Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Sovint, els nostres intents de connectar-nos amb les escales espacials i temporals de la física fonamental, des de la subatòmica fins al multivers, provoquen una forma de vertigen perceptiu, especialment per als no científics. Quan abordem idees d’abstracció paralitzant per mitjà del rang perceptual dels nostres cossos sensorials, es pot dir que s’invoca una «dissonància fenomenològica» entre la presència material i la llunyania radical. Aquesta dinàmica relacional entre la materialitat i la llunyania representa el trampolí conceptual de «Material Sight» (2016-2018), un projecte de recerca realitzat en tres dels principals centres internacionals de física fonamental, que presenta un corpus d’objectes fotogràfics, treballs audiovisuals i un paisatge sonor immersiu que representa els espais de la física fonamental com a llocs de trobada material. La recerca es basa en el desig paradoxal de crear un sensorium per a la física fonamental, preguntant-se si la fotografia, el cinema i el so poden encarnar els espais de la ciència experimental i presentar-los a científics i no científics de la mateixa manera, no com a il·lustracions del sublim tècnic sinó com a llocs de trobada fenomenològica. Aquest article traça les coordenades conceptuals clau de «Material Sight» i analitza com el disseny metodològic del projecte –bàsicament la producció de coneixement per mitjà de l’«acte de mirar»– ha resistit emfàticament l’atracció gravitacional de l’art per ser instrumentalitzat com un dispositiu il·lustratiu dins d’un context científic.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Fiona Crisp, 2020
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Fiona Crisp, Northumbria University Newcastle
Fiona Crisp és professora de Belles arts a la Universitat de Northumbria, Newcastle, Regne Unit, on és membre fundadora de The Cultural Negotiation of Science, un grup de recerca que reuneix artistes, acadèmics i estudiants de doctorat les pràctiques dels quals es relacionen amb cultures expertes dins d’un ampli espectre de la ciència i la tecnologia. El treball de Crisp se centra en la intersecció de la fotografia, l’escultura i l’arquitectura, en què s’explora els límits i les capacitats de la fotografia i el vídeo mitjançant la realització d’instal·lacions a gran escala. Durant l’última dècada ha treballat amb institucions i professionals involucrats en les ciències fonamentals, més recentment per mitjà del projecte de recerca «Material Sight». L’obra de Crisp està representada en la galeria Matt’s de Londres i figura en diverses col·leccions nacionals permanents en el Regne Unit, com ara la Tate, el British Council, l’Arts Council i la Government Art Collection.
Bower, R., Crisp, F., Swinbank, M. (2016) Visualisations in Cosmology [online] Available at: https://materialsight.wordpress.com/
Born, G., and A. Barry. 2010. ART-SCIENCE. Journal of Cultural Economy 3 (1): 103–19.
Crisp, F. 2009–2010. Subterrania. Gateshead, UK: BALTIC Centre for Contemporary Art, Impressions Gallery, Newlyn Art Gallery, UK.
Crisp, F. 2015. Negative Capability: Imaging and Imagining Fundamental Science Through Productive Doubt.
GeoHumanities (American Association of Geographers), Volume 1 (1):188-197
Doubleday, R. 2007. Organizing accountability: Co-production of technoscientific and social worlds in a nanoscience laboratory. Area 39 (2): 166–75.
Malina, R. 2018 in Crisp, F. and Triscott, N. eds. (2018) The Live Creature and Et-hereal Things: Physics in Culture. London: Arts Catalyst: 47-49
Townsend, C. 2009. Fiona Crisp Hyper Passive. London: Matt’s Gallery.
Articles similars
- Florian Cramer, fotografia especulativa , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Victor Flores, La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Tomáš Dvořák, Fotografia com a protogeometria , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Blanca Pujals, Una qüestió de matèria. La desconstrucció de cadenes microscòpiques a l’espai transnacional , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Sergio Martínez Luna, De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Pau Alsina, La imaginació material, o els deu anys d'Artnodes , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Philip Galanter, Entre dos focs: l'art-ciència i la guerra entre ciència i humanitats , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Jussi Parikka, La nova materialitat de la pols , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Claudia Kozak, Literatura digital i materialitat. Com es llegeix , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Raquel Herrera, Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.