Possibilitats d'un teatre transmèdia
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al llarg dels segles xx i xxi el teatre com a mitjà ha manifestat diferents transformacions tecnològiques que han propiciat noves estratègies composicionals i estètiques. D'una altra banda, la creixent instauració en la societat xarxa ha desembocat en una assimilació mediàtica sense precedents en aquest nou art híbrid.
D'acord amb això, es pretén analitzar, encara mínimament, la constel·lació de llenguatges que caracteritza el fet teatral en la societat contemporània, atenent a les relacions entre teatre i cibercultura. Es descriuen algunes de les seves manifestacions més representatives, hiperdrama, teatre digital, ciberperformance i, sobretot, la categoria de transmedialitat en relació amb allò teatral.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mª Ángeles Grande Rosales, Universidad de Granda
Professora titular del departament de Lingüística General i Teoria de la Literatura de la Universitat de Granada. Les seves línies de recerca principals són la teoria de la literatura i del teatre contemporanis, el comparatisme i la crítica cultural, amb especial atenció en l'actualitat a les humanitats digitals i els fenòmens de transmedialitat discursiva. Pertany al grup de recerca Teoría de la literatura y sus aplicaciones (HUM363). Forma part del projecte I+D Narrativas transmedia: nuevas formas de ficción audiovisual, comunicación informativa y performance en la era digital, i al grup Imágenes de la inmigración (Cicode/La Caixa). Entre les seves últimes publicacions hi ha: Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer (2013), «De cenizas y diamantes: el universo nihilista de Rodrigo García» (juliol de 2015), a Ínsula, 823-824, pàg. 8-13, o «Mundos que se desvanecen. Tecnoteatros y performatividad», a Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 4/2, pàg. 8-17, entre d'altres. Actualment s'ocupa de la coordinació del programa oficial de doctorat Lenguas, Textos y Contextos (RD 1393/2007) de la Universitat de Granada.
María José Sánchez Montes, Universidad de Granada
Professora contractada doctora del departament de Lingüística General i Teoria de la Literatura de la Universitat de Granada. Ha estat directora del Secretariat d'Extensió Universitària durant el període 2008-2015 a més de ser responsable del Grup de teatre de la Universitat de Granada i directora del Festival Internacional de Teatre Universitari de Granada, la setena i última edició del qual es va celebrar al novembre de 2014. Els seus treballs de recerca s'han centrat en els estudis escènics, amb atenció a les teories teatrals contemporànies, les posades en escena lorquianes i la literatura medieval hispànica a la llum de la teoria de la literatura. També ha treballat sobre l'escriptor Francisco Ayala. Entre les seves publicacions hi ha el capítol de llibre «Ayala en Puerto Rico, Puerto Rico en Ayala» o l'article «El Libro de buen amor y la tradición popular de la risa». Podem a més destacar el seu llibre El cuerpo como signo: la transformación de la textualidad en el teatro contemporáneo, publicat a Biblioteca Nueva, així com el seu estudi realitzat en col·laboració amb la professora M. Ángeles Grande Rosales sobre la trajectòria de Sara Molina i publicat en el volum titulat Fragmentos. Un recorrido por la obra de Sara Molina, l'article sobre la presència de Tadeusz Kantor a Espanya que va aparèixer en el volum d'homenatge a Kantor coordinat per Mihal Kobialka o el titulat «Realidades virtuales: Johannes Birringer» publicat en el volum Teatro e Internet en la primera década del siglo xxi el 2013. Forma part del projecte de recerca Nar_Trans Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y performance en la era digital.
Articles similars
- Annette Arlander, De la interacció a la intrac-acció en la performance del paisatge , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Gael Vaamonde, La multidisciplinarietat en la compilació de corpus històrics: El cas de Post Scriptum , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Jordi Alberich, Les flors de Bézier. Elasticitat i inestabilitat en el grafisme digital interactiu , Artnodes: Núm. 4: (Juliol 2005). NODE 4. Calculabilitat (coord.: Pau Alsina)
- Felicity Colman, Feminicitat digital: predicació i mesurament, informàtica i imatges , Artnodes: Núm. 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- Alessandro Manetti, Pablo Lara-Navarra, Jordi Sánchez-Navarro, Possibilitats de futurecasting: disseny d’un mapa digital de tendències , Artnodes: Núm. 30
- Carlos Córdoba-Cely, Cap a l’artesania generativa. Cas d’estudi de l’ofici artesanal del vernís de Pasto (Colòmbia) i la impressió 3D , Artnodes: Núm. 27: (Gener 2021). Node 27. Arts en temps de pandèmia (coord.: Laura Benítez i Erich Berger)
- Raquel Herrera, Creació del món de l’art de la literatura i la tecnologia: l’Electronic Literature Collection com a recurs fonamental per a l’estudi de l’art digital , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Marco Paladini, Carlo R. M. A Santagiustina, Costanza Sartoris, Giulia Saya, Michele Schiavinato, Gabriella Traviglia, La memòria de la comunitat digital AquaGranda: activant la conscienciació sobre el risc climàtic , Artnodes: Núm. 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Monica Roxana Ravelo García, Carolina Benavente Morales, Entre l'oficialitat i el desviament: l'art digital cubà i el seu tractament crític de la realitat tecnològica nacional , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
- Santiago Pérez Isasi, Cap a un mapa digital de les relacions literàries ibèriques (1870-1930): algunes reflexions teòriques i metodològiques , Artnodes: Núm. 22: (Novembre 2018). NODE 22. Humanitats digitals: societats, polítiques, sabers (coord.: Nuria Rodríguez-Ortega)
<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.