“Speculations on Anonymous Materials”: l’especulació sobre la materialitat del capitalisme artístic com a resposta crítica a l’estetització de la vida quotidiana
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al setembre del 2013 i fins al febrer del 2014 va tenir lloc l’exposició “Speculations on Anonymous Materials”, que va comissariar Susanne Pfeffer al Museu Fridericianum de Kassel. Prenent aquest esdeveniment com a punt de partida, el text present intenta tractar alguns aspectes que considero crucials respecte a l’art i els futurs especulatius. Amb més de cinquanta obres realitzades per vint-i-cinc artistes europeus i nord-americans –majoritàriament, fills d’immigrants de primera o segona generació–, l’exposició mostrava una estètica eclèctica nova que sembla entrellaçar l’estil pop amb el posthumanista, el postinternet o el postdigital, amb matisos diferents que van des del que és abjecte fins a una certa forma de futurisme contemporani.
L’exposició exhibia un present “futuritzat” (o un futur “presentitzat”) al qual se li pot atribuir una certa reflexió sobre la “hiper” i la “trans” estetització del quotidià (Lipovetsky i Serroy) de l’actual societat consumista i postfordista; sobretot, en la seva forma de capitalisme artístic ultradigitalizat. Partint del materialisme i el realisme especulatius (Meillassoux, Bryan i Harman) i de l’#Accelerate. Manifesto for an Accelerationist Politics (Alex Williams i Nick Srnicek), s’intentarà contextualitzar teòricament l’exposició i aprofundir conceptualment en alguns dels artistes participants, com Timur Si-Qin, Pamela Rosenkranz, Katja Novitskova, Josh Kline i Ryan Trecartin, entre d’altres.
Aquests artistes novells treballen amb l’aspecte material de les noves tecnologies industrials i digitals, i dels objectes quotidians (plàstics, imatges digitals, productes sintètics, etcètera), en obres la realitat física de les quals està conformada per processos digitals subliminals que evidencien la hiperrealitat en què estem submergits. Les seves obres neixen d’una reacció a la complexitat de la societat capitalista contemporània, al seu paisatge quotidià, i expressen l’entorn real i virtual on les generacions presents i futures es veuen destinades a viure. Però, sobretot, l’exposició expressa, des del punt de vista estètic i de teoria de l’art contemporani, un canvi de paradigma ontoepistemològic, que és un símptoma d’una evolució respecte als paradigmes fins ara vigents.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Federica Matelli, Doctorat en Història i Teoria de l’Art Universitat de Barcelona
Graduate of Philosophy from the University of Pisa, with a dissertation on the body philosophy of the French philosopher Jean Luc Nancy and its relationships with Performance and Cyber-performance (Dissertation directors: Manuela Paschi and Sandra Lischi. Title: Jean Luc Nancy's Philosophy of the Body and Technological Aesthetics, 2004) Master's in Commissioning and Cultural Practices in Arts and New Media, from Mecad. Collaboration grant from ZKM. Will soon start work as an independent researcher and curator. Currently taking a PhD in History and Theory of Contemporary Art at UB. University of Barcelona (Dissertation directors: Anna Maria Guasch and Pau Alsina. Title: “New perspectives on the everyday in contemporary art. From textual to materialist frameworks”) and is one of the researchers of the GAA study groups. Global Art Archive and AGI. Art Globalization Interculturality, led by professor Anna Maria Guasch.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
Articles similars
- Alex Arteaga, Estètica corporitzada i situada; Un enfocament enactiu a una noció cognitiva d'estètica , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Diego Luna Delgado, L'experiència transmèdia segons les seves consonàncies discursives , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Fermín Soria Ibarra, Tensions, paradoxes, debats terminològics i algunes possibilitats transformadores en el marc del gir educatiu en els projectes artístics i el comissariat , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Ji-hoon Kim, Reassemblar components, hibridar allò que és humà i allò que és màquina: cinema expandit interdisciplinari i les possibilitats d'un discurs de les interfícies , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Victoria Messi, Proxemia: una anàlisi sociotència d'una obra d'art electrònic , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Lorena Lozano, Jardí en xarxa: art, naturalesa i societat o la necessitat d'una visió relacional sobre la vida orgànica i social , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Diego Gómez-Venegas, Cybersyn i la memòria simbòlica del paper , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Anna Dot, L’arqueologia dels mitjans i la traducció en la pràctica artística: El projecte Nefertiti Hack, de Nora Al-Badri i Jan Nikolai Nelles , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Daniel López del Rincón, Lourdes Cirlot, Historiant el bioart o els reptes metodològics de la història de l'art (dels mitjans) , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Pedro Ortuño-Mengual, Gloria Lapeña-Gallego, Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.