Tendre o horrible, aquesta és la qüestió de la vivacitat: poden actuar en viu els actors artificials?

Main Article Content

Sahar Sajadieh

Aquest document examina la vivacitat dels actes i de les actuacions dels agents simulats o sintetitzats tecnològicament en la interacció amb humans. Qüestiona la capacitat dels intèrprets artificials per crear una sensació de presència en viu en l’escenari i en altres contextos habituals on han d’actuar i avalua la nostra percepció de la vivacitat de les actuacions en ells. En aquesta anàlisi crítica i comparativa, estudio la qualitat de la vivacitat de les actuacions musicals en viu d’Hatsune Miku –una celebritat cibernètica generada per ordinador amb un cos hologràfic tridimensional i una veu sintetitzada artificialment– i les interaccions estimulants d’ATUR, la foca, un robot terapèutic adorable que fa abraçades i que és utilitzat com a company emocional en residències d’ancians i hospitals. Per mitjà de teories d’actuació i audiovisuals, examino les respostes afectives de l’audiència o dels usuaris, i la qualitat de la connexió amb el cantant hologràfic i la mascota robòtica, la qual cosa condueix directament a l’acceptació o rebuig de l’afirmació sobre la vivacitat d’aquests actors tecnològics. Aquesta recerca també avalua l’impacte de l’aplicació d’allò tendre (o kawaii) en el disseny d’agents no humans enfront de l’aparició d’allò horrible en les interaccions amb els seus cossos incorporis en la nostra resposta emotiva. L’objectiu és estudiar la diferència entre la vivacitat i la vitalitat en els actors no-humans, no-vius, i l’impacte d’evocar el sentit de «tendre» enfront del d’«horrible» en la deformació de la Corba de la vall inquietant.

Paraules clau:

tecnovivacitat, tecnoactor, kawaii, vivacitat, actors digitals, actors artificials generats per ordinador

Article Details

Com citar
Sajadieh, Sahar. “Tendre o horrible, aquesta és la qüestió de la vivacitat: poden actuar en viu els actors artificials?”. Artnodes, no. 32, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i32.412093.
Biografia de l'autor/a

Sahar Sajadieh, Departament d’Arts Visuals, Universitat de Califòrnia, Sant Diego

Na Sahar és una artivista (artista + activista) i teòrica de mitjans informatitzats. És becària postdoctoral CPFP (Chancellor Postdoctoral Fellowship Program) de la Universitat de Califòrnia San Diego en el Departament d’Arts Visuals amb un doctorat en Arts dels Mitjans i Tecnologia en la Universitat de Califòrnia Santa Bàrbara. Na Sahar es va graduar amb una doble llicenciatura en Ciències Informàtiques i Teatre en la Universitat de Columbia Britànica i va obtenir el seu màster en el Departament d’Estudis del Rendiment de la Universitat de Nova York, Tisch School of the Arts. La seva pràctica creativa i acadèmica es troba en la intersecció de les arts computacionals, la intel·ligència artificial, el disseny orientat a la justícia social i la teoria de l’actuació/mitjans. Li interessen les aplicacions creatives i crítiques del processament del llenguatge natural, l’aprenentatge automàtic, la realitat estesa i la robòtica com a mitjà de narració, expressió poètica i intervenció social. Per a Sahar, la pràctica de l’art és una forma d’activisme, una manera de desafiar la zona de confort del públic i provocar diàlegs sobre problemes difícils i silenciats en la societat. El seu recerca se centra a fer que les tecnologies interactives i la intel·ligència artificial cobrin vida i les seves aplicacions socials siguin més ètiques. El seu treball pot veure’s en: http://www.saharsajadieh.com/.

Referències

Anderson, Natasha. “Hatsune Miku, Virtual Idols, and Transforming the Popular Music Experience”. MUSIC. OLOGY, vol. 2 (2021). DOI: https://doi.org/10.2218/music.2021.6478

Au, Rachel HY, Katrina Ling, Marlena R. Fraune and Katherine M. Tsui. “Robot Touch to Send Sympathy: Divergent Perspectives of Senders and Recipients”. 17th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI) (2022): 372-382. DOI: https://doi.org/10.1109/HRI53351.2022.9889419

Auslander, Philip. LIVENESS: Performance in a mediatized culture. Abingdon, Oxon: Routledge, 2008.

