Cinc eixos per a pensar les humanitats digitals com a projecte d'un nou humanisme digital
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest text introdueix el número especial de la revista Artnodes. Revista d’Art, Ciència i Tecnologia, dedicat a les humanitats digitals amb el subtema «Polítiques, societats, sabers», en què es recullen algunes de les contribucions més interessants presentades al III Congrés de la Societat Internacional d'Humanitats Digitals Hispàniques, i també altres aportacions que han enriquit i ampliat els temes objecte de discussió.
Amb la finalitat de procurar una millor interpretació del marc teoricometodològic en què cobren sentit els articles que conformen aquest monogràfic especial, s'estableix una delineació general de les característiques que defineixen el camp de les humanitats digitals.
Finalment, s'indiquen els cinc eixos que, segons el parer de l'autora, són clau en la configuració de les humanitats digitals com a projecte per a la construcció d'un nou humanisme digital.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Nuria Rodríguez-Ortega, Universitat de Màlaga
Nuria Rodríguez-Ortega és catedràtica del Departament d’Història de l’Art de la Universitat de Màlaga, on fa cursos d’humanitats digitals, patrimoni cultural digital i història de l’art digital. Actualment és directora del grup de recerca iArtHis_Lab (http://iarthislab.es). El seu objectiu principal és el desenvolupament d’una història de l’art digital en el context espanyol. A més, promou i coordina ReArte.Dix (http://reartedix.hdplus.es), la primera xarxa internacional d’estudis digitals sobre la cultura artística dels països de parla hispana, i és presidenta de la Societat Internacional d’Humanitats Digitals Hispàniques (HDH) (http://www.humanidadesdigitales.org). Nuria Rodríguez-Ortega posseeix una àmplia experiència liderant projectes digitals internacionals en el camp de la història de l’art i del patrimoni cultural. Entre ells, destaca el projecte pioner «Digital Mellini: Exploring New Tools & Methods for Art-historical Research & Publication», en col·laboració amb el Getty Research Institute, així com l’Exhibitium Project (www.exhibitium.com), dedicat a millorar els estudis sobre exposicions d’història de l’art a partir de les perspectives de la ciència de dades i la ciència de xarxes. És autora de nombrosos llibres i articles sobre recursos digitals per a la història de l’art i el patrimoni cultural, i els problemes teòrics, crítics i metodològics que plantegen. També participa en el disseny de nous plans d’estudi per promoure la formació digital dels estudiants i de la comunitat acadèmica, i ha dirigit diversos seminaris sobre aquesta qüestió, com l’Escola d’Estiu sobre Història de l’Art Digital (DAHSS), una iniciativa conjunta de la Universitat de Màlaga i la UC Berkeley.
Articles similars
- Marcelo Alejandro Fraile-Narvaez, L’autor i l’intèrpret: una mirada contemporània al projecte del Biocentre per a la Universitat de Frankfurt de Peter Eisenman , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Notes sobre la sobreproducció d'art, la postfotografia i allò digital , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Jordan Fraser Emery, Alba Marín, Cos i mirada de l’investigador amb vídeo immersiu en 360°: estudi de cas exploratori sobre l’artivisme a Sao Paulo , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Tin Wilke, Invocant els fantasmes de l’AnArxiu , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Matthew Bernico, Mitjans apòcrifs: arqueologia d’una presència paranormal intervinguda , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Mónica Rikić Fusté, Crisis existencials de màquines conscients: reflexions sobre la condició maquínica mitjançant l'art i la filosofia especulativa , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Rama Carl Hoetzlein, Cultures de coneixement en el New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Efraín Foglia, Xarxes paral·leles i cartografies detectores: pràctiques socials i artístiques amb mitjans locatius , Artnodes: Núm. 8: (Desembre 2008). NODE 8. Ubiqüitat (coord.: Gemma San Cornelio)
<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.