Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Arran de la pandèmia de la covid-19, ens hem anat adaptant com a fugitius d’aquesta lluita contra el virus «intocable», que alhora es torna un escenari virtual compartit, on els nostres cossos prolixos estan dins, incrustats i teletreballant. La nostra creixent dependència de la interacció en línia i de les videoconferències durant la pandèmia no solament faciliten la connexió social, sinó que també ens fa considerar el següent: com prolongar la nostra sensibilitat somàtica i fer-nos eco de l’experiència corporal de tocar per mitjà de la connectivitat virtual incorpòria? En aquest assaig, em centro en la naturalesa encarnada de la interpretació de la telesinestèsia, el seu efecte potencial de forjar una connexió rítmica d’una modalitat sensorial a una altra, i l’aparició de fallides tècniques i la latència d’internet com a indicis no verbals de la comunicació per mitjà d’internet. Pel que fa a la teoria de la «visualitat hàptica» de Laura Mark, en què la visió desencadena una experiència tàctil en el cos; el concepte «tacte virtual» de Naomi Bennett, amb el qual es pot provocar una resposta sensorial afectiva del tacte per mitjà dels sentits no tàctils; les produccions artístiques Telematic Quarantine (2020) i Pandemic Encounter (2020), de Paul Sermon, que telepresenten les històries de l’aïllament; i en relació amb el concepte d’«heterotopia», de Michel Foucalt en el context del comportament a internet, exploro el treball d’interpretació en què he treballat durant el confinament des de març de 2020, The Best Facial (2021), amb l’ajuda del Centre de Recerca de Cultures de Mitjans Digitals i de la recerca de postgrau de l’Escola d’Art de la Universitat de Brighton. Es tracta d’una sèrie de sessions de vint-i-cinc minuts de representacions participatives de telesinestèsia de persona a persona en Zoom, en què em converteixo en una esteticista virtual i faig ús de la telepresència per dur a terme estratègies facials virtuals contemplatives, i fer improvisacions de telecontacte en la pell del rostre per despertar experiències tàctils per mitjà de la visualitat hàptica, el tacte virtual i la fantasia auditiva.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Ada Xiaoyu Hao, 2021
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Ada Xiaoyu Hao, Universitat de Brighton
Soc artista i investigadora, vaig néixer a la Xina i actualment estic cursant un doctorat pràctic a l’Escola de Doctorat d’Art i Comunicació, a la Universitat de Brighton. La meva àrea d’actuació està en la interpretació mitjançant el joc de rol i la ficció com a mètodes per provocar i explorar el sorgiment de les «heterotipies» espaciotemporals (alteritat espacial), en relació amb l’avenir dels éssers humans sota el vel de «convertir-se en diferents». M’interessa explorar les maneres de renovar la subjectivitat individual i encarnar una concepció especulativa d’allò que el cos humà podria ser o en allò que es podria convertir. Durant aquest procés complicat d’esdevenir, l’espai d’actuació es converteix en un lloc virtual en què les postures socials i les identitats culturals són negociables. El resultat de la meva última recerca s’inclou en un assaig visual digital que ha revisat un revisor extern per al número 5, «Digital Ecologies: Fiction Machines», de la revista The International Journal of Creative Media Research; en una col·laboració digital en el número 13 de la revista British Art Studies; i en un article revisat per un revisor extern per al número especial de 2021 «The World, Two Meters Away» de la revista Journal of Contemporary Chinese Art.
(SAGE), Scientific Advisory Group for Emergencies. 2020. "SPI-B: Well-being and Hou-sehold Connection: the behavioural considerations of ‘Bubbles’." GOV.UK. June 12. Accessed March 21, 2021. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/892048/S0356_SPI-B_Well-being_and_Household_Connection.pdf.
Bennett, Naomi Petrea. 2020. "Virtual Touch: Embodied Experiences of (dis)Embodied Intimacy in Mediatized Performance." LSU Digital Commons. May. Accessed March 22, 2021. https://digitalcommons.lsu.edu/gradschool_dissertations/5225.
