L’anamorfosi en l’art contemporani Una anàlisi de les diferents estratègies d’aplicació en les creacions d’artistes actuals

Main Article Content

Jose-Antonio Soriano-Colchero

L’anamorfosi és una variant de la perspectiva matemàtica estudiada per artistes i intel·lectuals europeus des del segle xvi, el mètode definitiu de la qual es publica al  segle xvii. L’original aura misteriosa lligada a aquest mètode de representació va ser substituïda per la consideració sobre les imatges a què s’aplicava que aquestes imatges eren producte d’un mer entreteniment després de popularitzar-se durant el segle xviii, gràcies al gabinet de curiositats i el Kunst-und Wunderkammeern. No obstant això, l’anamorfosi s’ha continuat estudiant i aplicant en projectes de creació artística. Així, l’objectiu d’aquest article és oferir informació actualitzada sobre com l’anamorfosi és aplicada en l’art contemporani per mitjà de l’estudi de nombroses obres, i mostrar les possibilitats tècniques i conceptuals que ofereix tant en l’art en si com en la societat en general. Totes les obres analitzades –relacionades amb l’anamorfosi òptica i catòptrica per mitjà de l’escultura, la fotografia i la pintura d’artistes de carrer o relacionades amb les galeries d’art– propicien un discurs que convida a la reflexió sobre la realitat contemporània o l’hiperrealitat. Així mateix, aquest article mostra quin és el mètode per produir anamorfosi i motiva els artistes visuals a aplicar-lo en futures creacions, atès l’interès que genera per la seva versatilitat quant al potencial metodològic i de significació, tal com es demostra en el cos de l’article i en les conclusions. Per tant, la imatge anamòrfica és entesa com una metaimatge que evidencia l’artificiositat de la imatge mateixa, que convida l’observador a reflexionar sobre la realitat i  li exigeix noves maneres d’interpretar allò observat.

Paraules clau
anamorfosi, artifici, quadratura, art contemporani, il·lusió òptica

Article Details

Com citar
Soriano-Colchero, Jose-Antonio. “L’anamorfosi en l’art contemporani: Una anàlisi de les diferents estratègies d’aplicació en les creacions d’artistes actuals”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/a.v0i28.381600.
Biografia de l'autor/a

Jose-Antonio Soriano-Colchero, Universitat de Granada

Doctor per la Universitat de Granada, menció cum laude i doctor internacional. Artista multidisciplinari. Docent i investigador del Departament de Dibuix a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Granada des de 2016. Adscrit al Grup de Recerca Hum866: Dibuix i Projecte. Actualment, col·labora en el projecte (ARS&URBS) «Representació pictòrica de la ciutat. Del Segle xvi al Segle xix: perspectives, corografies i panorames» (HAR2016-78298-P). Estada internacional a la Universitat de Roma La Sapienza (2018). La seva recerca està especialitzada en l’estudi teoricopràctic (històric i actual) dels principals sistemes de representació de l’espai aplicats a les arts plàstiques en funció dels contextos espaciotemporals, enfocant aquests coneixements a l’art contemporani. Autor de diverses publicacions en revistes, capítols de llibre, i també participa en congressos internacionals. La seva producció artística ha estat publicada en catàlegs d’exposicions individuals i col·lectives.

Referències

Albrecht, Albert. 1623. Andreae Alberti zwey Bücher, das erste von der ohne und durch die Arithmetica gefundenen Perspectiva, das andere von dem dartzu gehörigen Schatten. Bey Simon Halbmayrn, Getruckt zu Nüremberg. https://doi.org/10.3931/e-rara-8283.

Amnistía Internacional España. 2020. «Apple mira hacia otro lado y no aclara si hay trabajo infantil detrás de sus dispositivos». Noticias, 11 junio, 2020. https://www.es.amnesty.org/en-que-estamos/noticias/noticia/articulo/apple-mira-hacia-otro-lado-y-no-aclara-si-hay-trabajo-infantil-detras-de-sus-dispositivos/.

Barbaro, Daniel. 1568. La pratica della perspectiva di Monsignor Daniel Barbro eletto Patriarca di Venezia, opera molto utile a Pittori, Scultori et ad Architetti. Venezia: appresso Camillo y Rutilio. https://archive.org/details/gri_33125008285765.

Baudrillard, Jean. 2005. Cultura y Simulacro. Barcelona: Kairos.

Baudrillard, Jean. 2006. El complot del arte: ilusión y desilusión estéticas. Madrid: Amorrortu.

Beever, Julian. 2018. Pavement Chalk Artist: The Three-Dimensional Drawings of Julian Beever. New York: Firefly Books.

Boa Mistura. (S. F.). BoaMistura. [Web]. http://www.boamistura.com/#/home.

Cabezas Jiménez, María del Mar. 2007. Imaginario Urbano. Expresión Gráfico-Plástica en el Espacio Urbano. (Tesis doctoral). Granada: Universidad de Granada.

Caus, Salomon de. 1612. La perspective, avec la raison des ombres et miroirs. Londres. Tomado de: Bibliothèque nationale de France, département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1172279

Collins, Daniel L. 1992. «Anamorphosis and the Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of the Gaze». Leonardo, 25(1): 73-82.

Da Vinci, Leonardo. 1478-1519. Codex Atlanticus. Edición consultada: Thevisualagency (s.d.), Codex Atlanticus. http://codex-atlanticus.it.

Debord, Guy. 2012. La sociedad del espectáculo. Valencia: Pre-textos.

