Somien els androides amb la il·luminació? Reflexions sobre l’evolució de l’animisme en eventuals entitats conscients
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En les pàgines següents s’analitza la persistència mil·lenària de l’imaginari animista com a forma d’explicació de la realitat. Se n’aborda el desenvolupament des de la noció de mana fins a la d’ànima en el pensament occidental i el seu desenvolupament en la idea del que és monstruós en la ciència-ficció. També s’analitza l’imaginari animista en les tradicions orientals, especialment la noció d’il·luminació dels objectes i els artefactes com a entitats animades sota la influència del budisme i el sintoisme. Finalment, es reflexiona sobre com actualment l’animisme ha derivat en un «tecnoanimisme» per explicar la hipotètica agència de les intel·ligències artificials i els androides.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Christian Retamal, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Christian Retamal, Universitat de Santiago de Xile (USACH)
Professor i investigador del Departament d’Història de la Universitat de Santiago de Xile. Des del 2019 dirigeix la Càtedra de Drets Humans d’aquesta institució.
És doctor en Filosofia per la Universitat Complutense de Madrid, màster en Filosofia Política i Axiologia per la Universitat de Xile i professor de Filosofia per la Universitat Metropolitana de Ciències de l’Educació. Actualment dirigeix un projecte Dicyt sobre les relacions entre la teoria crítica i l’ontologia de la fluïdesa social amb vigència 2020-2023. Abans va dirigir un projecte DICYT, amb vigència 2016-2018, sobre els problemes de la igualtat i el cosmopolitisme en el context de la globalització. Tots dos projectes han estat finançats per la Universitat de Santiago, USACH.
També ha estat investigador responsable de quatre projectes Fondecyt sobre teoria crítica i globalització, finançats per l’Agència Nacional de Recerca i Desenvolupament de Xile (ANID); un d’àmbit postdoctoral, dos de regulars i un de cooperació internacional. Va formar part del Comitè d’Avaluació de Beques Xile de Conicyt per a estudis de postgraus tant a Xile com a l’estranger. Ha desenvolupat un perfil preferentment investigador en les àrees de teoria crítica i globalització i les seves aplicacions en diversos camps, com ara les transformacions sociopolítiques i de la subjectivitat. Les seves recerques busquen bastir ponts entre la filosofia política i social i la teoria sociològica, així com potenciar agendes de recerca multidisciplinàries.
Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas: Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México, DF: F.C.E, 2021.
Arrighi, Mauro. «Techno-Animism: Japanese Media Artists and their Buddhist and Shinto Legacy». En: Spirits and Animism in Contemporary Japan. The Invisible Empire, editado por Fabio Rambelli, 143-156. Londres: Bloomsbury, 2019. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350097124.ch-010
Asimov, Isaac. Yo, robot. Barcelona: Edhasa, 2017.
Bauman, Zygmunt. Modernidad y ambivalencia. Barcelona: Anthropos, 2005.
Beriain, Josetxo. «Las metamorfosis del azar y su conexión con las formas de tiempo modernas». En: Incertidumbres en las sociedades contemporáneas, editado por Ramón Ramos y Fernando García, 69-92. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS), 2020.
Clark, Austen. A Theory of Sentience. Oxford University Press, 2000. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198238515.001.0001
Corona, Jorge (comp.). El ejercicio del pensar: herencia y utopía. Diálogos con Ernst Bloch. Volúmenes 19, 20, 21. Buenos Aires: CLACSO, 2022. https://www.clacso.org/boletin-20-el-ejercicio-del-pensar/
Chevalier, Jean y Alain Gheerbrant. Diccionario de los símbolos. Barcelona: Herder, 1986.
Ferrater, Mora. Diccionario de filosofía. Barcelona: Ariel, 2009.
Fetscher, Iring. Condiciones de supervivencia de la Humanidad. ¿Es posible salvar el progreso? Buenos Aires: Alfa, 1988.
Giddens, Anthony. Consecuencias de la modernidad. Madrid: Alianza, 1993.
Harris, Marvin. Antropología cultural. Madrid: Alianza, 2001.
Horkheimer, Max y Theodor Adorno. Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta, 1998.
Kasulis, Thomas. Shinto. El camino a casa. Madrid: Trotta, 2012.
Kim, Jee-woon, director. «Heaven’s Creation». En: Doomsday book. Varios directores. Corea: Lotte Entertainment, 2012.
