Cos i mirada de l’investigador amb vídeo immersiu en 360°: estudi de cas exploratori sobre l’artivisme a Sao Paulo

Main Article Content

Jordan Fraser Emery
https://orcid.org/0009-0002-2785-4914
Alba Marín
https://orcid.org/0000-0003-0285-7086

La utilització de metodologies visuals planteja la necessitat d’una reflexió constant sobre el lloc, el paper de l’investigador i la seva mirada. L’objectiu de la recerca és la comprensió de les obres artivistes de les artistes brasileres Branca Gonzaga i Guma Joana a partir del diàleg sobre el seu artivisme polític. Per a això, s’elabora un estudi etnogràfic visual vinculat al concepte de patchwork ethnography. L’obra Artivismo em São Paulo: Guma Joana e Branca Gonzaga (2023) és el resultat visual del treball de Jordan Fraser Emery derivat de l’aplicació metodològica a partir del qual abordem, de manera reflexiva, la utilització del vídeo immersiu en 360° com a eina de recerca. El curt documental no només mostra el diàleg entaulat amb les artistes en la seva pròpia creació, sinó també la participació corporal de l’autor com una subjectivitat que és objecte de ser compartida. La mediació pròpia dels mètodes visuals queda així exposada com una subjectivitat tecnològica que es relaciona amb les subjectivitats dels subjectes de recerca. Finalment, el resultat audiovisual perpetua les maneres d’activisme de les artistes implicades en diferents territoris.

Paraules clau:

artivisme, estètica, mètodes visuals, vídeo 360°, imatge, visualitat

Article Details

Com citar
Fraser Emery, Jordan; and Marín, Alba. “Cos i mirada de l’investigador amb vídeo immersiu en 360°: estudi de cas exploratori sobre l’artivisme a Sao Paulo”. Artnodes, no. 33, pp. 1-11, doi:10.7238/artnodes.v0i33.417846.
Biografies de l'autor/a

Jordan Fraser Emery, Université Savoie Mont Blanc / Universidade de São Paulo. Professor del departament de Comunicació Hipermèdia de la Universitat Savoie Mont Blanc (USMB)

Doctorand en cotutela internacional en Ciències de la Informació i la Comunicació per la Université Savoie Mont Blanc (França) i en Psicologia Social de l’Art a la Universidade de São Paulo (el Brasil). Forma part dels grups de recerca EA3706   (Langage, littératures, Sociétés, Études transfrontalières et Internationales [LLSETI]) i LAPA (Laboratório d’Estudos em Psicologia da Arte). Màster en Creació Digital i llicenciat en Comunicació. Des de la seva recerca, aborda l’antropologia visual i la tecnologia 360° per integrar corporalment l’investigador des del treball de camp. En els seus resultats destaca la producció visual en 3D com amb els seus projectes Radicant (2021) en realitat virtual i Jacentes “Gisant·e·s” 001 (2023) amb fotogrametria.

Alba Marín, Universitat de Sevilla / Universitat d’Extremadura. Investigadora contractada postdoctoral en estudis i mètodes visuals (Grup AR-CO)

Doctora internacional en Comunicació per la Universitat Grenoble Alps i per la Universitat de Sevilla, premi extraordinari de doctorat i màster en Comunicació i Cultura per aquesta mateixa universitat. Ha estat professora de l’àrea de Comunicació Audiovisual i Periodisme a la Université      Savoie Mont Blanc, la Universitat de Sevilla i la Universitat d’Extremadura. Ha obtingut un projecte predoctoral en el marc de la col·laboració universitària francoespanyola. El seu treball explora la imatge en l’àmbit dels estudis visuals, el documental social i els formats digitals (postdocumental), la cultura visual i el periodisme digital. També forma part del grup HUM868 (Estudis Visuals, Art i Patrimoni Cultural) i ha publicat recentment el llibre col·lectiu Estudios Visuales en Brasil.

Referències

Andriolo, Arley. «O corpo do artista na experiência estética contemporânea». IDE Psicanálise e cultura, vol. 1, n.º 1, (2005): 45-49.

Ardévol, Elisenda. La búsqueda de una mirada: antropología visual y cine etnográfico. Barcelona: Editorial UOC, 2006.

Bachelard, Gaston. La formation de l’esprit scientifique: Contribution à une psychanalyse de la connaissance objective (16ª ed.). París: Vrin, 1999.