Dubreuil, Jean. 1642-1649. La perspective practique necessaire a tous peintres, graveurs, sculpteurs, architectes, orfevres, brodeurs, tapissiers, y autres se servans du dessein[estampe] / Par un Parisien, religieux de la Compagnie de Jesus. Chez Melchior Tavernier et Chez François L’Anglois, dit Chartres, Paris. Tomado de: (BnF), département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b55005402t.

Fontcuberta, Joan. 2016. La fura de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.

González-Castro, Carmen. 2017. «Descripción del Artista». Arteinformado. https://www.arteinformado.com/guia/f/carmen-gonzalez-castro-176772.

González-Castro, Carmen y VEGAP. 2018. Carmen González Castro. http://carmengonzalezcastro.com/.

Han, Byung-Chul. 2015. La sociedad de la transparencia. Barcelona: Herder Editorial.

Hernández-Machancoses, José Luís. 2015. La anamorfosis como acontecimiento visual. Tesis Doctoral. Valencia: Universitat de València.

Hurwitz, Jonty. S. F. The Art of Jonty Hurwitz. https://jontyhurwitz.com/bio

JR. 2016. JR au Louvre paris, Jr explaning his project, 2016. Vídeo. https://youtu.be/M9VkFxEwINY.

JR. s.d.. JR. https://www.jr-art.net.

Keer, Leon. 2019. Making of “offline” land art by Leon Keer. Vídeo. https://youtu.be/6j82KxEJXFY.

Kentridge, William, Fernando Francés, y María Corral. 2012. William Kentridge: ¿no se unirá usted al baile? Málaga: Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, 14th February-13th May 2012.

Kircher, Athanasius. 1646. Ars Magna lucis et umbrae en decen libros digsesta, sumptibus. Romae: Hermanni Scheus ex typographia Ludouici Grignani.

Lomazzo, Giovanni Paolo. 1585. Trattato dell' arte della pittura, scoltura et architettura. Milán. Tomado de: Bibliothèque nationale de France, département Réserve des livres rares, RES-V-2000. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1118777.

López Montero, María Belleda. 1995. Las anamorfosis en el arte: la anamorfosis histórica como base de la investigación actual sobre las transformaciones artísticas. Tesis doctoral. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/73887.

Maignan, Emmanuel. 1648. Perspectiva Horaria. Roma: Rossi Filippo de' imprimeur-libraire.

Martín Prada, Juan. 2018. El ver y las imágenes en el tiempo de internet. Madrid: Ediciones Akal.

Murphy, Michael. 2019. The Immigrant – A Tribute to Immigrants. Vídeo. https://www.perceptualart.com/

Museo de Bellas Artes de Asturias. 2020. «El arte y la ciencia de la anamorfosis». Blog. Obras del mes de septiembre. 9 octubre 2017. http://www.museobbaa.com/actividad/arte-ciencia-anamorfosis-francisco-gonzalez/.

Niceron, Jean François. 1638. La perspective curieuse ou magie artificielle des effets merveilleux: de l'optique, par la vision directe, la catoptrique, par la réflexion des miroirs plats, cylindriques y coniques, la dioptrique, par la réfraction des [...].Paris: Pierre Billaine, Tomado de: (ETH-BZ), Rar 1296/ Public Domain Mark. https://doi.org/10.3931/e-rara-13092.

Niceron, Jean François. 1646. Thaumaturgus Opticus seu Admiranda Optices, per radium directum…. Paris: François Langlois.

Noble, Tim, y Sue Webster. 2005. The new Barbarians. Málaga: Centro de Arte Contemporáneo de Málaga, abril-junio 2005.

Peeta. 2015. Peeta: spraycan art and beyond. https://www.peeta.net/.

Pérez Art Museum Miami. 2014. New York: Jan Dibbets – Perspective Collection. Miami: Pérez Art Museum, July 10-Oct. 14, 2007. https://www.pamm.org/exhibitions/new-work-jan-dibbets-perspective-collection.

Pfahl, John. s.d. John Pfahl Gallery Index. https://www.josephbellows.com/exhibitions/john-pfahl2/selected-works?view=slider

Pino-León, Manuel. 2014. «Las primeras anamorfosis y Carlos V». Bellas Artes. Revista de Artes Plásticas, Estética, Diseño e Imagen, 12: 103-119.

Sartori, Giovanni. 2008. Homo videns: La sociedad teledirigida. Bogotá: Taurus.

Schott, Gaspar. 1657. Magia Universalis Naturae et Artis. Tomo 1. Würzburg.

Short, Michael. 2017. Ask your Body – an Invitation. http://www.evanpenny.com/essay_short_ask_your_body_invitation_2017_en.php.

Silveira, Regina. 2005. Luz, Lumen. Madrid: Palacio de Cristal, mayo-julio 2005.

Silveira, Regina. s.d. Regina Silveira. https://reginasilveira.com/.

Vattimo, Gianni. 1996. La sociedad transparente. Barcelona: Paidós.

Vignola, Giacomo Barozzi da, y Egnatio Danti. 1583. Le due regole della prospettiva pratica. Roma: Francesco Zannetti. Tomado de: Internet Archive. https://archive.org/details/dveregoledellapr00vign/page/n3/mode/2up.

Wenner, Kurt. 2019. Kurt Weener. Master Artist. https://kurtwenner.com/.

Zanela, Augusto. 2011. Augusto Zanela. (Porfolio del artista).

https://www.linkedin.com/in/augustozanela/detail/overlay-view/urn:li:fsd_profileTreasuryMedia:(ACoAAAILdzEBDGwvlUVM25xEw9cDmyJPj9T8jAE,50789267)/

Zoer. s.d. Zoer. https://www.zoerism.com/mural-support-grande-surface.

Articles similars

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.