Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial

Main Article Content

Ada Xiaoyu Hao

Arran de la pandèmia de la covid-19, ens hem anat adaptant com a fugitius d’aquesta lluita contra el virus «intocable», que alhora es torna un escenari virtual compartit, on els nostres cossos prolixos estan dins, incrustats i teletreballant. La nostra creixent dependència de la interacció en línia i de les videoconferències durant la pandèmia no solament faciliten la connexió social, sinó que també ens fa considerar el següent: com prolongar la nostra sensibilitat somàtica i fer-nos eco de l’experiència corporal de tocar per mitjà de la connectivitat virtual incorpòria? En aquest assaig, em centro en la naturalesa encarnada de la interpretació de la telesinestèsia, el seu efecte potencial de forjar una connexió rítmica d’una modalitat sensorial a una altra, i l’aparició de fallides tècniques i la latència d’internet com a indicis no verbals de la comunicació per mitjà d’internet. Pel que fa a la teoria de la «visualitat hàptica» de Laura Mark, en què la visió desencadena una experiència tàctil en el cos; el concepte «tacte virtual» de Naomi Bennett, amb el qual es pot provocar una resposta sensorial afectiva del tacte per mitjà dels sentits no tàctils; les produccions artístiques Telematic Quarantine (2020) i Pandemic Encounter (2020), de Paul Sermon, que telepresenten les històries de l’aïllament; i en relació amb el concepte d’«heterotopia», de Michel Foucalt en el context del comportament a internet, exploro el treball d’interpretació en què he treballat durant el confinament des de març de 2020, The Best Facial (2021), amb l’ajuda del Centre de Recerca de Cultures de Mitjans Digitals i de la recerca de postgrau de l’Escola d’Art de la Universitat de Brighton. Es tracta d’una sèrie de sessions de vint-i-cinc minuts de representacions participatives de telesinestèsia de persona a persona en Zoom, en què em converteixo en una esteticista virtual i faig ús de la telepresència per dur a terme estratègies facials virtuals contemplatives, i fer improvisacions de telecontacte en la pell del rostre per despertar experiències tàctils per mitjà de la visualitat hàptica, el tacte virtual i la fantasia auditiva.

Paraules clau
Actuació participativa, visualitat hàptica, heterotopia, telecomunicació, sinestèsia, fallida tècnica

Article Details

Com citar
Hao, Ada Xiaoyu. “Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/artnodes.v0i28.387149.
Biografia de l'autor/a

Ada Xiaoyu Hao, Universitat de Brighton

Soc artista i investigadora, vaig néixer a la Xina i actualment estic cursant un doctorat pràctic a l’Escola de Doctorat d’Art i Comunicació, a la Universitat de Brighton. La meva àrea d’actuació està en la interpretació mitjançant el joc de rol i la ficció com a mètodes per provocar i explorar el sorgiment de les «heterotipies» espaciotemporals (alteritat espacial), en relació amb l’avenir dels éssers humans sota el vel de «convertir-se en diferents». M’interessa explorar les maneres de renovar la subjectivitat individual i encarnar una concepció especulativa d’allò que el cos humà podria ser o en allò que es podria convertir. Durant aquest procés complicat d’esdevenir, l’espai d’actuació es converteix en un lloc virtual en què les postures socials i les identitats culturals són negociables. El resultat de la meva última recerca s’inclou en un assaig visual digital que ha revisat un revisor extern per al número 5, «Digital Ecologies: Fiction Machines», de la revista The International Journal of Creative Media Research; en una col·laboració digital en el número 13 de la revista British Art Studies; i en un article revisat per un revisor extern per al número especial de 2021 «The World, Two Meters Away» de la revista Journal of Contemporary Chinese Art.

Referències

(SAGE), Scientific Advisory Group for Emergencies. 2020. "SPI-B: Well-being and Hou-sehold Connection: the behavioural considerations of ‘Bubbles’." GOV.UK. June 12. Accessed March 21, 2021. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/892048/S0356_SPI-B_Well-being_and_Household_Connection.pdf.

Bennett, Naomi Petrea. 2020. "Virtual Touch: Embodied Experiences of (dis)Embodied Intimacy in Mediatized Performance." LSU Digital Commons. May. Accessed March 22, 2021. https://digitalcommons.lsu.edu/gradschool_dissertations/5225.

Braidotti, Rosi. 2011. Nomadic Theory: The Portable Rosi Braidotti. New York: Columbia University Press.

Cytowic, Richard E. 2018. Synesthesia / Richard E. Cytowic, M.D. Cambridge, MA: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/10568.001.0001

Cytowic, Richard E. 2002. Synaesthesia: A Union of the Senses. Cambridge, Mas-sachusetts: The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6590.001.0001

Foucault, Michel. 1986. "Des Espace Autres (Of Other Spaces: Utopias and Heteroto-pias)." October: 1-9.

Groys, Boris. 2010. "The Weak Universalism." e-flux (15).

Halyes, N. Katherine. 2012. How we think: digital media and contemporary te-chnogenesis. Chicago and London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321370.001.0001

Heyrman, Dr. Hugo. 1997. "doctorhugo.org." July. Accessed March 22, 2021. http://www.doctorhugo.org/synaesthesia/e-tsyn.htm#:~:text=Tele%2Dsynaesthesia%3A%20virtual%20interactions%20between,constraints%20of%20the%20human%20senses.

Marks, Laura U. 2002. Touch: sensuous theory and multisensory media. Minne-sota, MN: University of Minnesota press.

Mental Health Foundation. 2021. "One year of covid: loss and gain." mental-health.org.uk. February 25. Accessed March 21, 2021. https://www.mentalhealth.org.uk/coronavirus/one-year-covid-loss-and-gain.

Miller, Jacques-Alain. 1977. "Dossier Suture: Suture (elements of the logic of the signi-fier)." Screen 18 (4): 24-34. DOI: https://doi.org/10.1093/screen/18.4.24

Paul Sermon, Randall Packer, Gregory Kuhn. 2020. Pandemic Encounters: BEING[TOGETHER] IN THE DEEP THIRD SPACE. May 23. Accessed March 28, 2021. https://research.brighton.ac.uk/en/publications/pandemic-encounters-beingtogether-in-the-deep-third-space.

Puig de la Bellacasa, María. 2017. Matters of care: speculative ethics in more than human worlds. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press.

Russell, Legacy. 2020. Glitch Feminism: A Manifesto. London, NY: Verso.

Sermon, Paul. 2020. Be creative with your videoconferencing, make it memo-rable, it makes a difference. 21 April. Accessed March 20, 2021. https://blogs.brighton.ac.uk/creative/2020/04/21/be-creative-with-your-videoconferencing-make-it-memorable-it-makes-a-difference/.

Sermon, Paul. 2020. Pandemic Encounters. May 23. Accessed March 27, 2021. http://paulsermon.org/pandemic-encounters/.

Terranova, Tiziana. 2004. Network culture: politics for the information age. London: Pluto Press.

Articles similars

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.