Poètica de la desaparició. Recuperació i desenvolupament de tècniques alternatives de reproducció fotogràfica de caràcter no permanent
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Els processos alternatius de fotografia analògica, aquelles tècniques no estàndard que daten de fa més d’un segle d’antiguitat, tornen a recuperar-se promoguts per les comunitats virtuals i la facilitat d’accés a la informació que permet internet. En aquests processos es troben una sèrie de tècniques que permeten l’obtenció d’imatges de caràcter no permanent, és a dir, la fotografia desapareix gradualment. Aquesta recerca tracta de trobar els motius pels quals artistes i fotògrafs decideixen treballar amb aquests processos efímers en l’actualitat.
L’article se centra en quatre tècniques no permanents: l’antotipia, la impressió en clorofil·la, els yeastograms («impressió sobre llevats») i la impressió en lumen. S’utilitzaran com a exemple per conèixer les causes que hi ha darrere de l’ús d’aquestes pràctiques, que impliquen la necessitat d’una planificació prèvia i l’ús de temps excessivament llargs per obtenir una imatge que s’anirà esvaint a poc a poc.
La necessitat de reflexionar sobre la immediatesa de la imatge, la cerca d’una obra plàstica canviant lligada al performatiu, el control total d’un procés respectuós amb el medi ambient, i que justifica un perfil que vinculi pràctica artística i científica, així com la cerca de noves formes plàstiques que donin com a resultat una còpia única, són els eixos principals que analitza aquest article per contextualitzar els usos actuals dels processos fotogràfics efímers.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Ricardo Roncero Palomar, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Ricardo Roncero Palomar, Universitat Rei Joan Carles (URJC)
Doctor en Ciències de la Comunicació i professor titular interí en el Departament de Comunicació i Publicitat, a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Rei Joan Carles. Imparteix docència en els graus de Comunicació Audiovisual, Belles Arts i Disseny i Desenvolupament de Videojocs. La seva recerca se centra en la fotografia i el cinema no narratiu, sobre el qual ha escrit nombrosos articles de recerca i capítols de llibres que s’han publicat en diverses editorials indexades. També té experiència internacional, i ha impartit cursos curts en universitats de Bèlgica, Finlàndia i Mèxic. El seu treball com a artista inclou diverses col·leccions fotogràfiques que s’han autoeditat en diverses publicacions. Ha realitzat nombroses peces audiovisuals vinculades amb la música popular i que inclouen videoclips i disseny de visuals per a concerts. Ha complementat la feina docent col·laborant durant dues dècades amb La Casa Encendida, centre de referència cultural de Madrid, on ha dut a terme funcions de tutoria i assessorament en laboratoris fotogràfics.
Referències
Barnes, Martin. «Photos on the grass (at last): the chlorophyll apparitions of Ackroyd and Harvey». Aperture, no. 165 (Winter 2001): 66-71.
Beaver, John. The Physics and Art of Photography, Volume 2. Energy and Color. Bristol: IOP Publishers, 2018.
Bollini, Letizia. «Photo-graphies: memories of the eternal presence in the age of digital mortality». Img journal, no. 2 (2020): 32-51. DOI: https://doi.org/10.6092/issn.2724-2463/11113
Brook, Pete. «Photo Enlargers Loom Like Dinosaurs of the Film Age». Wired (18 de enero de 2011). https://www.wired.com/2011/01/photo-enlargers/
Bull, Stepen. Photography. Nueva York: Routledge, 2010.
Burchfield, Jerry. Primal Images: 100 Lumen Prints of Amazonia Flora. Nuevo México: Center for American Places, inc, 2004.
Buzot, Anne-Lou. «Étude de la phytotypie et de la photo-polymérisation végétale». Trabajo fin de grado. ENS Luis-Lumiére, 2013.
Buzot, Anne-Lou. «Une pratique écoresponsable et raisonnée». Fecha de consulta: 1 de marzo de 2022. https://www.anneloubuzot.com/labo/labo-approche
D’Alisa, Giacomo, Federico Demaria, y Giorgos Kallis (eds.). Decrecimiento: un vocabulario para una nueva era. Barcelona: Icaria editorial y Fundación Heinrich Boell, 2015.
Dewdney, Andrew. Forget Photography. Cambridge: Goldmiths Press, 2021.
