La transformació del procés d'investigació en Història de l'Arquitectura amb l'ús de les tecnologies digitals

Main Article Content

Patricia Ferreira-Lopes

L'ús de les tecnologies digitals en les últimes dues dècades no solament ha transformat la manera d'investigar el patrimoni arquitectònic, sinó que també ha ampliat les possibilitats de generar projectes cada vegada més interdisciplinaris. L'augment de l'oferta d'eines obertes, amb interfícies més funcionals i amigables, ha permès identificar i visualitzar evidències anteriorment imperceptibles, sintetitzar i mapejar informacions temporals, combinar dades de documentacions heterogènies per a generar noves dades i hipòtesis. Així mateix, ha proporcionat un escenari estimulant per a elaborar preguntes sobre edificis, ciutats, territoris i els agents que interactuen en aquests. Aquest article procura evidenciar el canvi en el procés i en la pràctica de la investigació en el camp de la Història de l'Arquitectura amb la utilització de les noves tecnologies digitals. Per això, abordem algunes qüestions com ara l'objectivisme/subjectivisme, la usabilitat de les dades, la flexibilitat del projecte, la sostenibilitat de les dades i la formació i l'aprenentatge de les tecnologies. Finalment, després de l'exposició d'un exemple d'aplicació de les tecnologies digitals en la investigació de la Història de l'Arquitectura, presentem les estratègies, reflexions i línies futures a seguir. Aquestes apunten cap a la idoneïtat de les tecnologies com a noves eines d'investigació que obren altres camins possibles de col·laboració disciplinar, d'avenç en mètodes d'anàlisi, i també reflexions futures sobre la gestió de les dades creades.

Paraules clau
humanitats digitals, història de l'arquitectura, tecnologies de la informació, sistema d'informació geogràfica, grafs

Article Details

Com citar
Ferreira-Lopes, Patricia. “La transformació del procés d’investigació en Història de l’Arquitectura amb l’ús de les tecnologies digitals”. Artnodes, no. 22, doi:10.7238/a.v0i22.3218.
Biografia de l'autor/a

Patricia Ferreira-Lopes, ETSA Universidad de Sevilla

Arquitecta superior (2009). Màster en Patologia de l'Edificació i especialista en Gestió Econòmica i Activitat Pericial en la Rehabilitació per l'UPM – Madrid (2010), màster en Arquitectura i Patrimoni Històric per l'ETSA Sevilla (en col·laboració amb l'IAPH - Institut Andalús de Patrimoni Històric i el Patronat de l'Alhambra i el Generalife, 2012). És docent i investigadora en formació a l'ETSA de Sevilla. Actualment, forma part de l'equip de treball en els projectes d'investigació: «Tutela sostenible del patrimonio cultural a través de modelos digitales BIM y SIG. Contribución al conocimiento e innovación social» (HAR2016-78113-R) dirigit per Francisco Pinto Puerto i «Diego de Riaño, Diego Siloe y la Transición del Gótico al Renacimiento en España. Arquitectura y Ciudad: Técnica, Lenguaje y Concepción Espacial» (HAR2016-76371-P) dirigit per Juan Clemente Rodríguez Estévez i Antonio Luis Ampliato Briones. Membre del grup d'investigació HUM-799 –Estratègies de Coneixement Patrimonial del Departament d'Expressió Gràfica Arquitectònica de l'ETSA de la Universitat de Sevilla. Forma part de Xarxa Tardogòtic (Xarxa temàtica d'investigació cooperativa sobre l'Art Tardogòtic. Segles XV-XVI) i de la Xarxa DOCOGOTHIC (Xarxa per a la documentació de la construcció tardogòtica). Al llarg de la seva carrera investigadora, ha compaginat col·laboracions i estades en diferents centres nacionals i internacionals, entre els quals destaquen: University of Western Ontario, Universitat del País Basc, Vrije Universiteit Amsterdam, Universitat de Lisboa i Universitat Politècnica de Madrid. Les línies d'investigació generals en què actualment treballa són l'anàlisi metodològica del patrimoni i criteris, mètodes i tècniques per a la conservació, intervenció i gestió del patrimoni a partir de les tecnologies de la informació SIG i visualització de les dades i aplicació de les TIC en investigacions d'Història de l'Arquitectura.

Articles similars

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.