Tu ets qui controla: interfícies ubiqües i instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius.
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article explora la interfície ubiqua «invisible», les històries utòpiques i distòpiques sobre aquesta tecnologia i els sentits que s’hi han atribuït en conseqüència. He revisat les instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius sobre les quals parlen aquests articles, tot criticant les afirmacions que fan sobre la tecnologia, les relacions que promouen i el potencial que té l’experimentació artística i col·laborativa per desestabilitzar-les i reconfigurar-les. El meu argument és que el món invisible, quan s’aplica a la interfície en instal·lacions artístiques amb mitjans digitals interactius, representa la mercantilització dels cossos humans i no humans. La mercantilització també implica un procés lineal de la tecnologia en la qual les relacions, les entitats i els desenvolupaments tecnològics estan vinculats a una moda predeterminada. Així doncs, el comportament humà i l’experiència, entre altres coses, es veuen reduïts a una mercaderia algorítmica que acaba creant una perspectiva única, estable i unificada d’allò que és una interfície, en comptes de centrar-se en allò que podria arribar a ser.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Phaedra Shaunbaum, 2019
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Phaedra Shaunbaum, University College London
Professora en Arts Digitals i Educació dels mitjans
IOE - Culture, Communication & Media
Institut d'Educació UCL
Referències
Hayles, N. Katherine. 2013. “Radio-Frequency Identification: Human Agency and Meaning in Information-Intensive Environments”. In Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, edited by Ulrik Ekman. Cambridge, MA: MIT Press.
Kember, Sarah. 2013. “Ambient Intelligent Photography”. In The Photographic Image in Digital Culture, edited by Martin Lister. New York, New York: Routledge.
Kinect. Corporate Website. (n.d.) [Accessed: May, 2017] http://www.xbox.com/en-GB/Xbox360/Accessories/kinect. Microsoft discontinued the Kinect for Windows in April, 2016. They discontinued the Kinect for Xbox in October, 2017.
Knep, Brian. 2008. Healing Pool. [Accessed: 19 October 2018] http://www.blep.com/works/healing-series/healing-pool/
Microsoft. Corporate Website. (n. d.) [Accessed: May 2017]
https://www.microsoft.com/en-us/kinectforwindows/business/default.aspx
Microsoft. 2009. Project Natal Xbox 360 Announcement. [Accessed: 27 January 2019]
https://www.youtube.com/watch?v=p2qlHoxPioM.
Microsoft. 2011. Xbox Kinect Commercial. [Accessed: 27 January 2019] https://www.youtube.com/watch?v=QjjkqBLRALo
Penny, Simon. 2013. “Trying to Be Calm: Ubiquity, Cogntivism, and Embodiment”. In Throughout: Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing, edited by Ulrik Ekman. Cambridge, MA: MIT Press.
Weiser, Mark. 1991. “The Computer for the 21st Century”. Scientific American, Vol. 265, No. 3 (September): 94-104. https://doi.org/10.1038/scientificamerican0991-94
Weiser, Mark. 1993. “Some Computer Science Issues in Ubiquitous Computing” in Commun. ACM 36, 7 (July, 1993), p. 76.
Weiser, Mark and John Seely Brown. 1996. “The Coming Age of Calm Technology”. [Accessed: 26 October 2016] https://calmtech.com/papers/coming-age-calm-technology.html. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-0685-9_6
Articles similars
- Devon Ward, L’art de la identitat ambiental i especulacions sobre l’estat medioambiental , Artnodes: No 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Slavko Kacunko, Els bacteris com a nexe arqueològic per a una forma integradora d'investigació sanitària i del patrimon , Artnodes: No 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Hortensia 1979 Mínguez García, Carles 1979 Méndez Llopis, De l’electrografia a la gràfica expandida: una visió sobre la impressió digital avui i els seus processos d’hibridació , Artnodes: No 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Jordi Alberich, Les flors de Bézier. Elasticitat i inestabilitat en el grafisme digital interactiu , Artnodes: No 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Nuria Rodríguez Ortega, Humanitats digitals, història de l'art digital i cultura artística: relacions i desconnexions , Artnodes: No 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Ruth West, Andres Burbano, IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic , Artnodes: No 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Anna Dot, L’arqueologia dels mitjans i la traducció en la pràctica artística: El projecte Nefertiti Hack, de Nora Al-Badri i Jan Nikolai Nelles , Artnodes: No 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Valentina Montero, Vanina Hofman, Arts dels mitjans a l'Amèrica Llatina: política, participació i memòria El cas de Búsqueda en proceso , Artnodes: No 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Meredith Tromble, No preguntis què pot fer l’IA per l’art, sinó què pot fer l’art per l’IA , Artnodes: No 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Paola Torres Núñez del Prado, Audiotactilitat andina: interfícies transculturals que aclareixen una història divergent de la tecnologia , Artnodes: No 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.