Possibilitats d'un teatre transmèdia
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Al llarg dels segles xx i xxi el teatre com a mitjà ha manifestat diferents transformacions tecnològiques que han propiciat noves estratègies composicionals i estètiques. D'una altra banda, la creixent instauració en la societat xarxa ha desembocat en una assimilació mediàtica sense precedents en aquest nou art híbrid.
D'acord amb això, es pretén analitzar, encara mínimament, la constel·lació de llenguatges que caracteritza el fet teatral en la societat contemporània, atenent a les relacions entre teatre i cibercultura. Es descriuen algunes de les seves manifestacions més representatives, hiperdrama, teatre digital, ciberperformance i, sobretot, la categoria de transmedialitat en relació amb allò teatral.
Paraules clau:
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Mª Ángeles Grande Rosales, Universidad de Granda
Professora titular del departament de Lingüística General i Teoria de la Literatura de la Universitat de Granada. Les seves línies de recerca principals són la teoria de la literatura i del teatre contemporanis, el comparatisme i la crítica cultural, amb especial atenció en l'actualitat a les humanitats digitals i els fenòmens de transmedialitat discursiva. Pertany al grup de recerca Teoría de la literatura y sus aplicaciones (HUM363). Forma part del projecte I+D Narrativas transmedia: nuevas formas de ficción audiovisual, comunicación informativa y performance en la era digital, i al grup Imágenes de la inmigración (Cicode/La Caixa). Entre les seves últimes publicacions hi ha: Tecnologías de la performance digital en Johannes Birringer (2013), «De cenizas y diamantes: el universo nihilista de Rodrigo García» (juliol de 2015), a Ínsula, 823-824, pàg. 8-13, o «Mundos que se desvanecen. Tecnoteatros y performatividad», a Caracteres: estudios culturales y críticos de la esfera digital, 4/2, pàg. 8-17, entre d'altres. Actualment s'ocupa de la coordinació del programa oficial de doctorat Lenguas, Textos y Contextos (RD 1393/2007) de la Universitat de Granada.
María José Sánchez Montes, Universidad de Granada
Professora contractada doctora del departament de Lingüística General i Teoria de la Literatura de la Universitat de Granada. Ha estat directora del Secretariat d'Extensió Universitària durant el període 2008-2015 a més de ser responsable del Grup de teatre de la Universitat de Granada i directora del Festival Internacional de Teatre Universitari de Granada, la setena i última edició del qual es va celebrar al novembre de 2014. Els seus treballs de recerca s'han centrat en els estudis escènics, amb atenció a les teories teatrals contemporànies, les posades en escena lorquianes i la literatura medieval hispànica a la llum de la teoria de la literatura. També ha treballat sobre l'escriptor Francisco Ayala. Entre les seves publicacions hi ha el capítol de llibre «Ayala en Puerto Rico, Puerto Rico en Ayala» o l'article «El Libro de buen amor y la tradición popular de la risa». Podem a més destacar el seu llibre El cuerpo como signo: la transformación de la textualidad en el teatro contemporáneo, publicat a Biblioteca Nueva, així com el seu estudi realitzat en col·laboració amb la professora M. Ángeles Grande Rosales sobre la trajectòria de Sara Molina i publicat en el volum titulat Fragmentos. Un recorrido por la obra de Sara Molina, l'article sobre la presència de Tadeusz Kantor a Espanya que va aparèixer en el volum d'homenatge a Kantor coordinat per Mihal Kobialka o el titulat «Realidades virtuales: Johannes Birringer» publicat en el volum Teatro e Internet en la primera década del siglo xxi el 2013. Forma part del projecte de recerca Nar_Trans Narrativas transmediales: nuevos modos de ficción audiovisual, comunicación informativa y performance en la era digital.
Articles similars
- Juan Pablo Fernández-Cortés, Òpera i violència virtual en els mons ludoficcionals , Artnodes: No 31: (Gener 2023). NODE 31. Possibles II (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Margit Rosen, Al principi, estava l’analògic. Una història alternativa dels començaments de l’art computacional , Artnodes: No 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Nieves Rosendo, Narratives transmèdia centrades en els personatges. Sherlock Holmes al segle XXI , Artnodes: No 18: (Novembre 2016). NODE 18. Narratives transmèdia (coord.: Pau Alsina)
- Paolo Patelli, Jussi Parikka, Escanejos sense marc: sobre unimatges al voltant de 1753 i 2024 , Artnodes: No 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Francisco Javier Lázaro, Jacobo Henar, Manifestos per a un art compromès en l'època digital , Artnodes: No 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Jordan Fraser Emery, Alba Marín, Cos i mirada de l’investigador amb vídeo immersiu en 360°: estudi de cas exploratori sobre l’artivisme a Sao Paulo , Artnodes: No 33: (Gener 2024). NODE 33. Artivisme mediàtic: sobre l'arqueologia i la història de la cultura digital per al canvi social (coord.: Carolina Fernández-Castrillo i Diego Mantoan)
- Ana Rodríguez Granell, Editorial , Artnodes: No 14: (Novembre 2014). NODE 14. Nous materialismes feministes (coord.: Ana Rodríguez Granell)
- José Manuel Corona-Rodríguez, Cultura de la participació cívica: mobilització transmèdia i hacktivisme en comunitats de pràctica (casos de fans i makers) , Artnodes: No 29: (Gener 2022). NODE 29. Ecologia de la imaginació (coord.: Marina Garcés)
- Marcelino García, Nous mites i ciència-ficció. Pensant l'objecte tecnològic des de l'art , Artnodes: No 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Federica Matelli, “Speculations on Anonymous Materials”: l’especulació sobre la materialitat del capitalisme artístic com a resposta crítica a l’estetització de la vida quotidiana , Artnodes: No 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.