Les fronteres que ens constitueixen: Paràsits i la il·lusió del solipsisme en temps de pandèmia
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
En sentit literal, un organisme biològic no pot estar viu per si mateix. Aquest article sorgeix amb el propòsit principal de permetre que les premisses clau de la cibernètica de segon ordre ressorgeixin en els progressos actuals de la filosofia de la ciència i el pensament posthumanista. Intento coordinar aquestes ressonàncies per parlar sobre l’estat de precarietat i la realitat viscuda de la vida social i política durant la pandèmia, sense precedents, de la COVID-19. Plantejo el «paràsit» i el «virus» com a formes biològiques i comunicacionals que modelen la impossibilitat del solipsisme en la vida (sigui vírica, parasitària o humana). Crec que trencar una premissa del solipsisme funciona com una tasca central en un intent de veure i de parlar de la madeixa d’interrelacions que conformen la nostra comprensió compartida sobre els fets actuals.
Per activar aquest debat, estic sensibilitzada per buscar les ressonàncies de la pel·lícula Paràsits sobre temes d’interrelació radical, sistemicitats dins de les restriccions capitalistes i dels límits confusos de la vida biològica i política. L’èxit internacional de Paràsits en menys d’un mes abans del brot exponencial de la COVID-19 pot ser que no es descarti com una coincidència trivial, sinó com una intersecció coincident extensa amb la possibilitat de donar significat ressonant sobre conceptes rellevants que s’estenen més enllà d’un àmbit singular de la filosofia de la ciència o la teoria del cinema. Les fronteres socioeconòmiques que es perceben de manera afectiva en la pel·lícula ofereixen un punt de partida des del qual aprofundeixo en conceptes científics anàlegs, incloent-hi nocions de responsabilitat epistemològica i la circularitat de les relacions humanes i la interacció mútua en els treballs de cwork de cibernètics com Gregory Bateson i Heinz von Foerster. Aquest debat fixarà el meu intent de presentar una simbiosi de conceptes que postulen l’existència de virus com l’existència de fronteres en formes de vida a la Terra. Aquests conceptes inclouen l’Umwelt de Jakob von Uexküll, especialment pel que fa a la vida vírica; la interpretació mal·leable de Michel Serres de «paràsit»; la diferència entre el «paràsit» i el «virus» traduïda a una experiència particular i viscuda; i les analogies formals que els cibernètics van fer entre la «consciència» vírica i l’(auto)organització mecànica d’Alan Turing. Emmarco aquests conceptes amb el seu potencial per oferir una comprensió fenomenològicament ressonant i amb matisos científics en la lluita de classes sistèmica, com es representa en la pel·lícula i es ramifica completament.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Won Jeon, Universitat de Califòrnia, Santa Cruz
Estudiant de primer curs de doctorat en el departament d’Història de la Consciència de la UC Santa Cruz. Els seus interessos de recerca actuals consisteixen a materialitzar els coneixements epistemològics de la cibernètica de primer i de segon ordre (segons el treball de Gregory Bateson i de Heinz von Foerster) en conjuntures actuals del pensament social, polític i científic. També s’ocupa d’explicar les diverses subjectivitats estigmatitzades per mitjà d’interseccions de gènere i sexualitat, raça i discapacitat en les teories i la literatura psiquiàtrica.
Referències
Bateson, Gregory. A Sacred Unity: Further Steps to an Ecology of Mind. Edited by Rodney E. Donaldson. New York: Harper Collins Publishers, 1991.
Bateson, Gregory. Steps to an Ecology of Mind. San Francisco: Chandler Pub. Co., 1972.
Bateson, Gregory, and Mary Catherine Bateson. Angels Fear: Towards an Epistemology of the Sacred. New York: Bantam Books, 1988.
Bateson, Mary Catherine. Our Own Metaphor: A Personal Account of a Conference on the Effects of Conscious Purpose on Human Adaptation. Washington: Smithsonian Institution Press, 1991.
Berlant, Lauren. Cruel Optimism. Durham and London: Duke University Press, 2011.
Butler, Samuel. Evolution Old and New: On the Theories of Buffon, Dr. Erasmus Darwin and Lamarck, as Compared with that of Charles Darwin. University of Michigan Library, originally published in 1911.
Darwin, Erasmus. Zoonomia; or the Laws of Organic Life. Echo Library; Illustrated Edition, 2009, first published 1974.
Desowitz, Bill. “‘Parasite’: Shooting Bong Joon Ho’s Social Thriller Through the Lens of Class Divide.”
IndieWire, November 15, 2019. https://www.indiewire.com/2019/11/parasite-cinematographer-hong-kyung-pyo-1202189824/
Mbembe, Achille. Necropolitics. Translated by Steven Corcoran. Durham and London: Duke University Press, 2016.
Sampson, Tony D. Virality: Contagion Theory in the Age of Networks. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2012.
Serres, Michel. The Parasite. Translated by Lawrence R. Schehr. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1980.
Von Foerster, Heinz. The Beginning of Heaven and Earth Has No Name: Seven Days With Second-Order
Cybernetics. Edited by Albert Muller and Karl H. Muller. Translated by Elinor Rooks and Michael Kasenbacher. New York: Fordham University Press, 2014.
Von Foerster, Heinz. Understanding Understanding: Essays on Cybernetics and Cognition. New York: Springer-Verlag, 2010. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctt13wzw8d
Von Uexkull, Jakob. A Foray Into the World of Animals and Humans. Translated by Joseph D. O’Neil. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2010.
Whitehead, Alfred North. Process and Reality. Edited by David Ray Griffin and Donald W. Sherburne. Free Press, 1979, first published 1929.
Articles similars
- Raúl León-Mendoza, Què prova una imatge? , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Emillie V de Keulenaar, Marc Tuters, Ivan Kisjes, Kaspar Beelen, Sobre les altpèdies: epistemologia partidista en les enciclopèdies de fets alternatius , Artnodes: Núm. 24: (Juliol 2019). NODE 24. Després de la postveritat (coord.: Jorge Luis Marzo)
- Slavko Kacunko, Immediació , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Jörgen Skågeby, Contracorrents del màrqueting del ‘microordinador’: ordinadors personals i genealogia dels mitjans , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Mika Elo, La síndrome de la investigació artística , Artnodes: Núm. 20: (Desembre 2017). NODE 20. Art i Recerca (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Irma Vilà Òdena)
- Carolina Fernández-Castrillo, Maquinolatria i creativitat posthumana entre futurisme, art generatiu i intel·ligència artificial , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Alex Adriaansens, Producció i tria de continguts. Què cal conservar? , Artnodes: Núm. 10: (Novembre 2010). NODE 10. Arxius (coord.: Rosina Gómez-Baeza, Pau Alsina)
- Mikel Otxoteko, Cap a nous estats de fluïdesa en l’art audiovisual , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Lorena Lozano, Jardí en xarxa: art, naturalesa i societat o la necessitat d'una visió relacional sobre la vida orgànica i social , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
- Carles Sora, Sergi Jordà, Temporalitats presents a les experiències cinemàtiques interactives , Artnodes: Núm. 15: (Juny 2015). NODE 15. Art Matters I (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez Granell)
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.