Baigorri Ballarín, Laura. «Recapitulando: modelos de artivismo (1994-2003)». Artnodes, n.º 3 (2004). DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i3.692

Billier, Dominique. «Quand l’artiste mène l’enquête… ou la fabrique du regard à travers le réel». En: Marc Veyrat (ed.). Arts et espaces publics, (París: L’Harmattan, 2013), 45-58.

Bouldoires, Alain, Mikel Meyer y Fabien Reix. «Introduction». Revue française des méthodes visuelles, n.º 2, (2018).

Butler, Judith. Trouble dans le genre: Le féminisme et la subversion de l’identité. París: La Découverte, 2005.

Bourriaud, Nicolas. Esthétique relationnelle. Dijon: Presses du réel, 1998.

Campos, Ricardo. «Imagem e tecnologias visuais em pesquisa social: tendências e desafíos». Análise Social, n.º XLVI, (2001): 237-259.

de Certeau, Michel. L’invention du quotidien, tome I: Arts de faire (L. Giard, Trad.; Nueva edición). París: Gallimard, 2010.

Contreras, Fernando R. El arte en la cibercultura. Introducción a una estética comunicacional. Madrid: Minerva, 2018.

Contreras, Fernando R. «Estética de la Protesta, Activismo y Capitalismo». En: Francisco Sierra Caballero y David Montero (coords.). Contra el giro computacional: Activismo digital, Teoría Crítica y apropiación social, (Salamanca: Comunicación Social Ediciones y Publicaciones, 2021), 127-160.

Contreras, Fernando R. La desobediencia visual. Estética de los Movimientos Sociales en el siglo XXI. València: Tirant lo Blanch, 2021.

Debord, Guy. La société du spectacle. París: Gallimard, 2008 [1967].

Deleuze, Gilles y Félix Guattari. Mille plateaux. París: Éditions de minuit, 1980.

de Oliveira Junior, Ribamar José. «ARTIVISMOS EM PERFORMANCE: Afetações estéticas e vertigens antropológicas». Novos Debates: Fórum de Debates em Antropologia, vol. 8, n.º 1, (2022). http://novosdebates.abant.org.br/wp-content/uploads/2022/08/FORUM_ribamarjunior.pdf

Emery, Jordan Fraser. «Dispositif immersif en contexte queer - Entre 360° et réalité virtuelle». Revue française des méthodes visuelles, n.º 5, (2021). https://rfmv.u-bordeaux-montaigne.fr/numeros/5/articles/04-dispositif-immersif-en-contexte-queer--entre-360-et-realite-virtuelle/

Farnarier, Cyril. «La restitution comme épreuve de la recherche». En: Laurent Vidal (coord.). Les savoirs des sciences sociales. Débats, controverses, partages, (Marsella: IRD Éditions), 203-224. DOI: https://doi.org/10.4000/books.irdeditions.10826

Febrer, Nieves. «Aproximaciones teóricas en antropología visual: fundamentos metodológicos». Estudios Sobre El Mensaje Periodístico, vol. 19, n.º especial abril, (2013): 725-734. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42155

Ferreira Zacarias, Gabriel. «Le paradoxe situationniste: La fonction de la théorie dans l’art de Guy Debord». Marges. Revue d’art contemporain, vol. 22, (2016). DOI: https://doi.org/10.4000/marges.1066

Foucault, Michel. Le corps utopique – les hétérotopies. París: Nouvelles Éditions Lignes, 2009.

Froidevaux-metterie, Camille. «Le corps du politique». France Culture. Le Journal des idées [podast] (2020). https://www.radiofrance.fr/franceculture/podcasts/le-journal-des-idees/le-corps-du-politique-8089260

Gergen, Mary M. y Kenneth Gergen. «Qualitative Inquiry: Tensions And Transformations». En: Denzin Norman y Lincoln Yvonna (eds.). The Handbook Of Qualitative Research (2000). California: Sage Publications.

Giovanni, Julia Ruiz Di. «Artes de abrir espaço. Apontamentos para a análise de práticas em trânsito entre arte e ativismo». Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 4, n.º 2, (2015). DOI: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.911

Groys, Boris. «On Art Activism». E-Flux Journal, vol. 56, (2014). https://www.e-flux.com/journal/56/60343/on-art-activism/

Günel, Gökçe, Saiba Varma y Chika Watanabe. «A manifesto for patchwork ethnography». Field Sights, Member Voices, vol. 9, (2020). https://culanth.org/fieldsights/a-manifesto-for-patchwork-ethnography

Gutiérrez-Rubí, Antoni. ARTivismo. El poder de los lenguajes artísticos para la comunicación política y el activismo. Barcelona: Editorial UOC, 2021.

