhumanes. Existeix una sensació aguda que tot allò modern, cada intent arriscat d’organitzar el nostre cos i les nostres vides, es tracta d’una orientació mitjana. La tasca de la crítica literària-mitjana-cultural, la intel·ligència humana críticament reflexiva, en la segona era moderna dels mitjans de masses, segons Vilém Flusser, és descobrir els aparells darrere dels aparells que programen els aparells. I, més que mai, adaptar l’afirmació teòrica dels mitjans de Friedrich Kittler que les nostres eines literàries estan fent funcionar els nostres pensaments: les nostres màquines de mitjans estan administrant la nostra inconsciència moderna.
Article Details
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Aaron Jaffe, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Aaron Jaffe, Universitat Estatal de Florida
Aaron Jaffe és professor d’anglès Frances Cushing Ervin en la Universitat Estatal de Florida. Ha publicat Modernism and the Culture of Celebrity; The Way Things Go: An Essay on the Matter of Second Modernism i Spoiler Alert: A Critical Guide. Ha editat i coeditat diversos llibres i números especials, inclòs Thinking Further de Vilém Flusser (pròxima publicació en University of Minnesota Press, 2025).
Arthur, Charles. “Missed Obliteration by Four Hours”. The Independent, London (1999, 16 September): 23:02. https://www.independent.co.uk/news/london-missed-obliteration-by-four-hours-1119600.html. [Accessed: 31 January 2024].
Beckett, Samuel. “Dante [...] Bruno, Vico [...] Joyce”. In: Vassiliki Kolocotroni, Jane Goldman & Olga Taxidou (eds.). Modernism: An Anthology of Sources and Documents. (Chicago: University of Chicago Press, 1929), 449-451.
Burstein, Jessica. Cold Modernism. University Park: Pennsylvania State University Press, 2012.
Bose, J.C. “On a Self-Recovering Coherer and the Study of the Cohering Action of Different Metals”. Proceedings of the Royal Society of London, vol. 65, no. 413-422 (1900, December): 166-172. DOI: https://doi.org/10.1098/rspl.1899.0020
Conrad, Joseph. Heart of Darkness. London: Blackwood, 1902.
Corsi, Giancarlo, Claudio Baraldi and Elena Esposito. Unlocking Luhmann. Bielefeld: Bielefeld University Press, 2021.
Dead Media Archive. “Magic Lantern”, (2010). http://cultureandcommunication.org/deadmedia/index.php/Magic_Lantern. [Accessed: 31 January 2024].
Delaney, John. “First X, Then Y, Now Z: Landmark Thematic Maps”. Historic Maps Collection, Princeton University Library. Princeton University Library, 2012. https://library.princeton.edu/visual_materials/maps/websites/thematic-maps/contents.html. [Accessed: 31 January 2024].
Eggers, Robert (dir.). The Lighthouse. Film (2019). A24.
Flusser, Vilém. “Criteria—Crisis—Criticism” [1985]. In: Andreas Ströhl (ed.). Writings. Translated by Erik Eisel. (Minneapolis: University of Minnesota Press, 2004), 42-50.
Ford, Ford Madox. The Good Soldier [1915]. New York: Penguin, 2007.
Gasperini, Luca, Enrico Bonatti and Giuseppe Longo. “The Tunguska Mystery--100 Years Later”. Scientific American (2008, June 30). https://www.scientificamerican.com/article/the-tunguska-mystery-100-years-later/. [Accessed: 31 January 2024].
Glissant, Édouard. Poetics of Relation. Translation by Betsy Wing. Ann Arbor, Michigan: University of Michigan Press, 1990.
Goff, Samuel. “The Memeification of The Memeification of Rodchenko’s Iconic Soviet Portrait”. Elephant (2020, 14 October). https://elephant.art/the-memeification-of-rodchenkos-iconic-soviet-portrait-lilya-brik-14102020. [Accessed: 31 January 2024]
Green, Henry. Loving; Living; Party Going [1939]. London: Penguin, 1993.
Han, Byung-Chul. In the Swarm. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2013.
Hanna, Julian. “Vorticism and Avant-Gardism”. In: Andrzej Gąsiorek and Nathan Waddell (eds.). Wyndham Lewis: A Critical Guide. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.1515/9780748685691-005
Hardy, Thomas. “Channel Firing”, (2024) [1914]. https://www.poetryfoundation.org/poems/46544/channel-firing. [Accessed: 31 January 2024].
Heidegger, Martin. Being and Time [1927]. Translated by John Macquarrie and Edward Robinson. New York: Harper & Row, 1962.
H.D. “Oread”. In Ezra Pound, “Vortex”. BLAST, no. 1, (1914, 20 June): 153-154.
Jaffe, Aaron. Modernism and the Culture of Celebrity. Cambridge: Cambridge University Press, 2005.
Kipling, Rudyard. “The Storm Cone” [1932]. A Choice of Kipling’s Verse Made by T. S. Eliot. London: Faber and Faber, 1941.
Lewis, Wyndham. Blast, no.1 [1914]. Santa Rosa, California: Black Sparrow, 1992.
Lewis, Wyndham. “Long Live the Vortex!” and “Our Vortex” [1914]. Poetry Foundation, (2024). https://www.poetryfoundation.org/articles/69478/long-live-the-vortex-and-our-vortex. [Accessed: 31 January 2024].
