Fotografia com a protogeometria
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’article investiga les relacions entre el mesurament i la creació d’imatges, centrant-se en el context històric comú per a la universalització dels estàndards de mesurament i l’aparició de la fotografia. Analitza diverses obres d’art que aborden directament el problema del mesurament i l’estandardització (les 3 stoppages-étalon de Marcel Dchamp; Throwing Three Balls in the Air to Get a Straight Line (Best of Thirty-Six Attempts) de John Baldessari; i Constant de Sasha Litvintseva i Beny Wagner) per a demostrar la tensió entre allò particular i allò universal, allò material i allò ideal, i afirmar que tant els estàndards metrològics com les imatges tècniques sempre existeixen com a múltiples variants d’entitats idealitzades.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Tomáš Dvořák, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Tomáš Dvořák, FAMU a Prague
Tomáš Dvořák ha estat professor associat en el Departament de Fotografia de la Facultat de Cinema i TV (FAMU) de l’Acadèmia d’Arts Escèniques de Praga. La seva recerca se centra en la història i la teoria de les arts, els mèdia i la cultura visual, amb èmfasi en els seus contextos científics i tecnològics. Recentment va editar, amb Jussi Parikka, Photography Off the Scale: Theories and Technologies of the Mass Image (Edinburgh University Press 2021) i un número especial de la revista Philosophy of Photography (2022, vol. 13, núm. 1) sobre la creació d’imatges sense cambra.
Alder, Ken. The Measure of All Things: The Seven-Year Odyssey that Transformed the World. London: Little, Brown, 2002.
Babbage, Charles. “On the Advantage of a Collection of Numbers, to be entitled The Constants of Nature and Art […] In a Letter to Dr Brewster”. The Edinburgh Journal of Science, new series 6, no. 2, (1832a): 334-340.
Babbage, Charles. On the Economy of Machinery and Manufactures. London: Charles Knight, 1832b. DOI: https://doi.org/10.5479/sil.975430.39088015716483
Batchen, Geoffrey. Apparitions: Photography and Dissemination. Sydney: Power Publications and Prague: NAMU, 2018.
Batchen, Geoffrey. “The Naming of Photography: ‘A Mass of Metaphor’”. History of Photography, vol. 17, no. 1 (1993, Spring): 22-32. DOI: https://doi.org/10.1080/03087298.1993.10442589
Cabanne, Pierre. Dialogues with Marcel Duchamp. Translated by Ron Padgett. London: Thames and Hudson, 1971.
Cannon, Susan Faye. Science in Culture: The Early Victorian Period. New York: Science History Publications, 1978.
Clair, Jean. Duchamp et la photographie. Paris: Chêne, 1977.
Daston, Lorraine and Peter Galison. Objectivity. New York: Zone Books, 2007.
Deleuze, Gilles and Félix Guattari. A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Translated by Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1987.
Derrida, Jacques. Edmund Husserl’s Origin of Geometry: An Introduction. Translated by John P. Leavey, Jr. Lincoln and London: University of Nebraska Press, 1989.
Dettelbach, Michael. “Humboldtian Science”. In: N. Jardine, J. A. Secord and E. C. Spary (eds.). Cultures of Natural History. (Cambridge: Cambridge University Press, 1996), 287-304.
Hacking, Ian. The Taming of Chance. Cambridge: Cambridge University Press, 1990. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511819766
Heilbron, J. L. “Introductory Essay”. In: Tore Frängsmyr, J.L. Heilbron, and Robin E. Rider (eds.). The Quantifying Spirit in the 18th Century. (Berkeley: University of California Press, 1990), 1-23. DOI: https://doi.org/10.1525/9780520321595-002
Henderson, Linda Dalrymple. The Fourth Dimension and Non-Euclidean Geometry in Modern Art. Princeton: Princeton University Press, 1983. DOI: https://doi.org/10.2307/1575193
Herschel, John. A Preliminary Discourse on the Study of Natural Philosophy. London: Longman, 1831. DOI: https://doi.org/10.1037/11845-000
Kelsey, Robin. Photography and the Art of Chance. Cambridge, Mass. and London: The Belknap Press of Harvard University Press, 2015.
Krauss, Rosalind E. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge, Mass. and London: The MIT Press, 1985.
Kuhn, Thomas S. “The Function of Measurement in Modern Physical Science”. Isis, vol. 52, no. 2 (1961, June): 161-193. DOI: https://doi.org/10.1086/349468
Kuhn, Thomas S. “Mathematical vs. Experimental Traditions in the Development of Physical Science”. The Journal of Interdisciplinary History, vol. 7, no. 1 (1976, Summer): 1-31. DOI: https://doi.org/10.2307/202372
Kula, Witold. Measures and Men. Princeton: Princeton University Press, 1986.