Guzman, Elena H. y Emily Hong. «Feminist Sensory Ethnography». Visual Anthropology Review, vol. 38, n.º 2, (2022): 184-210. DOI: https://doi.org/10.1111/var.12273

Gwiaździński, Luc. «Néo-situationnisme: Vers un nouvel “art des territoires” [Hypothèses]». Carnet des études urbaines, (2018). https://urbs.hypotheses.org/397

Haraway, Donna. «Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective». Feminist Studies, vol. 14, n.º 3, (1988). DOI: https://doi.org/10.2307/3178066

Harchi, Kaoutar. «“Checker les privilèges» ou renverser l’ordre?». BALLAST, vol. 14, n.º junio, (2020). https://www.revue-ballast.fr/checker-les-privileges-ou-renverser-lordre/

Hert, Philippe. «Des voix plurielles dans l’écriture de la recherche». Communication. Information médias théories pratiques, vol. 39, n.º 2, (2022). DOI: https://doi.org/10.4000/communication.16445

Hooks, Bell. Black Looks: race and representation. Boston: South End Press, 1992

Howes, David. Sensual relations: Engaging the senses in culture and social theory. Michigan: University of Michigan Press, 2003. https://doi.org/10.3998/mpub.11852

Ibanez-Bueno, Jacques. Le corps commutatif: De la télévision à la visiophonie. Chambéry: Université Savoie Mont Blanc, 2016.

Ibanes-Bueno, Jacques y Alba Marín. «Images interactives et nouvelles écritures. Un mouvement émergent pour de nouvelles écritures interactives». Revue française des méthodes visuelles, n.º 5, (2021). https://rfmv.u-bordeaux-montaigne.fr/numeros/5/introduction/02-images-interactives-et-nouvelles-ecritures/

Ingold, Tim. «Worlds of Sense and Sensing the World: A Response to Sarah Pink and David Howes». Social Anthropology/Anthropologie Sociale, n°3, (2011). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-8676.2011.00163.x.

Jeanneret, Yves. «Analyser les “réseaux sociaux” en tant que dispositifs info-communicationnels: une problématique». (2014): 39-61. https://sites.ensfea.fr/cdi/wp-content/uploads/sites/3/2014/07/texte-jeanneret-r%C3%A9seaux-sociaux.pdf

Jewitt, Carey. An introduction to using video for research. National Centre for Research Methods Working Paper. Londres: Institute of Education, 2012.

Kohatsu, Lineu Norio. «O uso do vídeo na pesquisa de tipo etnográfico: Uma discussão sobre o método». Psicologia da Educação, vol. 25, (2007): 55-74.

Kohatsu, Lineu Norio. «O uso do vídeo na pesquisa de psicologia». Anais XV ENABRAPSO, XV Encontro da Abrapso-Psicologia Social e Políticas de Existência: Fronteiras e Conflitos. Maceió, Faculdade Integrada Tiradents - FITs, 2009.

Kohatsu, Lineu Norio. «Notas sobre o uso de imagens visuais nas pesquisas em psicología». Revista de Psicologia, (2017): 23-36.

Laplantine, François y Joseph Josy Lévy. Anthropologies latérales: entretiens avec François Laplantine. Montreal: Liber, 2002.

MacDougall, David. Beyond Observational Cinema. En: Paul Hockings (ed.). Principles of Visual Anthropology. New York: Mouton de Gruyter, 1995. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110290691.115

Manny, Dawn. Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Madrid: Narcea de Ediciones, 2017.

Marignier, Noémie. «Les “énonciations de privilèges” dans le militantisme féministe en ligne : description et critique». Argumentation et analyse du discours, vol. 18, (2017). DOI: https://doi.org/10.4000/aad.2309

Marín, Alba. «Reflexiones sobre la mirada en la investigación social con métodos visuales». En: Fernando R. Contreras y Alba Marín (eds.). Estudios visuales en Brasil (Valencia: Tirant lo Blanc, 2022), 41-62.

