El temps circular: noves maneres de narrar l’experiència. La dramatúrgia acumulativa de La Conquesta del Pol Sud
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
L’article examina de manera crítica la temporalitat pròpia de la narració capitalista occidental, caracteritzada per l’oposició entre passat, present i futur, i que Heidegger va anomenar «temps vulgar»: lineal, unívoc, segmentat, veloç i accelerat. En tant que éssers simbòlics, conformats individualment i col·lectiva per narracions, trobem cabdal proposar una temporalitat alternativa –en part d’inspiració oriental, en part provinent de la filosofia i la crítica de la cultura–, que entén el temps com un procés circular, i que ens dota de nous recursos per narrar l’experiència, generar imaginaris i construir-nos des de l’empatia, l’alteritat o la transcendència en les nostres comunitats. En una segona part, l’article esdevé un estudi del cas exemplar: presentem una anàlisi del mètode de treball de La Conquesta del Pol Sud, concretament de la seva trilogia Nadia/Claudia/Raphaëlle, feta des de la discussió conceptual prèvia. Després d’analitzar els seus muntatges i de mantenir-hi diverses entrevistes, la proposta que presentem es desplega en tres plecs: com percebem el temps, com narrem l’experiència i com fem servir el llenguatge. Considerem que les indústries discursives, i dins d’aquestes el periodisme, com a disciplina simbòlica que vehicula relats amb narracions, s’han de preguntar per la idea de temps que imposen i quines implicacions té en els imaginaris que habiten les comunitats. Com podem desmuntar aquest temps, cada vegada més veloç? Com podem imaginar, amb una altra temporalitat, noves narracions?
Article Details
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement 4.0.
(c) Cristina Garde, David Vidal Castell, 2022
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Cristina Garde, Doctoranda del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Facultat de Comunicació, Universitat Autònoma de Barcelona.
Doctoranda del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura (UAB). És llicenciada en Periodisme per la UAB (2007) i graduada en Arts i Disseny per l’Escola Massana (2014). Així mateix, ha cursat el Postgrau de Disseny de Publicacions Digitals a EINA (2014). Ha treballat com a periodista especialitzada en societat, infografia i disseny gràfic a El País, El Periódico i Nació Digital i com a corresponsal a Brussel·les de l’Agència Catalana de Notícies (ACN). Ha rebut els premis Civisme 2018 i 2019 per dues sèries de reportatges i ha estat reconeguda amb el premi Montserrat Roig 2020 per la seva trajectòria com a coordinadora de Social.cat, el diari digital de l’acció social a Catalunya.
David Vidal Castell, Director del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura de la Universitat Autònoma de Barcelona. david.vidal@uab.cat
Professor titular de Periodisme Cultural i de Periodisme Literari a la Facultat de Ciències de la Comunicació de la UAB, doctor amb la tesi Alteritat i presència (2002), ha guanyat els premis del Consell de l’Audiovisual de Catalunya per El malson de Chandos (Aldea Global, 2005), Lleida de Narrativa (La fulla a punt de caure, 2007) i el premi Gaudí pel guió del documental Petitet (2019). Ha estat codirector de l’Arts Santa Mònica, i responsable del projecte MèdiaQuiosc (2010-2012), i comissari de diverses exposicions (la darrera, Corrupció! Revolta ètica, el 2019, al Palau Robert). Crític literari del diari Ara i col·laborador de diversos mitjans com a analista, actualment és director del Departament de Mitjans, Comunicació i Cultura i del màster de Periodisme Literari, Comunicació i Humanitats de la UAB.
Avanessian, Armen, Reis, Mauro. «Introducción». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 9-32. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.
Berardi, Franco «Bifo». «El Aceleracionismo Cuestionado desde el Punto de Vista del Cuerpo». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 69-76. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019-a.
Berardi, Franco «Bifo». Futurabilidad. La Era de la Impotencia y el Horizonte de la Posibilidad. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019-b.
Bernat, Roger, «Com trenquem la quarta paret», entrevistat per Albert Lladó. Escola de pensament, Teatre Lliure, 28 de juny, 2021, vídeo, 1:20:46. https://www.youtube.com/watch?v=gFsJXzsxAEc.
Borrat, Héctor. El Periódico, Actor Político. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1989.
Derrida, Jacques. Espectros de Marx. El Estado de la Deuda, el Trabajo del Duelo y la Nueva Internacional. Madrid: Editorial Trotta, 1995.
Derrida, Jacques. Tiempo y Presencia. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales, 2005. (Treball original publicat el 1972).
Duch, Lluís. «Antropologia de la Comunicació». Anàlisi, no. 29 (2002): 21-41. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n29/02112175n29p21.pdf.
Duch, Lluís. Vida Cotidiana y Velocidad. Barcelona: Herder, 2019.
Duch, Lluís, Chillón, Albert. Un ser de mediaciones. Barcelona: Herder, 2012. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7xh.
Fisher, Mark. Realismo Capitalista: ¿No Hay Alternativa?. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2018.
Fukuyama, Francis. El Fin de la Historia y el Último Hombre. Barcelona: Planeta, 1992.
Garcés, Marina. Filosofia inacabada. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2014.
Gayà, Catalina, Seró, Laia. Ulisses era una dona. Barcelona: Museu Martítim de Barcelona, 2021. https://www.mmb.cat/wp-content/uploads/2021/05/Ulisses-era-una-dona.pdf
Heidegger, Martin. El Ser y el Tiempo. México: Fondo de Cultura Económica, 1986. (Treball original publicat el 1927).
Jullien, François. Del «Tiempo». Madrid: Arena Libros, 2005.
Lynch, Enrique. La Lección de Sheherezade. Barcelona: Anagrama, 2006. (Treball original publicat el 1987).
