Imagined reality, the liquid, dystopia, and virtuality in science fiction cinema: Don’t Worry Darling, a case study

Main Article Content

Sara Calvete-Lorenzo
https://orcid.org/0000-0003-0442-5367
Andrés Rozados-Lorenzo
https://orcid.org/0000-0002-1333-6756
Rocío del Pilar Sosa-Fernández
https://orcid.org/0000-0002-3704-7297

La història del cinema mai s’ha allunyat de la representació del futur, i més enllà de la naturalesa abstracta del concepte contemporani i les seves fluctuacions temporals, l’enorme profusió d’escenaris i els seus diferents vincles amb el concepte real han generat una àmplia gamma de referències cinematogràfiques futuristes, especialment les conceptualment vinculades a la distopia.


Aquest article presenta un estudi de cas de Don’t Worry Darling, dirigida per Olivia Wilde el 2022. És una proposta de pel·lícula de ciència-ficció contemporània que condensa l’estètica retro i l’estil de vida estatunidenca amb les propostes històriques de ciència-ficció i les seves previsions sobre la connexió o desconnexió de la humanitat amb la realitat sensorial i el naixement de la virtualitat. La metodologia analítica, que vincula la distopia patriarcal, la realitat virtual i els estudis de gènere, es basa en l’anàlisi d’elements diferenciadors que proporcionen signes amb els quals es vol qüestionar la realitat de les experiències del personatge principal de la pel·lícula i l’entorn que l’envolta.


Aquesta recerca empra una anàlisi qualitativa mitjançant un estudi del cas amb un enfocament doble: per una banda analitzar el llenguatge audiovisual i d’altra els signes de bretxes en la realitat cinematogràfica creada. En primer lloc, el llenguatge audiovisual s’analitzarà mitjançant l’ús de la tècnica de decoupage i, en segon lloc, s’organitzaran les seqüències que generen bretxes en la ficció cinematogràfica i faran que l’espectador s’adoni que s’enfronta a una simulació de la realitat. Les anomalies identificades i inferides s’han subdividit per a la seva anàlisi en: espai/temps poc realista (sincronitzacions i repeticions, duplicacions, incongruències espacials, errors lògics i perfeccionaments), realitat mediada i metàfora ocular i, finalment, anàlisi tecnològica diegètica.

Paraules clau:

cinema, distopia, ciència-ficció, tecnologia, realitat virtual

Article Details

Com citar
Calvete-Lorenzo, Sara et al. “Imagined reality, the liquid, dystopia, and virtuality in science fiction cinema: Don’t Worry Darling, a case study”. Artnodes, no. 33, pp. 1-10, doi:10.7238/artnodes.v0i33.415780.
Biografies de l'autor/a

Sara Calvete-Lorenzo, Universitat de Santiago de Compostel·la

Sara Calvete-Lorenzo (la Corunya, 1986) és doctoranda en Comunicació i Informació Contemporània per la Universitat de Santiago de Compostel·la, amb la seva tesi: O triplo corte, como despedazar o corpo na pantalla. A més, és professora de la Facultat de Cc. de la Comunicació i investigadora del Grup d’Estudis Audiovisuals de la mateixa USC. Les seves línies de recerca en el camp comunicatiu se centren en l’anàlisi narrativa i semiòtica cinematogràfica del tall del cos, especialment el femení.

Andrés Rozados-Lorenzo, Universitat de Santiago de Compostel·la

Andrés Rozados-Lorenzo (Pontevedra, 1986) és doctorant en Comunicació i Informació Contemporània per la Universitat de Santiago de Compostel·la. Les seves línies de recerca en el camp comunicatiu se centren en la relació entre el cinema i la publicitat.

Rocío del Pilar Sosa-Fernández, Universitat de Santiago de Compostel·la

Rocío del Pilar Sosa-Fernández (Lima, 1988) és doctoranda en Comunicació i Informació Contemporània per la Universitat de Santiago de Compostel·la. A més, és investigadora del Grup d’Estudis Audiovisuals de la mateixa USC. Les seves línies de recerca en el camp comunicatiu se centren en les tecnologies immersives i la seva relació amb l’educació.

Referències

Aibar, Eduard. “Technological imagination and innovation ideology”. Artnodes, no. 29, (2022): 1-9. DOI: https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i29.393017

Aulestia, Carlos and Santiago Páez. “El discurso distópico en los relatos del cine, la tele-visión y la literatura: Cuando el futuro nos alcanza”. Puce Magazine, no. 104, (2017). DOI: https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i0.77

Bauman, Zigmunt. Modernidad Liquida / Liquid Modernity. Fondo de Cultura Economica de España, 2002.

Berger, Peter and Thomas Luckmann. La construcción social de la realidad. Amorrortu editores, Buenos Aires, 2003.

Castañares, Wenceslao. “Virtual reality, mimesis and simulation”. CIC Cuadernos de In-formación y Comunicación, vol. 16, (2011): 59-81. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2011.v16.3

Cortés-Selva, Laura. “Viaje al centro de la inmersión cinematográfica. Del cine primitivo al vrcinema”. Opción, vol. 31, no. 4, (2015): 352-371. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045569022.pdf

Couto, María José. “Sentidos insignificantes”. Utopía y Praxis Latinoamericana, vol. 20, no. 70, (2015): 107-113. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/20348/20261

Debray, Régis. Vida y muerte de la imagen, historia de la mirada en Occidente. Ediciones Paidós Iberica, 1994.

