Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest assaig constitueix una recerca crítica sobre la component política dels nous materialismes feministes. Agència, identitat i subjectivitat estan complexificades en les teories del nou materialisme, però no n’han estat bandejades. Són enteses com el producte complex d’una xarxa discursiva-material i cultura-naturalesa de relacions de la qual pot sorgir una subjectivitat política feminista en les seves instanciacions sempre situades i situacionals. No obstant això, mentre que els nous materialismes feministes ofereixen unes perspectives complexes al voltant de la naturalesa transitòria de les pràctiques de delimitació de fronteres, desestabilitzant les conceptualitzacions binàries de subjecte i objecte, matèria i discurs, etcètera, aquest article estudia de quina manera aquestes complexificacions, pot servir de fonament a una política feminista de debò, concretament en relació amb el treball de la física quàntica i filòsofa feminista Karen Barad. Reflexionant amb eines conceptuals ideades per Peta Hinton i Catherine Malabou, l’argumentació s’ocupa de les nocions d’objectivitat, responsabilitat (accountability), agència i subjectivitat proposades per Barad. Al nucli de l’article hi ha la pregunta de si dins la noció realista que Barad defensa de l’objectivitat i la responsabilitat tindria cabuda el reconeixement dels aspectes comuns i les històries comunes en els talls i les marques en els cossos amb l’objectiu de donar lloc a un cert tipus d’identitat (potencialment col·lectiva) feminista que pogués reflexionar i treballar per un canvi polític. A partir del principi de complementarietat elaborat per Niels Bohr i el seu desenvolupament posterior a càrrec de Karen Barad, l’argument assenyala els problemes conceptuals sorgits de la complementarietat de «veritat i significat» per a concebre la subjectivitat política. Més que no pas treballant per resoldre o esfondrar la problemàtica conceptual i material de la complementarietat, s’arriba a una conclusió mitjançant una reflexió sobre els fonaments de l’agència i els processos de materialització juntament amb la noció de Malabou de plasticitat i la seva demanda d’un concepte restringit de l’essència femenina, amb vista a crear sistemes material-discursius que facin possible el traçament d’una política basada en historicitats de la matèria encarnada.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Franziska Aigner, CRMEP (Universitat de Kingston)
Estudiant de màster en Filosofia y Teoria Crítica Contemporània
CRMEP (Universitat de Kingston)
Katja Čičigoj, Universitat Justus-Leibig, Giessen (Alemanya)
Doctoranda al centre de postgrau per a l’Estudi de la Cultura
Universitat Justus-Leibig, Giessen (Alemanya)
Articles similars
- Hanna Meissner, La política com a encontre i respons-habilitat. Aprendre a conversar amb els Altres enigmàtics , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Juan Pablo Fernández-Cortés, Òpera i violència virtual en els mons ludoficcionals , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Christian Retamal, Somien els androides amb la il·luminació? , Artnodes: Núm. 30
- Borja Muntadas Figueras, Alba Torrents, El futur està per crear: temporalitat i imaginació a l’Antropocè , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Natasha Lushetich, La idiosincràsia com a estratègia a l’era de la violència epistèmica , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Marietta Radomska, Mayra Citlalli Rojo Gómez, Margherita Pevere, Terike Haapoja, Non/Living Queerings, desfent certeses i trenant vulnerabilitats: una reflexió col·lectiva , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Laura Benítez Valero, Erich Berger, Primera reacció , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Pedro J S Vieira de Oliveira, Com problematitzar una frontera o: algunes notes contínues sobre metodologies transitòries , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Jaron Rowan, Marta Camps, Recerca en disseny: suturant cossos, atuells, epistemologies i llunes , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Jörgen Skågeby, Contracorrents del màrqueting del ‘microordinador’: ordinadors personals i genealogia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.