Ricoeur, Paul. «Narratividad, Fenomenología y Hermenéutica». Anàlisi, no. 25 (2000): 189-207. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n25/02112175n25p189.pdf.
Ricoeur, Paul. Tiempo y Narración III. El Tiempo Narrado. Mèxic: Siglo XXI, 1996. (Treball original publicat el 1985).
Vidal Castell, David. El Malson de Chandos. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Aldea Global, 2005.
Virilio, Paul. Velocidad y Política. Buenos Aires: La marca editora, 2006. (Treball original publicat el 1977).
Zafra, Remedios. Frágiles. Barcelona: Anagrama, 2021.
Williams, Alex, Srnicek, Nick. «Manifiesto por una Política Aceleracionista». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 33-48. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.
Avanessian, Armen, Reis, Mauro. «Introducción». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 9-32. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.
Berardi, Franco «Bifo». «El Aceleracionismo Cuestionado desde el Punto de Vista del Cuerpo». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 69-76. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019-a.
Berardi, Franco «Bifo». Futurabilidad. La Era de la Impotencia y el Horizonte de la Posibilidad. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019-b.
Bernat, Roger, «Com trenquem la quarta paret», entrevistat per Albert Lladó. Escola de pensament, Teatre Lliure, 28 de juny, 2021, vídeo, 1:20:46. https://www.youtube.com/watch?v=gFsJXzsxAEc.
Borrat, Héctor. El Periódico, Actor Político. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 1989.
Derrida, Jacques. Espectros de Marx. El Estado de la Deuda, el Trabajo del Duelo y la Nueva Internacional. Madrid: Editorial Trotta, 1995.
Derrida, Jacques. Tiempo y Presencia. Santiago de Chile: Universidad Diego Portales, 2005. (Treball original publicat el 1972).
Duch, Lluís. «Antropologia de la Comunicació». Anàlisi, no. 29 (2002): 21-41. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n29/02112175n29p21.pdf.
Duch, Lluís. Vida Cotidiana y Velocidad. Barcelona: Herder, 2019.
Duch, Lluís, Chillón, Albert. Un ser de mediaciones. Barcelona: Herder, 2012. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvt7x7xh.
Fisher, Mark. Realismo Capitalista: ¿No Hay Alternativa?. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2018.
Fukuyama, Francis. El Fin de la Historia y el Último Hombre. Barcelona: Planeta, 1992.
Garcés, Marina. Filosofia inacabada. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2014.
Gayà, Catalina, Seró, Laia. Ulisses era una dona. Barcelona: Museu Martítim de Barcelona, 2021. https://www.mmb.cat/wp-content/uploads/2021/05/Ulisses-era-una-dona.pdf
Heidegger, Martin. El Ser y el Tiempo. México: Fondo de Cultura Económica, 1986. (Treball original publicat el 1927).
Jullien, François. Del «Tiempo». Madrid: Arena Libros, 2005.
Lynch, Enrique. La Lección de Sheherezade. Barcelona: Anagrama, 2006. (Treball original publicat el 1987).
Ricoeur, Paul. «Narratividad, Fenomenología y Hermenéutica». Anàlisi, no. 25 (2000): 189-207. https://ddd.uab.cat/pub/analisi/02112175n25/02112175n25p189.pdf.
Ricoeur, Paul. Tiempo y Narración III. El Tiempo Narrado. Mèxic: Siglo XXI, 1996. (Treball original publicat el 1985).
Vidal Castell, David. El Malson de Chandos. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Aldea Global, 2005.
Virilio, Paul. Velocidad y Política. Buenos Aires: La marca editora, 2006. (Treball original publicat el 1977).
Zafra, Remedios. Frágiles. Barcelona: Anagrama, 2021.
Williams, Alex, Srnicek, Nick. «Manifiesto por una Política Aceleracionista». VV.AA. Aceleracionismo. Estrategias para una Transición hacia el Postcapitalismo, 33-48. Buenos Aires: Caja Negra Editora, 2019.
Articles similars
- Marina Pastor, Moises Mañas, Apocalipsi dels mitjans. Dissecció, regeneració i reparació: agents per a la fabricació de sistemes zombi lúdics i tecnocràtics , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Víctor G. Peco, Nerea Garzón-Arenas, José Carlos Espinel, Concha Herrero, Escultura i noves tecnologies en la divulgació científica i educativa: models 3D de foraminífers com a referents de l’acidificació dels oceans i el canvi climàtic , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Louise Mackenzie, Robertina Šebjanič, Karolina Żyniewicz, Isabel Burr Raty, Dalila Honorato, Mantenir-se en contacte: cas d’estudi de recerca artística durant el confinament per la COVID-19 , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Mª Ángeles Grande Rosales, María José Sánchez Montes, Possibilitats d'un teatre transmèdia , Artnodes: Núm. 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Hortensia 1979 Mínguez García, Carles 1979 Méndez Llopis, De l’electrografia a la gràfica expandida: una visió sobre la impressió digital avui i els seus processos d’hibridació , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Sara Calvete-Lorenzo, Andrés Rozados-Lorenzo, Rocío del Pilar Sosa-Fernández, Imagined reality, the liquid, dystopia, and virtuality in science fiction cinema: Don’t Worry Darling, a case study , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Alfonso Cuadrado Alvarado, Arqueologia de la interactivitat: el llibre mòbil i pop-up com a antecedent dels videojocs , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Salomé Cuesta Valera, Paula Fernández Valdés, Salvador Muñoz Viñas, NFT i art digital: noves possibilitats per al consum, la difusió i la preservació de les obres d’art contemporani , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
- Ze Gao, Tristan Camille Braud, Varvara Guljajeva, Oportunitats museístiques impulsades per la realitat virtual: arxius digitalitzats en l’era del metavers , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.