Auslander, Philip. “DIGITAL LIVENESS: A Historico-Philosophical Perspective”. PAJ: A Journal of Performance and Art, vol. 34, no. 3, (2012): 3-65.

Auslander, Philip. “Liveness Revisited”. Lecture at the NEH Institute. 2018 NEH Institute in Digital Technologies in Theatre and Performance Studies (2018, June). University of Georgia.

Barba, Eugenio. The Paper Canoe: A Guide to Theatre Anthropology. Abingdon, Oxon: Routledge, 1995.

Barcousky, Len. “Two Vincentian nursing homes experiment with robotic pets for Alzheimer’s patients”. Post-Gazette (2010, March).

Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation. Ann Arbor: University of Michigan Press, 1994.

Benjamin, Walter. The work of art in the age of its technological reproducibility, and other writings on media. Boston: Harvard University Press, 2008.

Black, Daniel. “The virtual ideal: Virtual idols, cute technology and unclean biology”. Continuum Journal of Media & Cultural Studies, vol. 22, no. 1 (2008): 37-50. DOI: https://doi.org/10.1080/10304310701642048

Black, Daniel. “The virtual idol: Producing and consuming digital femininity”. In: Galbraith, P.W., Karlin, J.G. (eds.). Idols and celebrity in Japanese media culture, (2012): 209-228. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137283788_11

Calo, Christopher James, Nicholas Hunt-Bull, Lundy Lewis and Ted Metzler. “Ethical Implications of Using the Paro Robot with a Focus on Dementia Patient Care”. Human-Robot Interaction in Elder Care: 2011 AAAI Workshop, (2011): 20-24.

Causey, Matthew. Theatre and Performance in Digital Culture: From simulation to embeddedness. Abingdon, Oxon: Routledge, 2006.

Chaikin, Joseph. The Presence of the Actor. New York: Theatre Communications Group, Inc, 1972.

Chevallier, Martin. “Staging Paro: The care of making robot(s) care.” Social Studies of Science, vol. 0, no. (2022). DOI: https://doi.org/10.1177/03063127221126148

Crypton Future Media. “Who is Hatsune Miku?”. Crypton (n.d.). [Accessed: October 18, 2018]. https://ec.crypton.co.jp/pages/prod/vocaloid/cv01_us

Deleuze, Gilles. Francis Bacon: The Logic of Sensation. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1981.

Dixon, Steve. Digital Performance: A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press - Leonardo Book Series, 2007. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/2429.001.0001

Ferrey, Anne E., Tyler J. Burleigh and Mark J. Fenske. “Stimulus-category competition, inhibition, and affective devaluation: a novel account of the uncanny valley”. Frontiers in psychology, vol. 6 (2015, March). DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00249

Guizzo, Erico. “Paro the Robotic Seal ould diminish dementia: First long-term study seeks to prove the benefits of a cybernetic pet”. IEEE Spectrum (2009, May).

Hansen, Mark B. N. Feed-forward: On the future of twenty-first-century media. University of Chicago Press, 2015. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226199863.001.0001

Hsu, Christine. “CES 2016: PARO Therapeutic Robot”. Amazon, 2016. https://www.amazon.com/vdp/7c2afd2b1eb34c42a122eaebafd4b807.

Katsuno, Hirofumi and Daniel White. “Haptic creatures: tactile affect and human-robot intimacy in Japan”. Consumer Culture Theory in Asia, (2022): 242-260. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781003111559-18

Kenmochi, Hideki. “VOCALOID and Hatsune Miku phenomenon in Japan”. Interdisciplinary Workshop on Singing Voice, (2010).

Lehmann, Ann-Sophie. Digital Material: Tracing New Media in Everyday Life and Technology. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2009.

Macalupu, Chira and Valeria Alessandra. “Supporting affective connections between older adults through socially interactive robots: A design framework”. PhD thesis. Queensland University of Technology, (2022): 21-26.

