De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El debilitament de la separació moderna entre objectes, artefactes, actors humans i no humans genera qüestions relacionades amb la trobada entre materialitat, visualitat, maneres de fer, dins de contextos transdisciplinaris. L'article repassa una sèrie de conceptes, com els objectes epistèmics de Knorr Cetina, que reformulen des de les idees de co-constitució i relacionalitat l'estatut dels objectes, les imatges o les pràctiques. Es recorre al terme de règim estètic (Rancière) per entendre aquesta nova economia de trobada desregulada entre les diferències i les perspectives. Les iniciatives interdisciplinàries entre artistes, teòrics, antropòlegs, empresaris, científics, dins de plataformes cooperatives sovint segueixen ancorades en concepcions de creativitat dependents d'una noció d'agència humana, i d'ideologies de la propietat i l'autoria individual. L'article qüestiona l'eficàcia d'aquestes trobades si no prenen en consideració la transformació en les condicions del coneixement que implica un règim en el qual es multipliquen les articulacions entre entitats humanes i no humanes, entre materials, materialitat, imatges, cossos i artefactes. Des de les renovades exigències d'estranyament i des-universalització que suposa la trobada entre les diferències culturals, disciplinàries, fins i tot ontològiques, l'article convida a pensar noves formes de producció i posada en comú del coneixement.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sergio Martínez Luna, Universitat Carlos III de Madrid Universitat Camilo José Cela de Madrid
Doctor en Humanidades Universidad Carlos III de Madrid (2011).
Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (España) FFI2013-45659-R: Culturas Materiales, Culturas Epistémicas, Estándares, Procesos Cognitivos y Conocimiento. Universidad Autónoma de Madrid.
Profesor Retóricas de la Imagen. Master Teoría y Crítica de la Cultura, Universidad Carlos III de Madrid.
Profesor Universidad Camilo José Cela de Madrid. Facultad de Educación y Ciencias Sociales
Ha publicado artículos en revistas como Revista Internacional Imagen y Comunicación, Deforma, Revista Iberoamericana de Antropología (AIBR), Revista Laboratorio Artes Visuales (Universidad Federal de Brasil, Santa Maria), Revista Chilena de Antropología Visual, Estudios Visuales, SalonKriitk.
Ha publicado el libro Cultura y Visualidad. La Teoría de la Cultura y el Giro Visual. Madrid: Dykinson, 2013.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Sergio Martínez Luna, Entre-en-mitjans de l'art i l'educació: col·laboracions, experimentalisme, interdisciplinarietat , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
Articles similars
- Ester Jordana Lluch, Ramon Rispoli, La interfície com a alesthesis: la veritat com a organització sensible , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Sara Coleman, Travessant la xarxa. Art, tèxtils i tecnologia digital , Artnodes: Núm. 30
- Andreas Broeckmann, El programari artístic és material artístic genuí? , Artnodes: Núm. 2 (2003): NODE 2. Art i nous mitjans
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Michele Emmer, La perfecció visible: matemàtica i art , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Fiona Crisp, Material Sight: Un sensorium per a la física fonamental , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Jamie Allen - Node Coordinator, Introducció del node: La materialitat dels media: nous materialismes amb els mitjans, l'art i la tecnologia , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Thomas Zummer, Annexos de veu , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Shuai Xu, Zhe Wang, Difusió: la visualització de les emocions controlada per la bioautoregulació mitjançant l’electroencefalograma (EEG) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Ada Xiaoyu Hao, Fer «visible» el tacte mitjançant la unió de la fantasia amb l’esteticista virtual a The Best Facial Clinic: l’índex de fallides tècniques en la telesinestèsia en època de pandèmia mundial , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.