Tu ets qui controla: interfícies ubiqües i instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius.
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article explora la interfície ubiqua «invisible», les històries utòpiques i distòpiques sobre aquesta tecnologia i els sentits que s’hi han atribuït en conseqüència. He revisat les instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius sobre les quals parlen aquests articles, tot criticant les afirmacions que fan sobre la tecnologia, les relacions que promouen i el potencial que té l’experimentació artística i col·laborativa per desestabilitzar-les i reconfigurar-les. El meu argument és que el món invisible, quan s’aplica a la interfície en instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius, representa la mercantilització dels cossos humans i no humans. La mercantilització també implica un procés lineal de la tecnologia en la qual les relacions, les entitats i els desenvolupaments tecnològics estan vinculats a una moda predeterminada. Així doncs, el comportament humà i l’experiència, entre altres coses, es veuen reduïts a una mercaderia algorítmica que acaba creant una perspectiva única, estable i unificada d’allò que és una interfície, en comptes de centrar-se en allò que podria arribar a ser.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Phaedra Shaunbaum, 2019
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Phaedra Shaunbaum, University College London
Professora en Arts Digitals i Educació dels mitjans
IOE - Culture, Communication & Media
Institut d'Educació UCL
Hayles, N. Katherine. 2013. “Radio-Frequency Identification: Human Agency and Meaning in Information-Intensive Environments”. In Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, edited by Ulrik Ekman. Cambridge, MA: MIT Press.
Kember, Sarah. 2013. “Ambient Intelligent Photography”. In The Photographic Image in Digital Culture, edited by Martin Lister. New York, New York: Routledge.
Kinect. Corporate Website. (n.d.) [Accessed: May, 2017] http://www.xbox.com/en-GB/Xbox360/Accessories/kinect. Microsoft discontinued the Kinect for Windows in April, 2016. They discontinued the Kinect for Xbox in October, 2017.
Knep, Brian. 2008. Healing Pool. [Accessed: 19 October 2018] http://www.blep.com/works/healing-series/healing-pool/
Microsoft. Corporate Website. (n. d.) [Accessed: May 2017]
https://www.microsoft.com/en-us/kinectforwindows/business/default.aspx
Microsoft. 2009. Project Natal Xbox 360 Announcement. [Accessed: 27 January 2019]
https://www.youtube.com/watch?v=p2qlHoxPioM.
Microsoft. 2011. Xbox Kinect Commercial. [Accessed: 27 January 2019] https://www.youtube.com/watch?v=QjjkqBLRALo
Penny, Simon. 2013. “Trying to Be Calm: Ubiquity, Cogntivism, and Embodiment”. In Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, edited by Ulrik Ekman. Cambridge, MA: MIT Press.
Weiser, Mark. 1991. “The Computer for the 21st Century”. Scientific American, Vol. 265, No. 3 (September): 94-104. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0991-94
Weiser, Mark. 1993. “Some Computer Science Issues in Ubiquitous Computing” in Commun. ACM 36, 7 (July, 1993), p. 76.
Weiser, Mark and John Seely Brown. 1996. “The Coming Age of Calm Technology”. [Accessed: 26 October 2016] https://calmtech.com/papers/coming-age-calm-technology.html. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-0685-9_6
Articles similars
- Raquel Caerols Mateo, Beatriz Escribano, Medialab Madrid 2002-2006. Cultura participativa i activisme social a Madrid , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pau Alsina, Sobre art i informàtica: introducció a l'art digital , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Luis David Rivero Moreno, La cultura blockchain i la precarietat de la imatge digital. Qüestionant els NFT com a estratègia de conservació de l’art , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Paloma González Díaz, Creació digital: futurs possibles (i assolibles) , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.