Marla, Kale. “Kids & Animals”. Inter Actions, vol. 10, no. 3, (1992): 17-21.

Mavridis, Nikolaos. “How gender is intertwined with robots and affective technologies: A short”. Sex and Gender Bias in Technology and Artificial Intelligence: Biomedicine and Healthcare Applications (2022). DOI: https://doi.org/10.1016/B978-0-12-821392-6.00010-8

Miyake, Esperanza. “I am a virtual girl from Tokyo: Virtual influencers, digital-orientalism and the (Im) materiality of race and gender”. Journal of Consumer Culture, vol. 23, no. 1, (2023). DOI: https://doi.org/10.1177/14695405221117195

Mori, Masahiro, Karl F. MacDorman and Norri Kageki. “The Uncanny Valley”. IEEE Robotics & Automation Magazine, (2012): 98-100. DOI: https://doi.org/10.1109/MRA.2012.2192811

Paro. Website (n.d.). [Accessed: 15 December 2022]. http://www.parorobots.com

Parr, Adrian. The Deleuze Dictionary (Revised Edition). Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.1515/9780748643271

Phelan, Peggy. Mourning Sex: Performing Public Memories. Abingdon, United Kingdom: Routledge, 1997.

Phelan, Peggy. Unmarked: The Politics of Performance. New York: Routledge, 1993.

REACT. “Kids React to Hatsune Miku”. YouTube, 2011. https://www.youtube.com/watch?v=egcfC7PCneQ

REACT. “Elders React to Vocaloids”. YouTube, 2023. https://www.youtube.com/watch?v=wHhluDhVtjU&ab_channel=REACT

Rozin, Paul, Jonathan Haidt, and Clark R. McCauley. “Disgust”. Handbook of Emotions (2008): 757-776. New York: Guilford Press.

Sajadieh, Sahar and Hannah Wolfe. “Come hither to me: Performance of a seductive robot”. Extended Abstracts of the 2019 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, (2019): 1-4. DOI: https://doi.org/10.1145/3290607.3313287

SciTechDaily. “Babyloid Robot aims to combat depression in the Elderly”. SciTechDaily, (2011. December).

Shanahan, Murray. The Technological Singularity. Cambridge: The MIT Press Essential Knowledge series, 2015. DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/10058.001.0001

Shibata, Takanori and Kazuyoshi Wada. “Robot Therapy: A New Approach for Mental Healthcare of the Elderly – A Mini-Review”. Gerontology, vol.57, no.4 (2011): 378-386. DOI: https://doi.org/10.1159/000319015

Shu-Chuan Chen, RN, Boyd H. Davis, Ching-Yi Kuo, Margaret Maclagan, Chun-O Chien and Mei-Feng Lin. “Can the Paro be my Buddy? Meaningful experiences from the perspectives of older adults”. Geriatric Nursing, vol. 43, (2022): 130-137. DOI: https://doi.org/10.1016/j.gerinurse.2021.11.011

Sone, Yuji. Japanese Robot Culture: Performance, Imagination, and Modernity. New York: Palgrave MacMillan, 2017.

Smith, David Woodruff. “Phenomenology”. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2018).

Ueyama, Yuki. “A Bayesian Model of the Uncanny Valley Effect for Explaining the Effects of Therapeutic Robots in Autism Spectrum Disorder”. PLOS ONE (2015). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0138642

Wada, Kazuyoshi and Takanori Shibata. “Living With Seal Robots—Its Sociopsychological and Physiological Influences on the Elderly at a Care House”. IEEE Transactions on Robotics, vol. 23, no. 5 (2007): 972-980. DOI: https://doi.org/10.1109/TRO.2007.906261

Wolfe, Hannen E. and Sahar Sajadieh. “A Robo-Pickup Artist Breaking Gender Norms”. 17th ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI) (2022):1210-1211. DOI: https://doi.org/10.1109/HRI53351.2022.9889610

Žižek, Slovaj. Mapping Ideology. London, UK: Verso, 1994.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.