Veus de máquina

Main Article Content

Tom Schofield

Avui dia són més aparents que mai les tensions existents entre la lluent pàtina de les tecnologies de consum, el seu disseny intuïtiu i interfícies senzilles i les rígides, inflexibles i rigoroses infraestructures derivades de la programació, l'electrònica i l'electricitat que les fa possibles. L'interès de la indústria actual per agrupar-se i integrar-se en serveis com iCloud d'Apple presenta agents dispars com un objecte únic. Aquest projecte ideològic allunya els usuaris de les prestacions i la techne dels objectes en ells mateixos. Hi ha un desfasament entre la imatge i la tela, entre la superfície i la profunditat.


 En aquest article es repassen breument les implicacions crítiques i filosòfiques d'aquesta discordança, recalcant els territoris discursius que han introduït els artistes i, especialment, les oportunitats creatives que comporta la utilització d'exemples de «veus de màquina» -glitch (fallades tècniques), soroll estàtic, enregistraments o restes magnètiques- com a material artístic. S'argumentarà que aquests materials permeten escurçar la distància entre imatge i objecte. S'analitzaran dues obres que exploren aquestes possibilitats en el context de l'art basat en pantalla.


 Finalment es postula que el desenvolupament tecnològic s'ha basat sempre en una subjectivitat repartida entre éssers humans i elements no humans i que reconèixer-ho és essencial no solament per a avaluar la nostra relació amb els mitjans sinó també per a definir el que queda fora de l'esfera de les preocupacions humanes en el gran espai obert de la metafísica.

Paraules clau
estètica, materialisme, dades, arqueologia dels mitjans

Article Details

Com citar
Schofield, Tom. “Veus de máquina”. Artnodes, no. 12, doi:10.7238/a.v0i12.1717.
Biografia de l'autor/a

Tom Schofield, Culture Lab, Newcastle University

Tom Schofield is an artist, researcher and PhD candidate. He studies and teaches at Culture Lab, Newcastle, UK (http://culturelab.ncl.ac.uk). He also works as a freelance interaction designer and developer and frequently works with other artists as a collaborator or consultant technologist. He often gives workshops or lectures introducing open source culture and practices using tools such as processing, arduino and python to non-specialists.  His research interests and art practice centre around the use of data as a material for artists. He works with electronics, programming and with vintage and contemporary technologies in installation or exhibition contexts.  Recent self-initiated projects include 'null by morse', an installation with vintage military equipment and iPhones (tomschofieldart.com/null-by-morse), and Burj Babil (with Guy Schofield http://fieldventures.org/burj_babil.html) a video installation which warps computer models using the google translate api. 

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.