Tensions, paradoxes, debats terminològics i algunes possibilitats transformadores en el marc del gir educatiu en els projectes artístics i el comissariat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article aborda de forma crítica la complexitat de les relacions entre art i educació sorgides en els projectes que des de l'àmbit del comissariat i les pràctiques artístiques contemporànies s'han vingut desenvolupant en els darrers deu anys com a reacció a les polítiques de caire neoliberal en l'educació. En aquest sentit, s'assenyalen algunes de les tensions, contradiccions i debats terminològics generats pels arguments i els desenvolupaments pràctics d'aquest fenomen, ja que al mateix temps des del camp de l'art i el comissariat es contempla la pedagogia com un espai de possibilitat transformadora, però de forma paradoxal es revela una certa aversió envers conceptes com ara l'educació o la pedagogia, ja que es creu que poden connotar posicions properes al adoctrinament, a allò que és unidireccional o transmissiu. Igualment, partint d'aquesta discussió i prenent com a referència alguns exemples de projectes de caràcter transversal i interdisciplinari que es mouen entre el context educatiu i artístic, l'article explora algunes de les possibilitats transformadores que es donen quan s'afavoreix la cooperació horitzontal entre equips d'educadores crítiques, artistes i comissaris; posant sobre la taula les contradiccions i els antagonismes interns, s'exploren els processos de jerarquització en la producció, reproducció i distribució del coneixement i es concep la mediació com a una font d'investigació i producció col·lectiva de sabers.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Fermín Soria Ibarra, Universitat de Barcelona
Investigador y educador independienteArticles similars
- Tatiana Méndez Fernández, Belidson Dias, Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació , Artnodes: No 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: No 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: No 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ruth Pagès, L'entorn del net art i la seva recepció: el procés d'apreciació de l'obra de JODI , Artnodes: No 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Mika Elo, La síndrome de la investigació artística , Artnodes: No 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Federica Martini, Casos oberts de la història de l’art: la tasca dels artistes a la fàbrica , Artnodes: No 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Pedro J S Vieira de Oliveira, Com problematitzar una frontera o: algunes notes contínues sobre metodologies transitòries , Artnodes: No 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Franziska Aigner, Katja Čičigoj, Sobre la diferència que marca la diferència i com hi ha coses que arriben a ser rellevants i altres que no. L’agència i la subjectivitat política en el nou materialisme feminista de Karen Barad , Artnodes: No 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Thomas Zummer, Annexos de veu , Artnodes: No 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Federica Matelli, La quotidianitat en les pràctiques artístiques contemporànies: cap al règim poètic-especulatiu. El cas de Nicolás Lamas , Artnodes: No 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.