Braidotti, Rosi. 2011. Nomadic Theory: The Portable Rosi Braidotti. New York: Columbia University Press.
Cytowic, Richard E. 2018. Synesthesia / Richard E. Cytowic, M.D. Cambridge, MA: MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/10568.001.0001
Cytowic, Richard E. 2002. Synaesthesia: A Union of the Senses. Cambridge, Mas-sachusetts: The MIT Press. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/6590.001.0001
Foucault, Michel. 1986. "Des Espace Autres (Of Other Spaces: Utopias and Heteroto-pias)." October: 1-9.
Groys, Boris. 2010. "The Weak Universalism." e-flux (15).
Halyes, N. Katherine. 2012. How we think: digital media and contemporary te-chnogenesis. Chicago and London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226321370.001.0001
Heyrman, Dr. Hugo. 1997. "doctorhugo.org." July. Accessed March 22, 2021. http://www.doctorhugo.org/synaesthesia/e-tsyn.htm#:~:text=Tele%2Dsynaesthesia%3A%20virtual%20interactions%20between,constraints%20of%20the%20human%20senses.
Marks, Laura U. 2002. Touch: sensuous theory and multisensory media. Minne-sota, MN: University of Minnesota press.
Mental Health Foundation. 2021. "One year of covid: loss and gain." mental-health.org.uk. February 25. Accessed March 21, 2021. https://www.mentalhealth.org.uk/coronavirus/one-year-covid-loss-and-gain.
Miller, Jacques-Alain. 1977. "Dossier Suture: Suture (elements of the logic of the signi-fier)." Screen 18 (4): 24-34. DOI: https://doi.org/10.1093/screen/18.4.24
Paul Sermon, Randall Packer, Gregory Kuhn. 2020. Pandemic Encounters: BEING[TOGETHER] IN THE DEEP THIRD SPACE. May 23. Accessed March 28, 2021. https://research.brighton.ac.uk/en/publications/pandemic-encounters-beingtogether-in-the-deep-third-space.
Puig de la Bellacasa, María. 2017. Matters of care: speculative ethics in more than human worlds. Minneapolis, Minnesota: University of Minnesota Press.
Russell, Legacy. 2020. Glitch Feminism: A Manifesto. London, NY: Verso.
Sermon, Paul. 2020. Be creative with your videoconferencing, make it memo-rable, it makes a difference. 21 April. Accessed March 20, 2021. https://blogs.brighton.ac.uk/creative/2020/04/21/be-creative-with-your-videoconferencing-make-it-memorable-it-makes-a-difference/.
Sermon, Paul. 2020. Pandemic Encounters. May 23. Accessed March 27, 2021. http://paulsermon.org/pandemic-encounters/.
Terranova, Tiziana. 2004. Network culture: politics for the information age. London: Pluto Press.
Articles similars
- Annette Arlander, De la interacció a la intrac-acció en la performance del paisatge , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Mª Ángeles Grande Rosales, María José Sánchez Montes, Possibilitats d'un teatre transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Domingo Sánchez-Mesa Martínez, Jordi Alberich, Nieves Rosendo, Introducció: narratives transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Slavko Kacunko, Immediació , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Alicia Peñalba, Rubén López-Cano, Jaime Del Val, Neurodiversitat i cognició musical 4E en entorns tecnològics Metatopia , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Melissa Lima Caminha, Judit Vidiella Pagès, Pallasses & Xoxo Clown Show: marcs teòrics, metodològics i epistemològics d’una recerca social i artística , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Ricardo Sarmiento Gaffurri, Per una postdramática de la ciència , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Sahar Sajadieh, Tendre o horrible, aquesta és la qüestió de la vivacitat: poden actuar en viu els actors artificials? , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Catalina Morla Gayà Morlà, Marta Rizo García, Museus, memòria col·lectiva i imaginaris narratius. La comunicació participativa com a estratègia per a construir relats no hegemònics en museus amb vocació social , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Anthony Schrag, El descarrilament o Fallades d'infraestructura: reflexions al voltant d'un projecte sobre persones i llocs creatius , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.