Delgado Leyva, Rosa. La pantalla futurista: Del viaje a la luna de Georges Méliès a El hotel eléctrico de Segundo de Chomón. Ediciones Cátedra, 2012.

Escribá Maroto, Almudena. “Análisis textual comparado entre dos versiones fílmicas de The Stepford Wives (1975-2004) el género como dispositivo biopolítico”. III Congreso Internacional de Comunicación y Género. Sevilla (2016, marzo).

Forbes, Bryan, director. The Stepford Wives. Palomar Pictures, EE.UU, 1975.

García Aretio, L. “Necesidad de una educación digital en un mundo digital”. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, vol. 22, no. 2, (2019): 9-22. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.2

González Ibáñez, Edurne. “Visual noise: The saturation of images in contemporaneity”. AUSART, vol. 3, no. 2, (2016): 227-236. DOI: https://doi.org/10.1387/ausart.15964

Gubern, Román. Del bisonte a la realidad virtual: La escena y el laberinto. Ediciones Ana-grama, 1996.

Illouz, Eva and Dana Evan Kaplan (2022). El capital sexual en la Modernidad tardía. Herder Editorial.

Lencina, Victoria. “Ronald Reagan’s reality-show is the monster: John Carpenter’s They live”. Question, vol. 1, no. 62, (2019): 1-18. DOI: https://doi.org/10.24215/16696581e162

Levin, Ira. The Stepford Wives: Introduction by Chuck Palanhiuk. Hachette UK, 2011.

Lowood, Henry E. “virtual reality”. Encyclopedia Britannica, (n.d.). https://www.britannica.com/technology/virtual-reality. [Accessed: 13 July 2023].

Jones, Annabel and Charlie Brooker, executive producers. Black Mirror [TV Serie]. “Zeppotron” (2011-2013), “House of Tomorrow” (2014-present).

Justo Von Lurzer, Carolina, Carolina Sparato and Mauro Vázquez. “¿Qué ves cuando me ves? Imágenes de mujeres y modos de ver hegemónicos”. Question/Cuestión, vol. 1, no. 28, (2011). https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/question/article/view/1122

Merás, Lidia. “Paraisos artificialesla utopía cibernética en eXistenZ”. L’Atalante: revista de estudios cinematográficos, no. 18, (2014): 102-110. WOS:000338273700011

Moro, Tomas. Utopía. Barcelona: Ariel, 2016.

Needham, Joseph. Science and civilisation in China (Cambridge University Press, 1974): 3-5.

Nilsson, N.C.; Nordahl, R.; Serafin, S. “Immersion Revisited: A Review of Existing Defini-tions of Immersion and Their Relation to Different Theories of Presence”. Human Tech-nology, no. 12, (2016): 108-134. DOI: https://doi.org/10.17011/ht/urn.201611174652

Nolan, Jonathan, Lisa Joy, Scott Smith, Vincenzo Natali, Athena Wickham, Greg Plageman, James Skotchdopole and Steven Hoban, executive producers). The Peripheral [TV Serie]. Kilter Films, Copperheart Entertainment, Amazon Studios, Warner Bros. Television, 2022-Present.

Oz, Frank, director. The Stepford Wives, De Line Pictures, EE.UU, 2004.

Palomo-Beltrán, Clementina and Aleyda Reséndiz-Vázquez. “The space between the screen and Architecture”. Arquitecturas del Sur, vol. 40, no. (2022): 70-85. DOI: https://doi.org/10.22320/07196466.2022.40.061.05

Quintana, Ángel. Después del cine: Imagen y realidad en la era digital. Acantilado. Quaderns Crema, 2011.

Rojas-Redondo, Carlos and Paco Lara-Barranco. “Simulacro y juego. La imagen-exceso cinematográfica como reflejo de una sociedad hiperreal”. Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía, vol. 22, (2021): 447-473. DOI: https://doi.org/10.24310/Fotocinema.2021.vi22.11740

Renouvier, Charles-Bernard. Uchronie: L’utopie dans l’Histoire. Esquisse Historique Apocryphe Du Développement De La Civilisation Européenne Tel Qu’il N’a Pas Été Tel Qu’il Aurait Pu Être. Andesite Press, 2015.

Ruse, Scott M. “Technology and the Evolution of the Human. From Bergson to the Philos-ophy of Technology”. Essays in Philosophy, vol. 6, no. 1, (2005): 213-225. DOI: https://doi.org/10.5840/eip20056127

Torregrosa Puig, Marta. “Imaginar la Realidad: Ensayos sobre una representación de la realidad en el cine, la televisión y los nuevos medios”. Communication & Society, vol. 24, no. 1, (2010): 202. DOI: https://doi.org/10.15581/003.24.36925

Vilasuso Montero, Rolando. “Las imágenes como textos icónico-cualisígnicos”. Escribania, vol. 7, (2018): 25-33. https://revistasum.umanizales.edu.co/ojs/index.php/escribania/article/view/2958

Vizcarra, Fernando. “Representaciones de la modernidad en el cine futurista”. Comunicación y sociedad, vol. 17, (2012): 73-97. DOI: https://doi.org/10.32870/cys.v0i17.275

Wilde, Olivia, director. Don’t Worry Darling. New Line Cinema, Vertigo Entertainment, EE.UU, 2022.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.