Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental

Main Article Content

Fiona Crisp

Sovint, els nostres intents de connectar-nos amb les escales espacials i temporals de la física fonamental, des de la subatòmica fins al multivers, provoquen una forma de vertigen perceptiu, especialment per als no científics. Quan abordem idees d’abstracció paralitzant per mitjà del rang perceptual dels nostres cossos sensorials, es pot dir que s’invoca una «dissonància fenomenològica» entre la presència material i la llunyania radical. Aquesta dinàmica relacional entre la materialitat i la llunyania representa el trampolí conceptual de «Material Sight» (2016-2018), un projecte de recerca realitzat en tres dels principals centres internacionals de física fonamental, que presenta un corpus d’objectes fotogràfics, treballs audiovisuals i un paisatge sonor immersiu que representa els espais de la física fonamental com a llocs de trobada material. La recerca es basa en el desig paradoxal de crear un sensorium per a la física fonamental, preguntant-se si la fotografia, el cinema i el so poden encarnar els espais de la ciència experimental i presentar-los a científics i no científics de la mateixa manera, no com a il·lustracions del sublim tècnic sinó com a llocs de trobada fenomenològica. Aquest article traça les coordenades conceptuals clau de «Material Sight» i analitza com el disseny metodològic del projecte –bàsicament la producció de coneixement per mitjà de l’«acte de mirar»– ha resistit emfàticament l’atracció gravitacional de l’art per ser instrumentalitzat com un dispositiu il·lustratiu dins d’un context científic.

Paraules clau
materialitat, trobada, art, ciència, fenomenologia, interdisciplina, física fonamental, fotografia no documental

Article Details

Com citar
Crisp, Fiona. “Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental”. Artnodes, no. 25, pp. 1-11, doi:10.7238/a.v0i25.3319.
Biografia de l'autor/a

Fiona Crisp, Northumbria University Newcastle

Fiona Crisp és professora de Belles arts a la Universitat de Northumbria, Newcastle, Regne Unit, on és membre fundadora de The Cultural Negotiation of Science, un grup de recerca que reuneix artistes, acadèmics i estudiants de doctorat les pràctiques dels quals es relacionen amb cultures expertes dins d’un ampli espectre de la ciència i la tecnologia. El treball de Crisp se centra en la intersecció de la fotografia, l’escultura i l’arquitectura, en què s’explora els límits i les capacitats de la fotografia i el vídeo mitjançant la realització d’instal·lacions a gran escala. Durant l’última dècada ha treballat amb institucions i professionals involucrats en les ciències fonamentals, més recentment per mitjà del projecte de recerca «Material Sight». L’obra de Crisp està representada en la galeria Matt’s de Londres i figura en diverses col·leccions nacionals permanents en el Regne Unit, com ara la Tate, el British Council, l’Arts Council i la Government Art Collection.

Referències
Barad, K. 2007. Meeting the Universe Halfway: Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham and London: Duke University Press

Bower, R., Crisp, F., Swinbank, M. (2016) Visualisations in Cosmology [online] Available at: https://materialsight.wordpress.com/

Born, G., and A. Barry. 2010. ART-SCIENCE. Journal of Cultural Economy 3 (1): 103–19.

Crisp, F. 2009–2010. Subterrania. Gateshead, UK: BALTIC Centre for Contemporary Art, Impressions Gallery, Newlyn Art Gallery, UK.

Crisp, F. 2015. Negative Capability: Imaging and Imagining Fundamental Science Through Productive Doubt.
GeoHumanities (American Association of Geographers), Volume 1 (1):188-197

Doubleday, R. 2007. Organizing accountability: Co-production of technoscientific and social worlds in a nanoscience laboratory. Area 39 (2): 166–75.

Malina, R. 2018 in Crisp, F. and Triscott, N. eds. (2018) The Live Creature and Et-hereal Things: Physics in Culture. London: Arts Catalyst: 47-49

Townsend, C. 2009. Fiona Crisp Hyper Passive. London: Matt’s Gallery.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.