Arts dels mitjans a l'Amèrica Llatina: política, participació i memòria El cas de Búsqueda en proceso
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Aquest article proposa un recorregut de caràcter reflexiu i situat, en el qual abordarem algunes característiques i procediments de la peça d'art en xarxa Búsqueda en proceso (2006) de Fabián Taranto, i la posarem en diàleg amb altres obres d'art de mitjans llatinoamericà. A partir de les seves coincidències, i sense intenció de generalitzar, subratllarem perspectives comunes en la construcció de les nocions de memòria, política i participació, i les seves interseccions. Així mateix, i si be no és una característica exclusiva ni intrínseca de les arts dels mitjans, analitzarem una tendència creixent en aquestes arts a traspassar el nivell de la representació simbòlica, i inscriure en la seva pròpia materialitat les problemàtiques socials de les quals volen retre compte.
El traçat del recorregut passarà per tres aspectes fonamentals de l'obra. En una primera instància abordarem el rol actiu i facilitador de Búsqueda en proceso en la (re)construcció i la transmissió de la memòria col·lectiva. Posarem l'accent principalment en la manera com s'articulen les nocions de presència i absència a diferents nivells diegètics. Seguidament, ens detindrem en una aproximació molt particular en la utilització de les bases de dades i el disseny de la visualització d'informació, que entendrem com el disseny de la frustració. Finalment, descriurem com aquesta peça opera en la lògica de les eines tàctiques, particularment com a dispositiu dissenyat per a fer visibles històries residuals, submergides o omeses pels discursos oficials i hegemònics.
Article Details
Drets d'autor
Els continguts publicats a Artnodes estan subjectes a una llicència de Reconeixement 4.0 Internacional de Creative Commons, el text complet de la qual es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/; els autors retenen el copyright. Podeu copiar-los, distribuir-los, comunicar-los públicament i fer-ne obres derivades sempre que reconegueu els crèdits de les obres (autoria, nom de la revista, institució editora) de la manera especificada pels autors o per la revista.
És responsabilitat dels autors obtenir els permisos necessaris de les imatges que estiguin subjectes a copyright.
Cessió de drets de propietat intel·lectual
L’autor cedeix en règim no exclusiu als editors de la revista els drets d’explotació (reproducció, distribució, comunicació pública i transformació) per a explotar i comercialitzar l’obra, sencera o en part, en tots els formats i modalitats d’explotació presents o futurs, en tots els idiomes, per tot el període de vida de l’obra i per tot el món.
Declaro que sóc l’autor original de l’obra. Els editors queden, per tant, exonerats de qualsevol obligació o responsabilitat per qualsevol acció legal que es pugui suscitar derivada de l’obra dipositada per la vulneració de drets de tercers, siguin de propietat intel·lectual o industrial, de secret comercial o qualsevol altre.
Valentina Montero, Universitat de Barcelona
Valentina Montero Peña (Santiago de Chile, 1973). Journalist, graduated in Aesthetics (PUC), Master in Curating of Art and New Media in MECAD-ESDi (Ramon Llull University, Barcelona). Phd candidate in Image and Technology, University of Barcelona. Works in Spain and Chile as teacher, curator and researcher in contemporary art and new media. Since 2005 is part of the curatorial committee of the Biennial of Video and Media Arts in Santiago de Chile www.bvam.cl. Has participated as lecturer in "Media Art Histories" (Liverpool, 2011); FILE Symposium (Sao Paulo, 2012); Cine Ambulante (México, 2012), Artech (Algarve, 2012); Congreso Artes en Cruce (Buenos Aires, 2013), Bienal Iberoamericana de Comunicación (Santiago,2013), (Madrid), etc.
Vanina Hofman, Internet Interdisciplinary Institute (IN3)
Internet Interdisciplinary Institute (IN3)Articles més llegits del mateix autor/a
- Vanina Hofman, Pau Alsina, Futurs especulatius de l’art «Què passaria si...?» , Artnodes: Núm. 19: (Juny 2017). NODE 19. Futurs especulatius de l'art (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Valentina Montero, El teler com a màquina sensorial i de pensament. La investigació artística d’Aruma - Sandra De Berduccy , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
Articles similars
- Valentina Montero, El teler com a màquina sensorial i de pensament. La investigació artística d’Aruma - Sandra De Berduccy , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Francisco Javier Lázaro, Jacobo Henar, Manifestos per a un art compromès en l'època digital , Artnodes: Núm. 25: (Gener 2020). NODE 25. Diàlegs entre Art i Ciència Fonamental (coord.: M. Bello i A. Gracie)
- Siegfried Zielinski, Daniel Irrgang, Declaració del node de materiologia i variantologia: invitació al diàleg , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Pedro Luengo, Javier Luengo, Fotogrametria i anàlisi lumínica. Interaccions en l’estudi de l’arquitectura barroca , Artnodes: Núm. 23: (Gener 2019). NODE 23. Arqueologia dels mitjans II / Humanitats digitals II (coord.: Ana Rodriguez Granell)
- Pau Alsina (Coord.), Història de l'art dels mitjans. Introducció , Artnodes: Núm. 13: (Novembre 2013). NODE 13. Història(es) de l'art dels mitjans (coord.: Ana Rodríguez Granell, Pau Alsina)
- Paola Torres Núñez del Prado, Audiotactilitat andina: interfícies transculturals que aclareixen una història divergent de la tecnologia , Artnodes: Núm. 34: (Juliol 2024). NODE 34. Materiologia i variantologia: invitació al diàleg (coord.: Siegfried Zielinski i Daniel Irrgang)
- Mira Stolpe Törneman, Mitjans imaginaris: Mysterium d'Alexander Scriabin , Artnodes: Núm. 21: (Juny 2018). NODE 21. Arqueologia dels mitjans (coord.: Pau Alsina, Ana Rodríguez, Vanina Hofman)
- Morten Søndergaard, Laura Beloff, Viure vides biotècniques: soroll, paràsits i pràctiques relacionals , Artnodes: Núm. 30
- Joshua Korenblat, Laia Solé Coromina, Món sense dissenyar: què significa educar caminant en l’Antropocè , Artnodes: Núm. 32: (Juliol 2023). NODE 32. Possibles III (coord.: Pau Alsina i Andrés Burbano)
- Umberto Luigi Roncoroni Osio, Crítiques a l’art digital: suports i límits teòrics , Artnodes: Núm. 28: (juliol 2021). NODE 28. En els límits d'allò que és possible: art, ciència i tecnologia (coord.: Paloma Díaz, Andrea García)
<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >>
També podeu iniciar una cerca avançada per similitud per a aquest article.