Què prova una imatge?

Main Article Content

Raúl León-Mendoza

 


Aquest article és un assaig crític sobre la imatge-dada, que pretén desvetllar les característiques que l’eleven, entre tots els modes de representació, a l’estatus actual de prova. A partir de dos estudis de casos, on s’utilitzen imatges de videovigilància, reflexionem sobre la inflació que pateix la imatge-dada en la seva circulació des del seu paper original com a dispositiu propi de l’àmbit de la seguretat fins al seu paper actual com a recurs al servei de l’entreteniment de masses. Per explicar les mutacions que pateix aquesta categoria de representació (imatge-dada) i la seva conversió en una prova en els àmbits jurídics i socials, ens hem basat en la genealogia de la imatge disciplinària traçada per Tagg, en el concepte d’estètica forense de Weizman i d’imatge-spam de Steyerl.


Hem trobat en l’anàlisi dels casos estudiats certes característiques pròpies de la imatge-vigilància que contribueixen a segregar-les qualitativament de la resta d’imatges contemporànies. El seu aspecte difús, la seva relació contingent amb l’esdeveniment que capturen i l’aparent absència de subjectivitat que presenten la constitueixen com una categoria d’imatge que manté la relació més sòlida possible amb el seu referent, i és pràcticament la mateixa cosa. La imatge-dada, amb la seva plusvàlua semiòtica, provoca una confusió absoluta entre representació i realitat. Però, des del nostre punt de vista, les imatges no proven res. Són simplement un dispositiu de predicció del passat que serveix fonamentalment com a superfície especular de projecció del desig de veure allò que es vol veure.


Com a especialistes en producció d’imatges tenim l’obligació de posar en qüestió aquestes lògiques de la representació i intentar, si més no, desvetllar els dispositius de producció de veritat en el règim escòpic de la postveritat.

Paraules clau:

imatge; vigilància; espectacle; mitjans de comunicació; veritat

Article Details

Com citar
León-Mendoza, Raúl. “Què prova una imatge?”. Artnodes, no. 24, pp. 53-63, doi:10.7238/a.v0i24.3207.

Referències

«Barcelona | Possible Bodies». s. f. [Fecha de consulta: 11/05/19] https://possiblebodies.constantvzw.org/inventory/?Barcelona.

Cerdán, Manuel, y Miguel A. Ruiz Coll. 2018. «El vídeo que demuestra que Cristina Cifuentes robó 2 cremas Olay en Eroski». OKDIARIO, 25 de abril de 2018. https://okdiario.com/investigacion/2018/04/25/cristina-cifuentes-robo-hiper-2011-asamblea-madrid-este-video-2176899.

Cifuentes, Cristina. s. f. «Cristina Cifuentes». [Fecha de consulta: 10/03/19]. http://blog.cristinacifuentes.es/.

Farocki, Harun. 2014. Desconfiar de las imágenes. Buenos Aires: Caja Negra.

Foucault, Michel. 2004. Vigilar y Castigar: Nacimiento de la Prisión. Madrid: Siglo XXI.

García, Jesús, Dani Cordero, y Rebeca Carranco. 2017. «Los Mossos matan al autor de la masacre de Barcelona». El País, 22 de agosto de 2017, sec. Portada.

Gilman, Sander, Hugh Diamond, y John Conolly. 2015. The Face of Madness: Hugh W. Diamond and the Origin of Psychiatric Photography. Echo Point Books and Media.

Joyce, Christopher y Eric Stover. 1993. Witnesses from the Grave: The Stories Bones Tell. Grafton.

Keenan, Thomas y Weizman, Eyal. 2015. La calavera de Mengele: el advenimiento de una estética forense. Sans Soleil Ediciones.

La Voz de Galicia. 2017. «Atentados en Cataluña: Los terroristas preparaban uno o más atentados con explosivos en Barcelona», 20 de agosto de 2017. https://www.lavozdegalicia.es/retransmision/espana/2017/08/17/atentados-cataluna-interior-da-desarticulada-celula-terrorista/01071502984920008163983.htm.

Telecinco. 2014. «Las imágenes de Asunta de las cámaras de seguridad el día del crimen, en “AR”». 2014. telecinco. 7 de marzo de 2014. //www.telecinco.es/elprogramadeanarosa/sucesos/asunta-basterra/ar-ofrece-las-imagenes-de-asunta-grabadas-camaras-seguridad-el-dia-del-crimen_2_1759830041.html.

Siminiani, León. 2017. Lo que la verdad esconde: El caso Asunta. Documental. https://www.filmaffinity.com/es/film364836.html.

Ley 5/2014, de 4 de abril, de Seguridad Privada. 2017.

Mediterráneo Digital. 2017. «Felicidades a los @mossos por el “juicio rápido” a Younes Abouyaaqoub y a todos los yihadistas. ¡Eternamente GRACIAS!» Tweet. @MediterraneoDGT (blog). 21 de agosto de 2017. https://twitter.com/MediterraneoDGT/status/899663788047294465.

«Mengele’s Skull». s. f. Forensic Architecture. [Fecha de consulta: 19/10/18] . https://www.forensic-architecture.org/file/mengeles-skull/

RD 1720/2007. 2008. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2008-979

Sánchez Agulló, Edgar. 2017. «La FOTO de Younes Abouyaaqoub muerto». Mediterraneo Digital Politicamente Incorrecto, 21 de julio de 2017. https://mediterraneodigital.com/espana/ceuta-y-melilla/la-foto-de-younes-abouyaaqoub-muerto.html

Santoro, Pablo. 2016. «Capturando los fantasmas. Edouard Buguet, el (anti)fotógrafo de espíritus». Agente provocador, 2016.

seanarthurjoyce. 2014. «Dr. Barnardo: Saint or Villain?» Chameleonfire1 (blog). 6 de octubre de 2014. https://chameleonfire1.wordpress.com/2014/10/06/dr-barnardo-saint-or-villain/

Steyerl, Hito. 2011. «Incertidumbre documental - Re-visiones». Re-visiones, 2011. http://re-visiones.net/anteriores/spip.php%3Farticle23.html

Steyerl, Hito. 2014. Los condenados de la pantalla. Caja Negra.

Tagg, John. 2005a. El peso de la representación: ensayos sobre fotografías e historias. Gustavo Gili.

Tagg, John. 2005b. «Un medio de vigilancia: la fotografía como prueba jurídica.» En El peso de la representación: ensayos sobre fotografías e historias. Gustavo Gili.

«Tras Los Pasos de Younes». s. f. [Fecha de consulta: 21/10/18] http://lirelactu.fr/source/la-vanguardia/7108aa67-1a08-4a03-9b1e-180219f9d891

Weizman, Eyal. 2017. Forensic architecture?: hacia una estética investigativa. RM Verlag, S.L.

Articles similars

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.