Proxemia: una anàlisi sociotència d'una obra d'art electrònic
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article proposa una anàlisi sociotècnica de l'obra d'art electrònic, Proxemia, realitzada per l'artista argentina Mariela Yeregui. Per a això, s'han seleccionat els aspectes del procés creatiu que reten compte amb més contundència de com aquest procés no es restringeix a la intenció original de l'artista, sinó que es reformula i s'expandeix d'acord amb els actors que intervenen en les diverses instàncies de mostra de l'obra.
Per a això, s'analitzarà el recorregut de l'obra en dues de les galeries i les institucions en les quals es va muntar i exhibir. A partir d'aquí, és del nostre interès retre compte dels conflictes i les solucions que afecten la producció de l'obra en cada una d'aquestes instàncies. Atenent a la flexibilitat que adquireix la noció de problema en aquest procés, la seva construcció sociotècnica i les definicions de funcionament que els diversos actors construeixen entorn a l'obra.
A partir del cas singular que planteja Proxemia, l'objectiu d'aquest article és analitzar com s'interposen, s'entrecreuen i es fan complexes en la producció d'art robòtic factors com ara la institucionalitat, les variables vinculades a polítiques de gestió, les representacions de l'escena artística, els encreuaments de sistemes de coneixement diferent i, fins i tot, les consideracions de la condició de local.
En aquest sentit ens interessa discutir que les variables esmentades s'interposen en el procés creatiu no com a mers condicionants, marc o context, sinó que al contrari adquireixen una agència sobre l'experiència final de l'obra incidint en la modalitat en què aquesta configura una forma de veure el món.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Victoria Messi, Professora del màster en Tecnologia i Estètica de les arts electròniques Universidad Nacional de Tres de Febrero (Argentina)
Profesora en la Maestría en Tecnología y Estética de las Artes Electrónicas, Universidad Nacional de Tres de FebreroArticles similars
- Rob Wittig, De quin món véns? Aprenent de les arrels transmèdia de netprov , Artnodes: No 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Florian Vanlee, Tractats sobre recerca artística a Flandes: perspectives no acadèmiques sobre la recerca en les arts , Artnodes: No 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Mª Ángeles Grande Rosales, María José Sánchez Montes, Possibilitats d'un teatre transmèdia , Artnodes: No 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Fermín Soria Ibarra, Tensions, paradoxes, debats terminològics i algunes possibilitats transformadores en el marc del gir educatiu en els projectes artístics i el comissariat , Artnodes: No 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Lucy Sabin, Breathe for Ella: artivisme, interseccionalitat i detecció de la contaminació de l’aire , Artnodes: No 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Hugo Felipe Idárraga, Identificació, classificació i control: estrets vincles analitzats des de les pràctiques artístiques en el cor de la intel·ligència artificial , Artnodes: No 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Mike Stubbs, El món no és més que una ceba grossa (en forma d'arxiu) , Artnodes: No 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Annabel Castro, Outside in: exile at home, un sistema de discriminació algorítmica , Artnodes: No 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Christian Alonso, Pràctiques artístiques, contextos discursius i humanitats mediambientals en l'època de l'antropocè , Artnodes: No 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Philip Galanter, Entre dos focs: l'art-ciència i la guerra entre ciència i humanitats , Artnodes: No 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
<< < 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.