Litvintseva, Sasha and Beny Wagner. “Monster as Medium: Experiments in Perception in Early Modern Science and Film”. e-flux Journal, no. 116, (2021, March). https://www.e-flux.com/journal/116/379558/monster-as-medium-experiments-in-perception-in-early-modern-science-and-film/
Lugli, Emanuele. The Making of Measure and the Promise of Sameness. Chicago - London: The University of Chicago Press, 2019. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226612522.001.0001
Marey, Étienne-Jules. La méthode graphique dans les sciences expérimentales. Paris: G. Masson, 1878.
Molderings, Herbert. Duchamp and the Aesthetics of Chance: Art as Experiment. Translated by John Brogden. New York: Columbia University Press, 2010. DOI: https://doi.org/10.7312/mold14762
Morris, Errol. Believing is Seeing: Observations on the Mysteries of Photography. New York: The Penguin Press, 2011.
Mumford, Lewis. The Myth of the Machine: Technics and Human Development. New York: Harcourt, Brace Jovanovich, 1967.
O’Connell, Joseph. “Metrology: The Creation of Universality by the Circulation of Particulars”. Social Studies of Science, vol. 23, no. 1 (1993, February): 129-173. DOI: https://doi.org/10.1177/030631293023001005
Sanouillet, Michel and Elmer Peterson (eds.). The Essential Writings of Marcel Duchamp. London: Thames and Hudson, 1973.
Shapin, Steven and Simon Schaffer. Leviathan and the Air-Pump: Hobbes, Boyle, and the Experimental Life. Princeton: Princeton University Press, 1985.
Shearer, Rhonda Roland and Stephen Jay Gould. “Hidden in Plain Sight: Duchamp’s 3 Standard Stoppages, More Truly a ‘Stoppage’ (An Invisible Mending) Than We Ever Realized”. Tout-Fait: Marcel Duchamp Studies Online Journal, vol. 1, no. 1, (1999). http://www.toutfait.com/issues/issue_1/News/stoppages.html
Snyder, Joel. “Visualization and Visibility”. In: Caroline A. Jones and Peter Galison (eds.). Picturing Science, Producing Art. (London and New York: Routledge, 1998), 379-397.
Sontag, Susan. Regarding the Pain of Others. New York: Farrar, Straus and Giroux, 2003. DOI: https://doi.org/10.3917/dio.201.0127
Stieglitz, Alfred. “The Hand Camera – Its Present Importance”. The American Annual of Photography and Photographic Times Almanac, no. 11, (1897): 24-25.
Tal, Eran. “How Accurate Is the Standard Second?”. Philosophy of Science, vol. 78, no. 5 (2011, December): 1082-1096. DOI: https://doi.org/10.1086/662268
Tresch, John. Romantic Machine: Utopian Science and Technology after Napoleon. Chicago – London: The University of Chicago Press, 2012. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226812229.001.0001
Wise, M. Norton. “Introduction”. In: M. Norton Wise (ed.). The Values of Precision. (Princeton: Princeton University Press, 1995), 3-13.
Articles similars
- Florian Cramer, fotografia especulativa , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Victor Flores, La mètrica del paisatge. El treball de camp amb estereoscopi de Francisco Afonso Chaves i altres exploradors portuguesos , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ricardo Roncero Palomar, Poètica de la desaparició. Recuperació i desenvolupament de tècniques alternatives de reproducció fotogràfica de caràcter no permanent , Artnodes: Núm. 30
- Fiona Crisp, Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Elke Reinhuber, Enganyar l’algorisme o sortir del sistema a través de l’artivisme de la vigilància , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- José María Mesías-Lema, Sabela Eiriz, Happygram: narratives visuals en la societat , Artnodes: Núm. 30
- Lev Manovich, L'avantguarda com a programari , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Alberto Castillo Pérez, De Rembrandt al selfie. Tecnologia transparent i eines incorporades com a generadors de la imatge de l'artista en l'Autoretrat amb dos cercles de Rembrandt van Rijn i l'ego-shot Petra Cortright-selfie , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Mª Isabel Soler Ruiz, Rosa Mármol Pérez, Art, Tecnologia i Humanisme. El laboratori de disseny social Studio Roosegaarde com a ecosistema creatiu tecnopoètic , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Víctor Murillo Lígorred, Agència, imatges i índex en les fotopintures de Gerhard Richter: els quadres com a artefactes visuals , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.