Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia

Main Article Content

Andres E Burbano
https://orcid.org/0000-0002-5031-8012
Eduardo Mazuera
https://orcid.org/0000-0001-6077-8787
Zachary B.S. Meyer
Esteban Garcia Bravo

En aquest article, s’aborda la primera reconstrucció mitjançant la fotogrametria de Ciutat Antiga (CA), un jaciment arqueològic prehispànic a Sierra Nevada de Santa Marta (SNSM), situat al nord de Colòmbia. Les característiques constructives i la pertinença simbòlica de llocs com Ciudad Antigua constitueixen una part fonamental del patrimoni cultural de Colòmbia. No obstant això, a causa del fet que està situat en un lloc remot i l’escàs coneixement públic del jaciment s’ha demostrat que és un inconvenient per a la protecció i la conservació d’aquest lloc. Amb aquest projecte de representació virtual volem complir tres objectius: 1) crear una estratègia per preservar els jaciments arqueològics remots en risc mitjançant artefactes digitals, 2) utilitzar processos computacionals per anar més enllà de la representació i analitzar més a fons els components espacials del jaciment, i 3) generar i consolidar l’interès de la comunitat en la història, l’arquitectura, el disseny i l’arqueologia d’SNSM. En aquest estudi, es duen a terme tècniques de visualització i computació en vestigis remots de valor cultural i es demostra que aquestes tècniques contribueixen a l’apropiació i a la protecció social d’aquests assentaments ancestrals. Creem un prototip funcional que podria fer que els resultats d’aquest estudi estiguin més a la disposició de la societat.

Paraules clau:

teledetecció, fotogrametria, experiència virtual interactiva, ciberarqueologia, assentament prehispànic, Sierra Nevada de Santa Marta

Article Details

Com citar
Burbano, Andres E et al. “Ciudad Antigua: de la teledetecció a l’experiència virtual interactiva d’un assentament prehispànic a Colòmbia”. Artnodes, no. 28, doi:10.7238/artnodes.v0i28.375755.
Biografies de l'autor/a

Andres E Burbano, Universitat de los Andes

Professor associat del Departament de Disseny de la Universitat dels Andes, a Bogotà, Colòmbia. Doctorat en Art dels Mitjans i Tecnologia per la Universitat de Califòrnia, a Santa Bàrbara, i professor convidat a la Universitat Danubi de Krems, Àustria, i a la Universitat de Ciències Aplicades de Potsdam, Alemanya. Originari de Colòmbia, explora les interaccions de la ciència, l’art i la tecnologia des de diferents perspectives: com a investigador, com a artista individual i en col·laboració amb altres artistes i dissenyadors. Les seves obres abasten des del documental; el vídeo (tant en ciència com en art), el so i l’art de les telecomunicacions; fins a l’exploració de les narratives cinematogràfiques algorítmiques. L’ampli espectre del seu treball il·lustra la importància i la prevalença del treball interdisciplinari col·laboratiu en el camp de l’art digital.

Eduardo Mazuera, Universitat de los Andes

Professor titular del Departament d’Arquitectura de la Universitat dels Andes, Colòmbia. Arquitecte (2000), antropòleg (2002), màster en Història (2015) per la Universitat dels Andes, màster en Restauració i Rehabilitació del Patrimoni (2003) per la Universitat d’Alcalá de Henares, Espanya, i postgrau en Muntatges Expositius i Museístics (2003) per la Universitat Politècnica de Catalunya, Espanya. Té experiència en projectes de construcció, remodelacions i restauracions. Va ser assessor de la Direcció de Patrimoni del Ministeri de Cultura de Colòmbia (de 2004 a 2006 i de 2010 a 2011). Va ser editor de la revista d’arquitectura Dearq (de 2011 a 2016), va ser membre del Consell Nacional de Patrimoni Cultural (de 2014 a 2016) i va ser instructor en un curs de l’IFR (Institute of Field Research) al Parc Arqueològic Ciudad Perdida (de 2016 a 2017). És membre de l’equip de conservació del Parc Arqueològic Ciudad Perdida i també és membre d’ICOMOS (International Council on Monuments and Sites) a Colòmbia. És membre del grup de recerca Las Formas de la Producción en Arquitectura, de la Universitat dels Andes. Actualment, té una recerca en curs sobre l’arquitectura prehispànica i la relació d’aquests antics assentaments amb el territori de Sierra Nevada de Santa Marta, Colòmbia.

Zachary B.S. Meyer, Universitat Purdue

Estudiant de postgrau i becari de recerca del Departament de Computació Gràfica de la Universitat Purdue, Estats Units d’Amèrica. La seva recerca se centra principalment en el llenguatge corporal dels personatges virtuals. Es va graduar en Animació per la Universitat Purdue el 2018 i, actualment, treballa per obtenir un màster en Animació també a la Purdue.

