De la separació a la co-constitució. Trobades entre materialitat, visualitat, objectes i disciplines
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
El debilitament de la separació moderna entre objectes, artefactes, actors humans i no humans genera qüestions relacionades amb la trobada entre materialitat, visualitat, maneres de fer, dins de contextos transdisciplinaris. L'article repassa una sèrie de conceptes, com els objectes epistèmics de Knorr Cetina, que reformulen des de les idees de co-constitució i relacionalitat l'estatut dels objectes, les imatges o les pràctiques. Es recorre al terme de règim estètic (Rancière) per entendre aquesta nova economia de trobada desregulada entre les diferències i les perspectives. Les iniciatives interdisciplinàries entre artistes, teòrics, antropòlegs, empresaris, científics, dins de plataformes cooperatives sovint segueixen ancorades en concepcions de creativitat dependents d'una noció d'agència humana, i d'ideologies de la propietat i l'autoria individual. L'article qüestiona l'eficàcia d'aquestes trobades si no prenen en consideració la transformació en les condicions del coneixement que implica un règim en el qual es multipliquen les articulacions entre entitats humanes i no humanes, entre materials, materialitat, imatges, cossos i artefactes. Des de les renovades exigències d'estranyament i des-universalització que suposa la trobada entre les diferències culturals, disciplinàries, fins i tot ontològiques, l'article convida a pensar noves formes de producció i posada en comú del coneixement.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Sergio Martínez Luna, Universitat Carlos III de Madrid Universitat Camilo José Cela de Madrid
Doctor en Humanidades Universidad Carlos III de Madrid (2011).
Proyecto de Investigación financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (España) FFI2013-45659-R: Culturas Materiales, Culturas Epistémicas, Estándares, Procesos Cognitivos y Conocimiento. Universidad Autónoma de Madrid.
Profesor Retóricas de la Imagen. Master Teoría y Crítica de la Cultura, Universidad Carlos III de Madrid.
Profesor Universidad Camilo José Cela de Madrid. Facultad de Educación y Ciencias Sociales
Ha publicado artículos en revistas como Revista Internacional Imagen y Comunicación, Deforma, Revista Iberoamericana de Antropología (AIBR), Revista Laboratorio Artes Visuales (Universidad Federal de Brasil, Santa Maria), Revista Chilena de Antropología Visual, Estudios Visuales, SalonKriitk.
Ha publicado el libro Cultura y Visualidad. La Teoría de la Cultura y el Giro Visual. Madrid: Dykinson, 2013.
Articles més llegits del mateix autor/a
- Sergio Martínez Luna, Entre-en-mitjans de l'art i l'educació: col·laboracions, experimentalisme, interdisciplinarietat , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
Articles similars
- María de la O Artiles Burgos, Javier Boned Purkiss, Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell, Art Matters: reconfigurant les relacions entre l'art i la seva materialitat , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Ahmed Elgammal, Marian Mazzone, Artistes, intel·ligència artificial i creativitat basada en màquines amb Playform , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Laura Apolonio, El viatge in situ. De com el fet de caminar en espais confinats pot potenciar la imaginació , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Caterina Antonopoulou, Transformacions de les xarxes més que humanes i l’impacte dels objectes materials en les obres de mitjans tàctics , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Tatiana Méndez Fernández, Belidson Dias, Aigües turbulentes: la trobada entre el gir educatiu en l'art i el gir de la visualitat en l'educació , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Aramis López Juan, El Centre de Càlcul de la Universitat de Madrid. Creativitat i tecnologia en la universitat espanyola dels anys 60 , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Marcel René Marburger, Intel·ligència artística davant la intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Sergio Martínez Luna, Entre-en-mitjans de l'art i l'educació: col·laboracions, experimentalisme, interdisciplinarietat , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Umberto Roncoroni Osio, Veronica Crousse Rastelli, La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.