Entre-en-mitjans de l'art i l'educació: col·laboracions, experimentalisme, interdisciplinarietat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Les trobades entre art i educació són complexes arrel de la crisi d'aquests dos conceptes en les societats actuals. L'article proposa d'abordar aquestes trobades des de la perspectiva que tant l'art com l'educació han perdut el seu relat. Aquesta situació es pren com una oportunitat perquè en la seva trobada ambdós camps s'obrin a la diferència i explorin mútuament noves formes de reflexió i pràctica. A partir del repàs d'algunes contradiccions de les pràctiques col·laboratives artístiques i pedagògiques, es proposa situar l'articulació entre art, pedagogia i educació en el marc de l'experimentalisme democràtic. La trobada entre art i educació no serviria per reforçar ambdós termes, sinó per entendre la seva actual mancança d'evidència, des de l'experiència del «in-between» i de la interdisciplinarietat crítica.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sergio Martínez Luna, Universidad Carlos III de Madrid. Universidad Camilo José Cela de Madrid. Grupo Pensamiento Educación Disruptiva Matadero Madrid.
Doctor en Humanidades Universidad Carlos III de Madrid (2011).
Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (España) FFI2013-45659-R: Culturas Materiales, Culturas Epistémicas, Estándares, Procesos Cognitivos y Conocimiento. Universidad Autónoma de Madrid.
Profesor Universidad Carlos III de Madrid.
Profesor Universidad Camilo José Cela de Madrid. Facultad de Educación y Ciencias Sociales.
Grupo Pensamiento Educación Disruptiva Matadero Madrid.
Ha publicado artículos en revistas como Revista Internacional Imagen y Comunicación, Deforma, Revista Iberoamericana de Antropología (AIBR), Revista Laboratorio Artes Visuales (Universidad Federal de Brasil, Santa Maria), Revista Chilena de Antropología Visual, Estudios Visuales, SalonKriitk.
Ha publicado el libro Cultura y Visualidad. La Teoría de la Cultura y el Giro Visual. Madrid: Dykinson, 2013.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Sergio Martínez Luna, De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Ramon Parramon Arimany, Eugènia Agustí, Jo Milne, Eloi Puig, La producció artística basada en processos que cohabiten temporalment els contextos , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Antonio Labella, Salvador Sancha, Maria Cuevas, Heterocronicitat. Cronos a debat , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Santiago Morilla, Cap a un art postlocatiu , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Ebru Yetişkin, İsmail Yiğit, Didem Ermiş, Investigació artística dins d'un laboratori de possibilitats: explorar la ignorància postdigital en l'«a’21 amberNetworkFestival» , Artnodes: Núm. 30
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Sandra Cuevas, Reynaldo Thompson, Tirtha Mukhopadhyay, Estètica de l’al·lucinació: ontologia de calidoscopis visuals des de l’era del mite fins a la realitat virtual , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Meredith Tromble, No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.