El món de l’art no és perfecte. Sobre Man is Not Perfect, 1976 de Miklós Erdély

Main Article Content

Miklos Peternak

Miklós Erdély (1928-1986), un artista excepcional en l’escena internacional i hongaresa, va crear l’obra que serveix com a base d’aquesta anàlisi el 1976. El títol Man is Not Perfect es refereix a Karl Jaspers i consta de quatre panells. En el seu estat actual, l’obra té poca semblança a allò que els espectadors van veure el 1976 en l’esdeveniment Exposition - photo/art, per al qual es va fer l’obra. Els canvis en la visibilitat, allò que podem veure en les reproduccions de diferents períodes, van ser «preprogramats», si ho podem dir així, en la materialitat del treball per part de l’autor, ja que Erdély sempre va ser especialment conscient dels usos dels materials. Canvia aquesta transformació el significat de l’obra d’art amb el temps? I, si és així, per què i com? Les relacions entre els diversos elements o «mitjans» del muntatge, com fotografies originals, reproduccions, plans, citacions, peces predissenyades, fotogrames i imatges fantasma, poden explicar la «història» de manera pictòrica.

Paraules clau:

materialitat, art conceptual, fotografia, muntatge, original

Article Details

Com citar
Peternak, Miklos. “El món de l’art no és perfecte. Sobre Man is Not Perfect, 1976 de Miklós Erdély”. Artnodes, no. 34, pp. 1-9, doi:10.7238/artnodes.v0i34.424439.
Biografia de l'autor/a

Miklos Peternak, Professor del Departament d’Intermèdia de la Universitat de Belles arts d’Hongria

Va néixer a Esztergom, Hongria, i viu a Budapest. Va estudiar Història i Història de l’art, i va obtenir el seu doctorat en Art i Ciències dels Nous Mitjans el 1994. Va ser membre de Béla-Balázs-Studio, Budapest (1981-1987) i de l’Indigo Group. Va ser director del Departament d’Intermèdia de la Universitat hongaresa de Belles arts des de la seva fundació fins a 2021, i director de C3: centre de cultura i comunicació des de 1997. Ha produït diverses pel·lícules i vídeos durant la dècada de 1980 i ha publicat nombrosos articles i llibres sobre art i història dels mitjans de comunicació. A més, ha organitzat diversos espectacles i esdeveniments, com ara: Vision - Image and perception, el pavelló hongarès en la Biennal de Venècia 2011, Eyeresonator, Memories of Forgetting – Foto/Model 2, i EPPUR SI MOVIE! IMXXX – Retrospectiu d’Intermèdia.

Referències

Barkóczi, Flóra. Expozíció – Fotó/Művészet 1976/2017 [Exposition – Photo/Art 1976/2017]. Budapest: Vintage Galéria, 2017. https://vintage.hu/wp-content/uploads/2017/01/expozicio.pdf

Beke, László. “The work of Miklós Erdély, a chrono-logical sketch with pictures up to 1985”. Miklós Erdély. Wien: Georg Kargl Fine Arts & Budapest: Kisterem & Budapest: tranzit.hu, 2008. https://monoskop.org/images/8/8e/Miklos_Erdely_2008.pdf

Beke, Lászó. “Conceptual Tendencies in Eastern European Art.” Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s – 1980s. (New York: Queens Museum of Art 1999), 40-51.

Cseh-Varga, Katalin. “On Conceptual Art and Performativity: Miklós Erdély’s Unguarded Money on the Street”. ARTA, no. 20-21 (2016): 30.

Erdély, Miklós. A filmről. [On Film] (Budapest: Balassi Kiadó & BAE Tartóshullám & Intermedia, 1995), 142-160.

Flusser, Vilém. Towards a Philosophy of Photography. (London: Redaktion Books, 2000), 84.

Hornyik, Sándor. “Miklós Erdély, Ernst Bloch, Kurt Gödel, and Hidden Green.” ARTMargins, vol. 11, no. 1-2 (2022): 94-101. DOI: https://doi.org/10.1162/artm_a_00316

Hornyik, Sándor and Szőke, Annamária (eds.). Kreativitási gyakorlatok, FAFEJ, INDIGO. Erdély Miklós művészetpedagógiai tevékenysége 1975–1986 [Creativity Exercises, Fantasy Developing Exercises (FAFEJ) and Inter-Disciplinary-Thinking (InDiGo). Miklós Erdély’s art pedagogical activity, 1975–1986.] Budapest: MTA Művészettörténeti Kutatóintézet & Gondolat Kiadó & 2B Alapítvány & Erdély Miklós Alapítvány, 2008.

Kőhalmi, Péter. Erdély Miklós. Budapest: Seleris Project, 2022.

Peternák, Miklós. koncept.hu: A konceptuális művészet hatása Magyarországon [concept.hu: The Influence of Conceptual Art in Hungary]. Paks: Art Gallery Paks & Budapest: C3 Foundation (2014): 105-106.

Peternák, Miklós. “Beszélgetés Erdély Miklóssal, 1983 tavaszán” [Conversation with Miklós Erdély, Spring 1983]. Árgus, no. 5. (1991): 75-88.

Spieker, Sven. Texts by Conceptual Artists from Eastern Europe: Hungary, (1 November 2017). https://post.moma.org/texts-by-conceptual-artists-from-eastern-europe-hungary/

Wagner, Monika. Das Material der Kunst - Eine andere Geschichte der Moderne. Verlag C.H. Beck oHG, 2013

Wittgenstein, Ludwig. Culture and Value. Chicago: University of Chicago Press & Oxford: Basil Blackwell, 1980. 66e

Articles similars

<< < 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.