Dowling, Sthepen. «Kodak Alaris announces ‘significant’ price increases for January 2022». Kosmofoto (29 de octubre de 2021). https://kosmofoto.com/2021/10/kodak-alaris-announces-significant-price-increases-for-january-2022/
Durden, Mark y Jane Tormey (eds.). The Routledge Companion to Photography Theory. Nueva York: Routledge, 2020.
Fabbri, Malin. Anthotypes. Explore the darkroom in your garden and make photographs using plants. Estocolmo: Smashwords edition, 2012.
Fletcher, Hanna, Ed Carr, Alice Cazenave, y Eileen White. The Sustainable Darkroom Manifesto (2019). Fecha de consulta: 1 de marzo de 2022. http://www.londonaltphoto.com/manifesto
Forti, Vanessa, Cornelis Baldé, Ruediger Kuehr, y Garam Bel. Observatorio Mundial de los Residuos Electrónicos – 2020: Cantidades, flujos y potencial de la economía circular. Bonn/Ginebra/Rotterdam: Universidad de las Naciones Unidas (UNU)/Instituto de las Naciones Unidas para Formación Profesional e Investigaciones (UNITAR) – coorganizadores del programa SCYCLE, Unión Internacional de Telecomunicaciones (UIT) y Asociación Internacional de Residuos Sólidos (ISWA), 2020. https://bit.ly/3RLphvB
Laurent, Olivier. «This Is Why Film Photography Is Making a Comeback». Time (26 de enero de 2017). https://time.com/4649188/film-photography-industry-comeback/
Morton, Timothy. Ecology without Nature. Rethinking Environmental Aesthetics. Cambridge: Harvard University Press, 2007.
Morton, Timothy. Ecología Oscura. Barcelona: Editorial Planeta, 2019.
Openshaw, Jonathan. Postdigital Artisans: Craftsmanship with a New Aesthetic in Fashion, Art, Design and Architecture. Amsterdam: Frame Publisher, 2015.
Osterman, Mark. «The technical evolution of photography in the 19th century». En: The concise focal enciclopedia of photography, editado por Michael Peres, Mark Osterman, Grant Omer, Nancy Stuart y Tomás López. Oxford: Focal Press, 2008.
Romero, Almudena. «The pigment Change» (2021). Fecha de consulta: 1 de marzo de 2022. https://www.almudenaromero.co.uk/thepigmentchange
Rotko, Johanna. «Living Images, yeastograms». En: Art as we don´t know it, editado por Erich Berger, Kasperi Mäki-Reinikka, Kira O’Reilly y Helena Sederholm, 106-108. Espoo: Aalto ARTS Books, 2020.
Shevchenko, Olga. «The mirror with a memory. Placing photography in memory studies». En: Routledge International Handbook of Memory Studies, editado por Anna Lisa Tota y Trever Hagen. Nueva York: Routledge, 2015.
Stummer, Robin. «Back to the darkroom: young fans reject digital to revive classic film camera». The Guardian (28 de enero de 2018). https://www.theguardian.com/uk-news/2018/jan/28/does-reflex-slr-camera-herald-35mm-film-renaissance
Vrancken, Kristof. «Photography against the Anthropocene. The antotype as a call for action». En: Hands on Media History. A New Methodology in the Humanities and Social Sciences, editado por Nick Hall y John Ellis. Nueva York: Routledge, 2020.
Zhang, Michael. «Photo Chemistry Giant Tetenal Closing Shop After 172 Years: Report». PetaPixel (30 de enero de 2019). https://petapixel.com/2019/01/30/photo-chemistry-giant-tetenal-closing-shop-after-172-years-report/.
Articles similars
- Francisco Tito Rivas, Arqueologia i dispositiu sonor: tecnologia aural , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Miguel Alfonso Bouhaben, La recerca artística eurocèntrica i la seva decolonització estètica i epistèmica , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Anthony Schrag, El descarrilament o Fallades d'infraestructura: reflexions al voltant d'un projecte sobre persones i llocs creatius , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- José Antonio Motilla, Anàlisi del camp de l'art des de les humanitats digitals, una proposta teoricometodològica (1970-2017) , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Ricardo González-García, Entre fakes i factoids: la condició d’allò fals en la difusa esfera de l’art contemporani després de l’era de la postveritat , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Martin Caeiro Rodríguez, Antonia María Muñiz de la Arena, La cognició expressiva com a experiència de relació de l’art i la ciència a l’educació preuniversitària , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Andres E Burbano, Eduardo Mazuera, Zachary B.S. Meyer, Esteban Garcia Bravo, Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.