Noves maneres d’amagar-se: cap al realisme de la metainterfície
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Les interfícies tenen una història de realisme, ja que són intents de cartografiar, representar i interactuar amb la realitat. Però els canvis recents en la interfície, que inclouen la manera en què entenem, utilitzem, dissenyem i construïm interfícies, han provocat una nova anàlisi del seu realisme. La interfície contemporània és omnipresent i invisible, està integrada en els objectes quotidians i es caracteritza per intercanvis d’informació que no veiem entre objectes. Amb l’augment actual dels dispositius mòbils, sensors incrustats, serveis al núvol i captació de dades, un nou paradigma d’interfície, la metainterfície, sorgeix allà on les dades i el software desapareixen dels nostres dispositius en el núvol global. La metainterfície indica que la interfície s’ha tornat més abstracta, generalitzada, però també espacialitzada, en el sentit que és ubiqua, mòbil, urbana i que es relaciona amb el nostre entorn. La metainterfície com a concepte, indústria i pràctica artística o de disseny reclama un nou tipus de realisme que combina allò que veus (per exemple, dades, eines, operacions i transaccions) amb com ho veus (la metainterfície i el seu software, xarxes i execucions) i com et veu a tu (com capta, tracta les dades, elabora el perfil, computa o «executa» l’usuari o usuaris). En un altre sentit, necessitem una «manera de veure» que vagi més enllà d’allò visual i que integri la metainterfície i els seus efectes. De fet, aquests efectes es poden veure com dues maneres d’amagar-se: 1) l’amagatall minimalista, per exemple, amagar-se del processament de dades, la monitorització i l’elaboració del perfil que es desenvolupen en infraestructures computacionals al núvol just darrere de la interfície de l’usuari minimalista, i 2) l’amagatall de l’entorn, que inclou amagar el seu mode de control com a intel·ligent, per exemple. Aquestes dimensions de vegades es combinen, però se’n pot fer recerca en tallers de realisme de la metainterfície. Aquest article analitzarà aquestes opcions centrant-se en l’art que explora i produeix alternatives a aquesta aparent desaparició per part dels artistes Ben Grosser, Joana Moll, James Bridle, E. L. Putnam, i els tallers de Joana Moll i els autors, entre d’altres.
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Søren Bro Pold, 2019
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Søren Bro Pold, Aarhus University (Denmark)
Søren Bro Pold (PhD, associate professor, Aarhus University) has published on digital and media aesthetics – from the 19th century panorama to the interface in its different forms, e.g. on electronic literature, net art, software art, creative software, urban, mobile and cloud interfaces, activism, surveillance culture and digital culture. His main research field is interface criticism which discusses the role and the development of the interface for art, literature, aesthetics, culture and IT. Together with Christian Ulrik Andersen he edited the anthology Interface Criticism (2011) and published The Metainterface – The Art of Platforms, Cities and Clouds (MIT Press, 2018). http://pure.au.dk/portal/en/pold@cavi.au.dk
Andersen, Christian Ulrik, Martin Brynskov, Geoff Cox, Lone Koefoed Hansen, Henrik Korsgaard, Pernille Kølbæk, Lasse Vestergaard, and Søren Pold. 2012. Instant Kafé. http://cavi.au.dk/research/instant-kafe/
https://vimeo.com/45155827.
Andersen, Christian Ulrik, and Søren Pold. 2018. The Metainterface: The art of platforms, cities and clouds. Cambridge, Massachusetts. London, England: MIT Press.
Bridle, James. 2016. Diorama (for Louis Daguerre). https://jamesbridle.com/works/diorama-for-louis-daguerre.
Bridle, James. 2017. Autonomous Trap 001. https://jamesbridle.com/works/autonomous-trap-001.
Campbell-Dollaghan, Kelsey. 2018. “Safebook is Facebook, except totally, gloriously empty”. Fast Company, 09.12.
DiSalvo, Carl. 2018. “Bruno Latour as Sociologist and Design Theorists?”. In Critical Theory and Interaction Design, edited by Jeffrey Bardzell, Shaowen Bardzell and Mark Blythe. Cambridge Mass.: MIT-Press.
Galloway, Alexander R. 2013. “The Poverty of Philosophy: Realism and Post-Fordism.” Critical Inquiry 39 (2): 347–366. https://doi.org/10.1086/668529. http://www.jstor.org/stable/10.1086/668529.