Esteban Garcia Bravo, Universitat Purdue

Professor titular del Departament de Computació Gràfica de la Universitat Purdue, Estats Units d’Amèrica. Explora les arts computacionals com a investigador, practicant i docent. Es va llicenciar en Belles Arts per la Universitat Purdue el 2008 i va obtenir a la mateixa universitat el doctorat en Tecnologia el 2013. La seva recerca s’ha presentat en les trobades anuals d’organitzacions internacionals com SIGGRAPH i ISEA (International Symposium on Electronic Art), i també en la revista d’art, ciència i tecnologia Leonardo. Les seves obres d’art s’han presentat internacionalment en festivals d’art multimèdia, exposicions i en programes de residència per a artistes.

Referències

Baaske, Ben, and Robert Warden. Digital heritage documentation of structures at the Maya sites of Birds of Paradise-North and Tz'unun in Belize. 2020.

Cadavid, Gilberto, and Luisa Fernanda Herrera. "Manifestaciones culturales en el área Tairona." Informes antropológicos 1 (1985): 5-54.

Del Curto, D., A. Garzulino, Federica Allegretti, and Serena Mazza. " GIS or BIM? A comparison applied to the conservation management plan of a 20th century architectural heritage." International Archives of the Photogrammetry, Remote Sensing & Spatial Information Sciences (2019). DOI: https://doi.org/10.5194/isprs-archives-XLII-2-W15-365-2019

Forte, Maurizio, and Nevio Danelon. “Cyber-Archaeology.” Oxford Bibliographies Ma, February 27, 2019. https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780199766567/obo-9780199766567-0207.xml.

Gattiglia, Gabriele. "Think big about data: Archaeology and the Big Data challenge." Archäologische Informationen 38 (2015): 113-124.

Giraldo, Santiago. “Nuevas aproximaciones al urbanismo tairona en la Sierra Nevada de Santa Marta”. In Historia de Santa Marta y el Magdalena Grande, del período Nahuange al siglo XXI, Elías-Caro, J-E., Viloria de la Hoz, J. (Eds.), Editorial Universidad Sergio Arboleda y Unimagdalena. pp 101 – 128, 2018. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvb4bsr8.7

Hillier, Bill, and Julienne Hanson. The social logic of space. Cambridge university press, 1989.

Hillier, Bill. Space is the machine: a configurational theory of architecture. Space Syntax, 2007.

Kitchin, R., & Dodge, M. (2014). Code/Space: Software and Everyday Life. The MIT Press.

Lee, Jungil, and Byungyun Yang. "Developing an optimized texture mapping for photorealistic 3D buildings." Transactions in GIS 23, no. 1 (2019): 1-21. DOI: https://doi.org/10.1111/tgis.12494

Lin, Albert. “El Dorado City of Gold.” Episode. Lost Cities. National Geographic, 2019.

Pavelka, Karel, Lenka Starková, and Karel Nováček. "Using terrestrial and aerial photogrammetry in archaeology." International Multidisciplinary Scientific GeoConference: SGEM 19, no. 2.2 (2019): 679-686. DOI: https://doi.org/10.5593/sgem2019/2.2/S10.084

Reichel-Dolmatoff, Gerardo. Arqueología de Colombia: un texto introductorio. Presidencia de la República, 1997.

Richards-Rissetto, Heather. "What can GIS+ 3D mean for landscape archaeology?." Journal of Archaeological Science 84 (2017): 10-2 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jas.2017.05.005

Schröter, Jens. 3D: History, Theory and Aesthetics of the Transplane Image. Bloomsbury Publishing USA, 2014.

Serje, Margarita. "Organización urbana en ciudad perdida." Cuadernos de Arquitectura 9 (1984).

Shih, Naai-Jung, Huey-Jiun Wang, Chen-Yan Lin, and Chai-Yuan Liau. "3D scan for the digital preservation of a historical temple in Taiwan." Advances in engineering software 38, no. 7 (2007): 501-512. DOI: https://doi.org/10.1016/j.advengsoft.2006.09.014

VanValkenburgh, Parker, and J. Andrew Dufton. “Big Archaeology: Horizons and Blindspots.” Journal of Field Archaeology 45 (2020): S1–7. DOI: https://doi.org/10.1080/00934690.2020.1714307

Wilmott, Clancy. Mobile Mapping: Space, Cartography and the Digital. Amsterdam University Press, 2020. DOI: https://doi.org/10.5117/9789462984530

Articles similars

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.