Marín, Alba. «The new research techniques in visual communication: a methodological proposal of videography». Revista Lusófona de Estudos Culturais, vol. 7, (2020): 127-147. DOI: https://doi.org/10.21814/rlec.2120

Nascimento, Laeticia. Le transféminisme, genres et transidentités. París: Éditions Anacaona, 2022.

Ortega, Francisco Javier. Corpo incerto. Corporeidade, tecnologias médicas e cultura contemporânea. Rio de Janeiro: Garamond, 2008.

Pauwels, Luc. «Visually Researching and Communicating the City: A Systematic Assessment of Methods and Resources». International Journal of Communication, vol. 10, (2016): 1309-1330.

Pavis, Patrice. O Teatro no cruzamento de culturas. San Sebastián: Perspectiva, 2008.

Pink, Sara. DOING. Visual Ethnography. Londres: SAGE Publications, 2001.

Pink, Sara. «The future of visual anthropology: engaging the senses». Social Anthropology, vol. 16, (2006). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1469-8676.2008.00027_23.x

Poch, Arcadi y Daniela Poch. Artivism. North East: Carpet Bombing Culture, 2018.

Preciado, Beatriz. «Préface». En: Marie-Hélène Bourcier (ed.). Queer zones: Politiques des identités sexuelles, des représentations et des savoirs, (París: Balland, 2001), 11-19.

Puar, Jasbir. «Queer Times, Queer Assemblages». En: David End, Jack Halberstam y José Esteban Muñoz (eds.). Social Text, vol 23, (2005): 121-39. DOI: https://doi.org/10.1215/01642472-23-3-4_84-85-121

Puar, Jasbir. «“I would rather be a cyborg than a goddess”: Becoming-Intersectional in Assemblage Theory». philoSOPHIA, vol 2, (2012): 49-66. DOI: https://doi.org/10.1353/phi.2012.a486621

Raposo, Paulo. «“Artivismo”: Articulando dissidências, criando insurgencias». Cadernos de Arte e Antropologia, vol. 4, n.º 2, (2015). DOI: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.909

Rey, Gaspard y Julien Debonneville. «“Deeper conversations”: Blanchité et rapports de pouvoir dans l’enquête ethnographique». Emulations - Revue de sciences sociales, vol. 42, (2022): 67-82. DOI: https://doi.org/10.14428/emulations.42.03

Ribas, Cristina (ed.). Vocabulário político para processos estéticos. Rio de Janeiro: Vocabpol, 2014.

Ruby, Jay. Picturing Culture: Explorations of Film and Anthropology. Londres: The University of Chicago Press, 2000.

Sansi, Roger. «Marcel Mauss et le don dans l’art contemporain». Revue du MAUSS, vol. 36, n.º 2, (2010): 427-436. DOI: https://doi.org/10.3917/rdm.036.0427

Sato, Leny. «Olhar, ser olhado e olhar-se: Notas sobre o uso da fotografia na pesquisa em psicologia social do trabalho». Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, vol. 12, n.º 2, (2009). DOI: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v12i2p217-225

Sholette, Gregory. The art of activism and the activism of art. Londres: Lund Humphries, 2022.

Trigg, Dylan y Audrey Petit-Trigg. The thing: Une phénoménologie de l’horreur. París: Éditions MF, 2017.

Veyrat, Marc. De l’information comme matériau artistique. París: L’Harmattan, 2015

Viart, Dominique. «Les Littératures de terrain». Revue critique de fixxion française contemporaine, vol. 18, (2019). DOI: https://doi.org/10.4000/fixxion.1275

Weiss, Margot. «Intimate Encounters: Queer Entanglements in Ethnographic Fieldwork». Anthropological Quarterly, vol. 93, n.º 3, (2020): 1355-1386. DOI: https://doi.org/10.1353/anq.2020.0015

Zilio, Marion. «À demi nu à demi vu, coronavirus et épidémie de masques». AOC media - Analyse Opinion Critique, vol. 13, n.º febrero, (2020). https://aoc.media/opinion/2020/02/13/a-demi-nu-a-demi-vu-coronavirus-et-epidemie-de-masques/

Enlaces relacionados

Vídeo Artivismo em São Paulo: Guma Joana e Branca Gonzaga (2023):

- https://youtu.be/pwN-OzKjQsI?si=d0dCV9KRzA7IvrCs

- https://vimeo.com/818158897?share=copy

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.