Loy, Mina. “Human Cylinders” [1914]. Poetry Foundation, (2024). https://www.poetryfoundation.org/poems/51872/human-cylinders. [Accessed: 31 January 2024].
Luhmann, Niklas. Observations on Modernity. Translated by William Whobrey. Stanford, Calif.: Stanford University Press, 1998.
McCarthy, Tom. Transmission and the Individual Remix. London: Penguin, 2012.
McGivering, John and John Radcliffe. “Notes on The Storm Cone”. Kipling Society, (2015). https://www.kiplingsociety.co.uk/readers-guide/rg_stormcone1.htm. [Accessed: 31 January 2024].
Miller, Sanda. Constantin Brancusi. London: Reaktion, 2010.
Morrison, Mark. “BLAST: An Introduction”. Modernist Journals Project, (2005). https://modjourn.org/blast-an-introduction/. [Accessed: 31 January 2024].
National Meteorological Library and Archive. Factsheet 21 — Met Office History and Timeline. The Met Office, (2024a). https://www.metoffice.gov.uk/binaries/content/assets/metofficegovuk/pdf/research/library-and-archive/library/publications/factsheets/factsheet_21-met-office-history-and-timeline_2024.pdf. [Accessed: 31 January 2024].
National Meteorological Library and Archive. “The Royal Charter Gale”. The Met Office, (2024b). https://www.metoffice.gov.uk/research/library-and-archive/archive-hidden-treasures/royal-charter. [Accessed: 31 January 2024].
Nietzsche, Friedrich. The Gay Science [1882]. In: Walter Kaufmann (ed.) (trans.). Basic Writings of Nietzsche. New York: The Modern Library, Random House, 1968.
The Oxford English Dictionary. The Oxford English Dictionary. Oxford University Press, 2021. https://www.oed.com. [Accessed: 31 January 2024].
Pacific Islands Monthly. Pacific Islands Monthly, no.16, (1945, 4 October).
Pound, Ezra. Personae. New York: New Directions, 1990.
Rancière, Jacques. The Politics of Aesthetics: The Distribution of the Sensible. Translated and introduced by Gabriel Rockhill. London and New York: Continuum, 2004.
Rilke, Rainer Maria. “Primal Sound”. Friedrich A. Kittler, Gramophone, Film, Typewriter. Translated by Geoffrey Winthrop-Young and Michael Wutz. Palo Alto, California: Stanford University Press, 1999.
Reynaud, Emile. “The Projection Praxinoscope”. Philosophical Magazine, (1882).
Ross, Captain W.A. “Pyrology, or Fire-Analysis”. Chemical News, (1873, 7 February).
Sack, Harald. “The Mysterious Tunguska Event – June 30, 1908”. SciHi Blog (2019, 30 June). https://scihi.org/tunguska-event. [Accessed: 31 January 2024].
Shklovsky, Viktor. “Art as Device”. Poetics Today, vol. 36, no. 3 (2015): 151-174. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-3160709
Stephens, Chris. “BLAST! The radical Vorticist Manifesto”. Tate Museum. https://www.tate.org.uk/art/art-terms/v/vorticism/blast-radical-vorticist-manifesto. [Accessed: 31 January 2024].
Traubeck, Bartholomäus. Interviewed by Joe Patitucci. “Interview: Bartholomäus Traubeck on ‘Years’”. Data Garden (2012, 14 February). https://www.datagarden.org/post/2018/9/18/interview-bartholomus-traubeck-on-years. [Accessed: 31 January 2024].
Traubeck, Bartholomäus. “Years”. Modified record player, wood, sleeves. Traubeck [2011]. http://traubeck.com/works/years. [Accessed: 31 January 2024].
Trotter, David. “Modernism’s Media Theory”. Critical Quarterly, vol. 58, no. 3, (2016): 5-26. DOI: https://doi.org/10.1111/criq.12284
Wallace, David Foster. “This is Water”. Kenyon College commencement speech, (2005). https://fs.blog/david-foster-wallace-this-is-water/. [Accessed: 31 January 2024].
Woolf, Virginia. To the Lighthouse [1927]. Oxford: Oxford University Press, 2023.
Zielinski, Siegfried. “...After the Media”: News from the Slow-Fading Twentieth Century. Translated by Gloria Custance. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2013.
Zielinski, Siegfried. “Call for Papers, Materiology and Variantology”. Artnodes, (2023). https://raco.cat/index.php/Artnodes/about/call-for-papers/materiology. [Accessed: 31 January 2024].
Zielinski, Siegfried. Deep Time of the Media: Toward an Archaeology of Hearing and Seeing by Technical Means. Translated by Gloria Custance. Cambridge, MA: The MIT Press, 2006.
Articles similars
- Wolfgang Ernst, Arqueologia dels mitjans radical (la seva epistemologia, la seva estètica i alguns estudis de casos) , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Sonia Dueñas Mohedas, Natalia Martínez Pérez, Bárbara Sarmentera, Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- David García, Geert Lovink, Andreas Broeckmann, El GHI dels mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Rosa Núñez-Pacheco, Phillip Penix-Tadsen, Trajectòries teòriques divergents en els estudis de jocs: un repàs bibliogràfic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Johanna Caplliure, Relats d’anticipació que auguren mons possibles , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Espen Aarseth, Robert Pratten, Carlos A. Scolari, Transmedia (storytelling?): un estudi crític polifònic , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Matthew Bernico, Mitjans apòcrifs: arqueologia d’una presència paranormal intervinguda , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.