Narratives en els videojocs coreans: exploració del trauma històric a través de la memòria interactiva
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En temps contemporanis, els videojocs han evolucionat de mer entreteniment a formes d’expressió artística, la qual cosa ha provocat un escrutini acadèmic més gran de les seves narratives i la seva importància cultural. Corea del Sud s’ha convertit en un centre global d’esports electrònics competitius, especialment dins de la seva vibrant cultura d’Internet Cafè (PC Bang). No obstant això, el reconeixement de la importància del seu sector de videojocs, especialment en el sector mòbil, ha sortit a la llum recentment.
Aquesta recerca explora la interacció de l’hegemonia i la memòria en els videojocs de l’est asiàtic. Examina com el domini dels Estats Units i el Japó dona forma a les narratives i temes que es troben en els títols de triple A. A més, investiga com la potència econòmica de països com Corea del Sud els permet qüestionar els discursos predominants, especialment en relació amb esdeveniments històrics com l’ocupació japonesa.
La recerca analitza els videojocs coreans independents contemporanis que interactuen amb dolorosos records nacionals, examinant com aquests jocs transmeten narratives històriques i la seva importància en la conformació de la memòria col·lectiva. A més, l’estudi explora l’impacte potencial d’aquestes narratives en els usuaris, oferint informació sobre el panorama canviant dels videojocs com a possibles portadors de la memòria històrica.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Álvaro Trigo Maldonado, 2024
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Álvaro Trigo Maldonado, Universitat de Salamanca
Professor ajudant doctor d’Estudis Coreans en el Departament de Filologia Moderna de la Universitat de Salamanca. Després de llicenciar-se en Filologia va cursar un màster en Estudis d’Àsia Oriental en aquesta institució i el 2015 es va graduar del màster en Història i Cultura Coreana de l’Acadèmia d’Estudis Coreans (Seongnam). Va obtenir el seu doctorat per la Universitat de Salamanca amb una tesi sobre literatura moderna de Corea. El 2017 va guanyar el premi per a nous traductors convocat per l’Institut de Traducció Literària de Corea (LTI) després de passar dos anys en aquesta institució especialitzant-se en traducció literària coreà-espanyol. Des de llavors ha traduït novel·les d’autors com Kim Kyeong-uk, Chang Kang-myoung, O Jeonghui, Kim Aeran i Kim Hoon, entre altres. Els seus principals interessos investigadors són la literatura i història de Corea, així com les seves interseccions amb la cultura contemporània. Pertany als GIR Escriptores i personatges femenins en la literatura (EPERFLIT) i Humanisme a Euràsia (HUME) en la seva institució.
Ahn, Ji-Hyun. “Inter-Asia Media/Cultural Studies in the Era of Hate”. The Routledge Handbook of Digital Media and Globalization. (Routledge, 2021), 120-128. DOI: https://doi.org/10.4324/9780367816742-15
Berenskötter, Felix. Memory, identity and its politics. In: Mälksoo, Maria (ed.). Handbook on the Politics of Memory. (Edward Elgar Publishing, 2023), 18-30. DOI: https://doi.org/10.4337/9781800372535.00008
Berndt, Jaqueline. “‘Comfort Women’ Comics, Multi-faceted. Revisiting the 2014 Manhwa Exhibit in Angoulême from the Perspective of Manga Studies”. Orientaliska Studier, no. 147, (2016): 143-169. https://usercontent.one/wp/www.jberndt.net/wp-content/uploads/2020/01/JB-Comfort-Women-Comics-Multifaceted-Revisiting-the-2014-Manhwa-Exhibit-in-Angouleme-from-the-Perspective-of-Manga-Studies.pdf
Chapman, Adam. Digital Games as History. How Videogames Represent the Past and Offer Access to Historical Practice. Routledge, 2016. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315732060
Chen, Laichin. “The Rise of the East Asian Gaming Industry: A Value-Added Chain Among the East Asian Game Companies During 2000–2010”. Global Media and China, vol. 7, no. 1, (2022): 24-42. DOI: https://doi.org/10.1177/20594364221074422
Cosdots (ed.). “Unfold Camelia Tales. Developer Interview”. YouTube, (2020). https://www.youtube.com/watch?v=wcH4qUHBO70&list=PLAJ1J_PNJ0sCn3CFNY8h5hJMkhkqyqNY_&index=1. [Accessed: April, 2024].
Cumings, Bruce. Korea’s Place in the Sun. A modern History. W.W. Norton & Company, 2005.
Ha, Serin. “Wednesday: A game where a Comfortwomen grandma goes back to the past to rescue her friends has been released”. (Original title: 웬즈데이: 위안부 할머니가 과거로 돌아가 친구들을 구출하는 게임이 나왔다). BBC News, (2020). https://www.bbc.com/korean/news-55140117
Hartman, Abbie; Rowan Tulloch and Helen Young. “Video Games as Public History. Archives, Emphaty and Affinity”. Game Studies. The International Jorunal of Computer Game Research. Game Studies Foundation, vol. 21, no. 4, (2021).
Jin, Dal Yong. “Historiography of Korean Esports. Perspectives on Spectatorship”. International Journal of Communication, no. 14, (2020): 3727-3745.