Grosser, Benjamin. 2014. “What Do Metrics Want? How Quantification Prescribes Social Interaction on Facebook”. Computational Culture (4). http://computationalculture.net/article/what-do-metrics-want.
Grosser, 2018-. Safebook. https://bengrosser.com/projects/safebook/.
Haraway, Donna. 1988. “Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective”. Feminist Studies 14 (3): 575–599. https://doi.org/10.2307/3178066. http://www.jstor.org/stable/3178066.
Hu, Tung-Hui. 2015. A prehistory of the cloud. Cambridge, Massachusetts & London, England: The MIT Press.
Lialina, Olia, and Dragan Espenschied, eds. 2009. Digital Folklore Reader. Stuttgart: merz & solitude.
Lukács, Georg. 1965. “II Verlorene Illusionen”. In Georg Lukács Werke 6 – Probleme des Realismus III – Der historische Roman, 474–489. Neuwied und Berlin: Luchterhand.
Moll, Joana. 2016a. “Poetic Deconstruction of the Interface”. Hangar. https://janavirgin.com/HANGAR/.
Moll, Joana. 2016b. The Virtual Watchers. http://www.virtualwatchers.de/.
Moll, Joana. 2017. Algorithms Allowed. http://www.janavirgin.com/ALGORITHMS_ALLOWED/.
O’Neill, Paul. 2018. “On Dublin, Amazon, and the “Secret Region.”” Dublin InQuirer, 28 November, 2018. https://dublininquirer.com/2018/11/28/paul-on-dublin-amazon-and-the-secret-region.
Pold, Søren. 2000. “Panoramic Realism: An early and illustrative passage from urban space to media space in Honoré de Balzac’s Parisian novels, Ferragus and Le Père Goriot”. Nineteenth-Century French Studies 29 (1/2): 47–63. http://www.jstor.org/stable/23538115.
Pold, Søren. 2005. “Interface Realisms: The Interface as Aesthetic Form”. Postmodern Culture 15 (2). http://muse.jhu.edu/journals/postmodern_culture/v015/15.2pold.html
Putnam, EL. 2018. Quickening. http://www.elputnam.com/quickening.html.
Sollfrank, Cornelia, ed. 2018. Die schönen Kriegerinnen – Technofeministische Praxis im 21. Jahrhundert Vienna: Transversal.
Whittaker, Meredith, et al. 2018. AI Now Report 2018. AI Now Institute, New York University (New York). https://ainowinstitute.org/AI_Now_2018_Report.html.
Zuboff, Shoshana. 2015. “Big Other: Surveillance Capitalism and the Prospects of an Information Civilization”. Journal of Information Technology (30): 75–89. https://doi.org/10.1057/jit.2015.5. http://ssrn.com/abstract=2594754.
Articles similars
- Predrag K. Nikolić, Giacomo Bertin, AI.R Taletorium: 1001 Cyber Nights escrites per intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Joshua Korenblat, Laia Solé Coromina, Món sense dissenyar: què significa educar caminant en l’Antropocè , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Laura Benítez Valero, Erich Berger, Primera reacció , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Andreu Belsunces, Laura Benítez Valero, Ulrich Brandstätter, César Escudero, Fabricio Lamoncha, Paula Pin, Enrique Tomás, Diffractive Interfaces: la difracció com a metodologia d'investigació artística , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- María de la O Artiles Burgos, Javier Boned Purkiss, Arquitectura moderna i transparències: materialitat i virtualitat , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Narcís , 1966- Parés, Roc Parés i Burguès, Una estratègia basada en la interacció per a aplicacions de realitat virtual , Artnodes: Núm. 1 (2002): NODE 1. Art, ciència i tecnologia
- Marcelo Alejandro Fraile-Narvaez, L’autor i l’intèrpret: una mirada contemporània al projecte del Biocentre per a la Universitat de Frankfurt de Peter Eisenman , Artnodes: Núm. 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Johanna Caplliure, Relats d’anticipació que auguren mons possibles , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Diego Díaz, Clara Boj, Un enfocament crític per a les capacitats de pronòstic de l’aprenentatge automàtic: crear una biografia predictiva en l’era de la Internet of Behaviour (IoB) , Artnodes: Núm. 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.