“Speculations on Anonymous Materials”: l’especulació sobre la materialitat del capitalisme artístic com a resposta crítica a l’estetització de la vida quotidiana
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al setembre del 2013 i fins al febrer del 2014 va tenir lloc l’exposició “Speculations on Anonymous Materials”, que va comissariar Susanne Pfeffer al Museu Fridericianum de Kassel. Prenent aquest esdeveniment com a punt de partida, el text present intenta tractar alguns aspectes que considero crucials respecte a l’art i els futurs especulatius. Amb més de cinquanta obres realitzades per vint-i-cinc artistes europeus i nord-americans –majoritàriament, fills d’immigrants de primera o segona generació–, l’exposició mostrava una estètica eclèctica nova que sembla entrellaçar l’estil pop amb el posthumanista, el postinternet o el postdigital, amb matisos diferents que van des del que és abjecte fins a una certa forma de futurisme contemporani.
L’exposició exhibia un present “futuritzat” (o un futur “presentitzat”) al qual se li pot atribuir una certa reflexió sobre la “hiper” i la “trans” estetització del quotidià (Lipovetsky i Serroy) de l’actual societat consumista i postfordista; sobretot, en la seva forma de capitalisme artístic ultradigitalizat. Partint del materialisme i el realisme especulatius (Meillassoux, Bryan i Harman) i de l’#Accelerate. Manifesto for an Accelerationist Politics (Alex Williams i Nick Srnicek), s’intentarà contextualitzar teòricament l’exposició i aprofundir conceptualment en alguns dels artistes participants, com Timur Si-Qin, Pamela Rosenkranz, Katja Novitskova, Josh Kline i Ryan Trecartin, entre d’altres.
Aquests artistes novells treballen amb l’aspecte material de les noves tecnologies industrials i digitals, i dels objectes quotidians (plàstics, imatges digitals, productes sintètics, etcètera), en obres la realitat física de les quals està conformada per processos digitals subliminals que evidencien la hiperrealitat en què estem submergits. Les seves obres neixen d’una reacció a la complexitat de la societat capitalista contemporània, al seu paisatge quotidià, i expressen l’entorn real i virtual on les generacions presents i futures es veuen destinades a viure. Però, sobretot, l’exposició expressa, des del punt de vista estètic i de teoria de l’art contemporani, un canvi de paradigma ontoepistemològic, que és un símptoma d’una evolució respecte als paradigmes fins ara vigents.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Federica Matelli, Doctorat en Història i Teoria de l’Art Universitat de Barcelona
Graduate of Philosophy from the University of Pisa, with a dissertation on the body philosophy of the French philosopher Jean Luc Nancy and its relationships with Performance and Cyber-performance (Dissertation directors: Manuela Paschi and Sandra Lischi. Title: Jean Luc Nancy's Philosophy of the Body and Technological Aesthetics, 2004) Master's in Commissioning and Cultural Practices in Arts and New Media, from Mecad. Collaboration grant from ZKM. Will soon start work as an independent researcher and curator. Currently taking a PhD in History and Theory of Contemporary Art at UB. University of Barcelona (Dissertation directors: Anna Maria Guasch and Pau Alsina. Title: “New perspectives on the everyday in contemporary art. From textual to materialist frameworks”) and is one of the researchers of the GAA study groups. Global Art Archive and AGI. Art Globalization Interculturality, led by professor Anna Maria Guasch.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
Articles similars
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Marc Kosciejew, Documentació i materialització de l’art: mètodes conceptuals de documentació per a la materialització de la informació artística , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Arnau Horta, «No ideas but in things». I am sitting in a room, d’Alvin Lucier, com a dispositiu material-afectiu i assemblatge vibratori entre agències humanes i no-humanes , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Thomas Zummer, Annexos de veu , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Diego Díaz, Clara Boj, Pràctiques artístiques en l’època del datacè. Data Biography: rastres digitals per a l’exploració biogràfica de la identitat personal , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Fiona Crisp, Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Jamie Allen - Node Coordinator, Introducció del node: La materialitat dels media: nous materialismes amb els mitjans, l'art i la tecnologia , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Pau Alsina, Desmuntant el mite de la immaterialitat de l'art digital: cap a un enfocament neomaterialista en les arts , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Claudia Kozak, Literatura digital i materialitat. Com es llegeix , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.