Aracne: estudi de la variació lingüística en la premsa espanyola entre 1914 i 2014
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aracne és un projecte de corpus lingüístic que té com a propòsit mesurar quantitativament com ha evolucionat el llenguatge de la premsa espanyola entre 1914 i 2014, amb especial atenció als trets de la riquesa lèxica. El projecte ha consistit en la creació d'un corpus de premsa de dos milions de paraules confeccionat a partir de notícies extretes de les hemeroteques de quatre diaris centenaris (El Norte de Castilla, El Diario de Mallorca, El Heraldo de Aragón i La Vanguardia). A partir d'aquest corpus, s'han obtingut diverses mesures de riquesa per dècades (variació, densitat lèxica i complexitat dels articles) i s'han comparat els valors obtinguts en les diferents èpoques. Els resultats mostren que la riquesa i la complexitat dels textos periodístics s'han mantingut notablement estables en els últims cent anys.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Elena Álvarez Mellado, Fundéu BBVA i Universitat d'Educació a Distància (UNED)
Llicenciada en Lingüística per la Universitat Complutense de Madrid. El 2009 va rebre el primer premi del Certamen Universitari Arquímedes d'Introducció a la Investigació Científica en l'àrea de Ciències Socials i Humanitats. Entre 2010 i 2016, va treballar com a lingüista computacional a l'empresa de tecnologia lingüística Molino de Ideas i, durant el 2015, va dirigir el projecte d'investigació Aracne per a la Fundació de l'Espanyol Urgent (Fundéu BBVA). Actualment treballa com a personal investigador en el Laboratori d'Innovació en Humanitats Digitals de l'ETSI d'Informàtica de la UNED com a part del projecte POSTDATA. Compagina la seva tasca com a lingüista amb la faceta de divulgadora: el 2016 va publicar el llibre de divulgació lingüística Anatomía de la lengua i des de 2017 escriu una columna sobre llengua a eldiario.es, columna per la qual va rebre el 2018 el Premi Nacional de Periodisme Miguel Delibes.
Leticia Martín-Fuertes Moreno, Fundéu BBVA
Leticia Martín-Fuertes Moreno és llicenciada en Filologia Clàssica per la Universitat Autònoma de Madrid (UAM). Va ser col·laboradora habitual de la revista universitària Hermes, dedicada a l’actualitat del món clàssic, i editora a LID Editorial Empresarial. El 2015 va treballar com a lingüista computacional a Molino de Ideas i va participar al projecte de recerca Aracne per a la Fundación del Español Urgente (Fundéu BBVA). Des de llavors ha treballat com a lingüista computacional a Bitext i, actualment, a Google, contractada per Adecco. També és col·laboradora del màster d’Humanitats digitals de la Universitat Nacional d’Educació a Distancia (UNED).Articles similars
- Gael Vaamonde, La multidisciplinarietat en la compilació de corpus històrics: El cas de Post Scriptum , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- José Luis Arroyo Barrigüete, La transformació de la ciència ficció: una anàlisi quantitativa del patró emocional en els premis Hugo , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- María Remedios Fernández Ruiz, Gloria Corpas Pastor, Miriam Seghiri, Recepció a Espanya de la literatura africana en llengua anglesa: generació de dades estadístiques amb la base de dades bibliogràfica especialitzada BDÁFRICA , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Philip Galanter, Cap a una relació ètica amb les màquines que generin art , Artnodes: Núm. 26: (Juliol 2020). NODE 26. IA, art i disseny: Qüestionant l'aprenentatge automàtic (coord.: A. Burbano i Ruth West)
- Philip Galanter, Entre dos focs: l'art-ciència i la guerra entre ciència i humanitats , Artnodes: Núm. 11: (Novembre 2011). NODE 11. Discursos híbrids (coord.: Pau Alsina)
- Mª Ángeles Grande Rosales, María José Sánchez Montes, Possibilitats d'un teatre transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Ivan Flores Arancibia, Begonya Saez Tajafuerce, El trauma d’allò inert. Apunts per a una nova parasitologia , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Jan Distelmeyer, De l’objecte al procés. Interfície política d’informatització en xarxa , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- José Manuel Ruiz, Les virtualitats de l’art (o com l’art és, per damunt de tot, virtual) , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.