Kubrick, Stanley, director. 2001. Odisea del espacio. Metro Goldwyn Mayer, 1968.
Maeda, Mahiro, director. «El primer renacimiento» y «El segundo renacimiento». En: Animatrix. Varios directores. Warner Bros, 2003.
Martorell, Francisco (Ed). «Monográfico Distopía». Quaderns de filosofía, vol. 7, no. 2 (2020). https://ojs.uv.es/index.php/qfilosofia/issue/view/1310
Marx, Karl. Formaciones económicas precapitalistas. México: D.F.: Siglo XXI, 1982.
Mattelart, Armand. Historia de la utopía planetaria; de la ciudad profética a la ciudad global. Barcelona: Paidós, 2000.
Mori, Masahiro. The Buddha in the Robot. Tokyo: Kosei Publishing Co., 1985.
Oshii, Mamoru, director. Ghost in the shell. Japón: Production I.G, 1995.
Panitch, Leo y Greg Albo (comps.). Beyond market dystopia. New ways of living. Londres: The Merlin Press, 2019.
Puech, Henry-Charles. «Las religiones en la India y en Extremo Oriente». Historia de las religiones, vol. 4 (2005). México, D.F.: Siglo XXI.
Rambelli, Fabio. Buddhist Materiality. A Cultural History of Objects in Japanese Buddhism. California: Stanford University Press, 2007. DOI: https://doi.org/10.1515/9781503626676
—. «Dharma Devices, Non-Hermeneutical Libraries, and Robot-Monks: Prayer Machines in Japanese Buddhism». Journal of Asian Humanities at Kyushu University, vol. 3, no.3 (2018): 57-75. DOI: https://doi.org/10.5109/1917884
—. «A Metaphysics of the Invisible Realm: Minakata Kumagusu on Spirits, Molds, and the Cosmic Mandala». En: The Invisible Empire: Spirits and Animism in Contemporary Japan. Fabio Rambelli (comp.). Londres: Bloomsbury Publishing, 2019. DOI: https://doi.org/10.5040/9781350097124.ch-004
—. «The Dharma of Music». Japanese Journal of Religious Studies, vol. 48, no. 1 (2021): 45-71. DOI: https://doi.org/10.18874/jjrs.48.1.2021.45-71
Sargent, Joseph, director. Colossus. El proyecto prohibido. Universal Pictures, 1970.
Scott, Ridley, director. Alien. Brandywine Productions, 1979.
—, director. Blade Runner. Warner Bros, 1982.
Star Treck. Varios directores. Paramount Television, 1967-1969.
Vallverdú, Jordi. «The Eastern Construction of the Artificial Mind». Enrahonar. Quaderns de Filosofía, no. 47 (2011): 171-185. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/enrahonar/v47n0.170
Wachowski, Lana y Lilly Wachowski, directoras. Matrix. Warner Bros, 1999.
Wellmer, Albrecht. «Razón, utopía y la dialéctica de la Ilustración.» En: Habermas y la modernidad. Varios autores. Madrid: Cátedra, 1998.
Articles similars
- Rama Carl Hoetzlein, Cultures de coneixement en el New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Elke Reinhuber, Enganyar l’algorisme o sortir del sistema a través de l’artivisme de la vigilància , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Shuai Xu, Zhe Wang, Difusió: la visualització de les emocions controlada per la bioautoregulació mitjançant l’electroencefalograma (EEG) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Angus Forbes, IA creativa: de la mímica expressiva a la recerca crítica , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Miguel Ángel Roque, Explorant la intersecció de l’art, la tecnologia i les qüestions socials en l’obra de Paglen , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Jordi Sánchez-Navarro, Mobilitats, estètica de frontera i arqueologia prospectiva en la ciència-ficció cosmopolita de Miguel Llansó: "Crumbs" i "Jesus Shows You the Way to the Highway" com anarxius , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Miguel Ángel Rego Robles, Visió estereoscòpica en el pensament de Wilfrid Sellars: enfocaments ontològics a través de l’art postcontemporani , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Christa Sommerer, Laurent Mignonneau, Life Spacies i Life Spacies II: modelar sistemes complexos per a art interactiu , Artnodes: Núm. 9: (Desembre 2009). NODE 9. Complexitat (coord.: Pau Alsina, Josep Perelló)
- José Luis Arroyo Barrigüete, La transformació de la ciència ficció: una anàlisi quantitativa del patró emocional en els premis Hugo , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.