El món de l’art no és perfecte. Sobre Man is Not Perfect, 1976 de Miklós Erdély
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Miklós Erdély (1928-1986), un artista excepcional en l’escena internacional i hongaresa, va crear l’obra que serveix com a base d’aquesta anàlisi el 1976. El títol Man is Not Perfect es refereix a Karl Jaspers i consta de quatre panells. En el seu estat actual, l’obra té poca semblança a allò que els espectadors van veure el 1976 en l’esdeveniment Exposition - photo/art, per al qual es va fer l’obra. Els canvis en la visibilitat, allò que podem veure en les reproduccions de diferents períodes, van ser «preprogramats», si ho podem dir així, en la materialitat del treball per part de l’autor, ja que Erdély sempre va ser especialment conscient dels usos dels materials. Canvia aquesta transformació el significat de l’obra d’art amb el temps? I, si és així, per què i com? Les relacions entre els diversos elements o «mitjans» del muntatge, com fotografies originals, reproduccions, plans, citacions, peces predissenyades, fotogrames i imatges fantasma, poden explicar la «història» de manera pictòrica.
Paraules clau:
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Miklós Peternák, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Miklos Peternak, Professor del Departament d’Intermèdia de la Universitat de Belles arts d’Hongria
Va néixer a Esztergom, Hongria, i viu a Budapest. Va estudiar Història i Història de l’art, i va obtenir el seu doctorat en Art i Ciències dels Nous Mitjans el 1994. Va ser membre de Béla-Balázs-Studio, Budapest (1981-1987) i de l’Indigo Group. Va ser director del Departament d’Intermèdia de la Universitat hongaresa de Belles arts des de la seva fundació fins a 2021, i director de C3: centre de cultura i comunicació des de 1997. Ha produït diverses pel·lícules i vídeos durant la dècada de 1980 i ha publicat nombrosos articles i llibres sobre art i història dels mitjans de comunicació. A més, ha organitzat diversos espectacles i esdeveniments, com ara: Vision - Image and perception, el pavelló hongarès en la Biennal de Venècia 2011, Eyeresonator, Memories of Forgetting – Foto/Model 2, i EPPUR SI MOVIE! IMXXX – Retrospectiu d’Intermèdia.
Referències
Barkóczi, Flóra. Expozíció – Fotó/Művészet 1976/2017 [Exposition – Photo/Art 1976/2017]. Budapest: Vintage Galéria, 2017. https://vintage.hu/wp-content/uploads/2017/01/expozicio.pdf
Beke, László. “The work of Miklós Erdély, a chrono-logical sketch with pictures up to 1985”. Miklós Erdély. Wien: Georg Kargl Fine Arts & Budapest: Kisterem & Budapest: tranzit.hu, 2008. https://monoskop.org/images/8/8e/Miklos_Erdely_2008.pdf
Beke, Lászó. “Conceptual Tendencies in Eastern European Art.” Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s – 1980s. (New York: Queens Museum of Art 1999), 40-51.
Cseh-Varga, Katalin. “On Conceptual Art and Performativity: Miklós Erdély’s Unguarded Money on the Street”. ARTA, no. 20-21 (2016): 30.
Erdély, Miklós. A filmről. [On Film] (Budapest: Balassi Kiadó & BAE Tartóshullám & Intermedia, 1995), 142-160.
Flusser, Vilém. Towards a Philosophy of Photography. (London: Redaktion Books, 2000), 84.
Hornyik, Sándor. “Miklós Erdély, Ernst Bloch, Kurt Gödel, and Hidden Green.” ARTMargins, vol. 11, no. 1-2 (2022): 94-101. DOI: https://doi.org/10.1162/artm_a_00316
Hornyik, Sándor and Szőke, Annamária (eds.). Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, INDIGO. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975–1986 [Creativity Exercises, Fantasy Developing Exercises (FAFEJ) and Inter-Disciplinary-Thinking (InDiGo). Miklós Erdély’s art pedagogical activity, 1975–1986.] Budapest: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet & Gondolat Kiadó & 2B Alapítvány & Erdély Miklós Alapítvány, 2008.
Kőhalmi, Péter. Erdély Miklós. Budapest: Seleris Project, 2022.
Peternák, Miklós. koncept.hu: A konceptuális művészet hatása Magyarországon [concept.hu: The Influence of Conceptual Art in Hungary]. Paks: Art Gallery Paks & Budapest: C3 Foundation (2014): 105-106.
Peternák, Miklós. “Beszélgetés Erdély Miklóssal, 1983 tavaszán” [Conversation with Miklós Erdély, Spring 1983]. Árgus, no. 5. (1991): 75-88.
Spieker, Sven. Texts by Conceptual Artists from Eastern Europe: Hungary, (1 November 2017). https://post.moma.org/texts-by-conceptual-artists-from-eastern-europe-hungary/
Wagner, Monika. Das Material der Kunst - Eine andere Geschichte der Moderne. Verlag C.H. Beck oHG, 2013
Wittgenstein, Ludwig. Culture and Value. Chicago: University of Chicago Press & Oxford: Basil Blackwell, 1980. 66e
Articles similars
- Jesús Carrillo Castillo, El museu com a arxiu , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Antonio Casado da Rocha, Nicolás Vallejo Morales, Comunitats de pràctica per a una ecologia de la imaginació: Walden de Thoreau i el viatge de GAIA , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Marcelo Alejandro Fraile-Narvaez, L’autor i l’intèrpret: una mirada contemporània al projecte del Biocentre per a la Universitat de Frankfurt de Peter Eisenman , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Fernando Herraiz-García, Silvia de Riba Mayoral, Laura Marchena Ricis, El potencial de les arts per a imaginar una altra educació. Aprenent de moviments, posicions i trànsits en el cas de l’I.E. Pepa Colomer , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- José Manuel Corona-Rodríguez, Cultura de la participació cívica: mobilització transmèdia i hacktivisme en comunitats de pràctica (casos de fans i makers) , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Elena Martín-Serra, Fátima Gigirey, Luis Palma-Martos, Una aproximació a Viridiana (1961) des de l’enfocament econòmic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Eduard Aibar, Imaginació tecnològica i ideologia de la innovació , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Marina Garcés, Imaginació crítica , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Alex Adriaansens, Producció i tria de continguts. Què cal conservar? , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Cristina Garde, David Vidal Castell, El temps circular: noves maneres de narrar l’experiència. La dramatúrgia acumulativa de La Conquesta del Pol Sud , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
<< < 30 31 32 33 34 35 36 37 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.