Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L'objecte és mostrar que el fenomen del transparent en l'arquitectura moderna, consubstancial a la seva pròpia producció, oscil·la dins els avenços tecnològics tant en la seva naturalesa material com en la seva lectura lingüística.
Durant el segle xx es produeix una línia d'interpretació crítica dels mecanismes de creació de l'arquitectura moderna que van entendre eficientment, a través de conceptualitzacions derivades dels modes del transparent, el complex desenvolupament de les seves qualitats. Conceptualitzacions relatives, d'una banda, a l'èmfasi en els fenòmens de la percepció de la seva materialitat, i d'una altra, a la comprensió de la seva capacitat representativa. Pot exposar-se aquesta entesa mitjançant la detecció fenomenològica de diversos estats d'evolució predominants, que sintetitzem amb quatre apartats cronològics determinats a partir de l'aportació crítica de textos o edificis, l'aparició en el panorama internacional dels quals va participant en la instrumentalització complexa del transparent:
I. Des de les primeres conceptualitzacions relatives al moviment modern, coetànies del manifest de l'estil internacional, enfocades a característiques objectives del vidre com a nova possibilitat compositiva i de penetració de la llum.
II. A partir de mig segle, quan s'introdueix la subjectivitat en la complexa instrumentalització de la transparència, encapçalada pel rellegit text de Rowe i Slutzky, Transparència literal i fenomenal, considerant tant la percepció (realitat) com la representació (virtualitat) del espai en l'individu.
III. Els anys noranta, quan la transparència apareix en escena en la seva naturalesa híbrida i ambigua com una manifestació dels seus propis límits, el paradigma crític de la qual s'identificaria amb l'edifici de la TGB (OMA).
IV. Actualment, en una continuïtat investigadora sobre les possibilitats del transparent, en què es produeix la definitiva immersió de la modernitat en les cultures locals on l'arquitectura japonesa de final de segle, liderada per Toyo Ito, es proposa significativament en l'era de la globalització electrònica.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
María de la O Artiles Burgos, Universitat de Màlaga
Doctoranda
Departament d’Expressió Gràfica, Disseny i Projectes
Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat de Màlaga
Javier Boned Purkiss, Universitat de Màlaga
Professor contractat
Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat de Màlaga
Articles similars
- Thomas Zummer, Annexos de veu , Artnodes: Núm. 12: (Novembre 2012). NODE 12. Materialitat (coord.: Pau Alsina)
- Marcelo Alejandro Fraile-Narvaez, L’autor i l’intèrpret: una mirada contemporània al projecte del Biocentre per a la Universitat de Frankfurt de Peter Eisenman , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Sara Coleman, Travessant la xarxa. Art, tèxtils i tecnologia digital , Artnodes: Núm. 30
- Miguel Ángel Roque, Explorant la intersecció de l’art, la tecnologia i les qüestions socials en l’obra de Paglen , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Pau Alsina, Desmuntant el mite de la immaterialitat de l'art digital: cap a un enfocament neomaterialista en les arts , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Umberto Roncoroni Osio, Veronica Crousse Rastelli, La virtualitat augmentada: processos emergents, art i mitjans digitals , Artnodes: Núm. 17: (Juny 2016). NODE 17. Art i educació (coord.: Aida Sánchez de Serdio)
- Radek Przedpelski, Manifest per a una avantguarda metàl·lica. L’art com machinic phylum en Pieter Jansz Saenredam, Marek Konieczny, Raphael Roginski i Arslanbek Sultanbekov , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Federica Matelli, “Speculations on Anonymous Materials”: l’especulació sobre la materialitat del capitalisme artístic com a resposta crítica a l’estetització de la vida quotidiana , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Jaron Rowan, Marta Camps, Recerca en disseny: suturant cossos, atuells, epistemologies i llunes , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Yael Hofman, L’esdevenir de l’arqueologia dels mitjans: rumbs, sabers i metodologies , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.