Jo, Dongwon. “Bursting Circuit Boards: Infrastructures and Technical Practices of Copying in Early Korean Video Game Industry”. The International Journal of Computer Game Research, vol. 20, no. 2, (2020). https://gamestudies.org/2002/articles/jo. [Accessed: July 2024].
Jo, Dongwon. “Copied, Used, and Modified The Heterodox Circulations of Arcade Video Games through the Cheonggyecheon Electronics Market in 1990s Seoul”. ROMchip. A Journal of Game Histories, vol. 5, no. 1, (2023). https://www.romchip.org/index.php/romchip-journal/article/view/181. [Accessed: July 2024].
Kang, Seok-o; Kim A-ram. “Neowiz: Lies of P Opens a New Chapter in Korean Games History”. Businesskorea, (2022). https://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=99866. [Accessed: January 2024].
Kim, Boram. “Cancellation of ‘Joseon Exorcist’ affects upcoming period TV series”. Yonhap News, (2021). https://en.yna.co.kr/view/AEN20210329006700315. [Accessed: January 2024].
Kim, Brandt. Kingdom of Beauty. Mingei and the Politics of Folk in Imperial Japan. Duke University Press, 2007). DOI: https://doi.org/10.1215/9780822389545
Kim, Sonja M. “Women, gender, and social change in colonial Korea”. In: Seth, Michael J. (ed.). Routledge Handbook of Modern Korean History. (Routledge, 2016), 141-152.
Kim, Sandra So Hee Chi. “Korean ‘Han’ and the Postcolonial Afterlives of ‘The beauty of Sorrow’. Korean Studies, vol. 41. (University of Hawaii Press, 2017), 253-279. DOI: https://doi.org/10.1353/ks.2017.0026
Lee, Jaeo. “‘WEDNESDAY’, based on the comfort women issue, ultimately halts Steam sales amid controversy”. (Original title: 위안부 소재 웬즈데이, 논란 속에 결국 스팀 판매 중단). Gamemeca, (2022). https://www.gamemeca.com/view.php?gid=1684689#. [Accessed: January, 2024]
Liao, Shanon. “A Taiwanese horror game that angered Chinese players returns. Can it move past its unintended politics?”. The Washington Post, (2021, July 5). https://www.washingtonpost.com/video-games/2021/07/05/devotion-rerelease-taiwan-china/. [Accessed: January 2024].
Nelkin, Sara. “South Korean Government requests exhibit; Japanese government responds, issues pamphlets”. Animenetwork, (2014). https://www.animenewsnetwork.com/news/2014-01-31/france-angouleme-comics-festival-displays-comfort-women-manhwa. [Accessed: January, 2024].
Tamburro, Paul. “Commandos 2 HD Remaster review-bombed after censoring Nazi imagery”. Gamerevolution, (2020). https://www.gamerevolution.com/news/630202-commandos-2-hd-remaster-nazi-imagery-censorship-review-bombed. [Accessed: January, 2024].
Traverso, Enzo. El pasado, instrucciones de uso. Tr. by Lucía Vogelfang. Prometeo, 2011.
Venegas Ramos, Alberto. Pasado interactivo. Memoria e historia en el videojuego. Sans Soleil, 2020.
Yang, Jeong-Sim. “The Jeju 4.3 Uprising and the United States: Remembering Responsibility for the Massacre”. S/N Korean Humanities, vol. 4, no. 2, (2018): 39-65. DOI: https://doi.org/10.17783/IHU.2018.4.2.39
Videogames analyzed:
MazM (2023). Pechka. [Release date: 13 July 2023].
Busan Sanai Games (2021). Wonhon. A vengeful Spirit. [Release date: 15 July 2021].
Cosdots (2021). Unfolded Camelia Tales. [Release date: 24 March 2021].
Articles similars
- Thomas Elsaesser, Arqueologia dels mitjans: una disciplina viable o un bon símptoma? , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Ivan Flores Arancibia, Begonya Saez Tajafuerce, El trauma d’allò inert. Apunts per a una nova parasitologia , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Erkki Huhtamo, Màquines de diversió, màquines de problemes , Artnodes: Núm. 7: (Desembre 2007). NODE 7. Jugabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Slavko Kacunko, Els bacteris com a nexe arqueològic per a una forma integradora d'investigació sanitària i del patrimon , Artnodes: Núm. 16: (Novembre 2015). NODE 16. Art Matters II (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Rene G. Cepeda, Creant un manual: The Manual for the Curation and Display of Interactive New Media Art , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Pedro Luengo, Javier Luengo, Fotogrametria i anàlisi lumínica. Interaccions en l’estudi de l’arquitectura barroca , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Sonia Dueñas Mohedas, Natalia Martínez Pérez, Bárbara Sarmentera, Artivisme mediàtic i subversió de gènere a Corea del Sud: la «tecnologia de la imaginació» de Siren Eun Young Jung , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Pedro Ortuño-Mengual, Gloria Lapeña-Gallego, Els murs com a documents de memòria enfront de la censura. Cas d’estudi: El projecte Des/Aparicions d’Antoni Muntadas , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Juan Pablo Fernández-Cortés, Òpera i violència virtual en els mons ludoficcionals , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.