From Nanterre to Vincennes: the French University and May 1968
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Francesc Calvo Ortega
The objectives of this article focus principally on the most controversial aspects of what happened to the French university system during the period of reform which General Charles De Gaulle felt obliged to implement after the events of May 1968. Long before the “student revolt”, however, the structures of the educational system had fallen into decadence. The Law of Orientation, which was passed in 1968, failed to solve the deeper conflicts that had been plaguing the university system for years. Nor did it provide the educational community with a project for the future built on guarantees of academic freedom. Two universities are offered as examples: Nanterre, which lay at the core of the student revolt, and Vincennes, a failed educational project of “post-revolutionary” France. Together, they provide a sample of the difficulties faced by any university reform in reaching beyond the urgent conditions that make it historically necessary.
Article Details
How to Cite
Calvo Ortega, Francesc. “From Nanterre to Vincennes: the French University and May 1968”. Temps d’Educació, no. 35, pp. 291-06, https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/126531.
Rights
Copyright
Temps d’Educació reserves the right to publish the article first, with the author being granted the corresponding copyright. In addition, all the contents published in Temps d’Educació are subject to the Attribution-Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) licence.Most read articles by the same author(s)
- Francesc Calvo Ortega, Structuralism, cultural diversity and relativism in Lévi-Strauss , Temps d'Educació: 2010: Núm.: 38
- Francesc Calvo Ortega, El taylorisme, una pedagogia de la vida obrera , Temps d'Educació: 2004: Núm.: 28
- Francesc Calvo Ortega, Reeducació i cultura penitanciària a l'URSS. El cas Makarenko , Temps d'Educació: 2007: Núm.: 32
- Francesc Calvo Ortega, La sexualitat i l’art de l’existència. (L’ètica del «cultiu de sí» a l’últim Michel Foucault) , Temps d'Educació: 2005: Núm.: 29
- Francesc Calvo Ortega, Hermenèutica d'un poema didàctic , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 31
- Francesc Calvo Ortega, Individu, societat, població. Les tecnologies de poder , Temps d'Educació: 2006: Núm.: 30
- Francesc Calvo Ortega, La mobilització escolar (una reflexió a l'entorn dels orígens de l'escolarització a l'Estat espanyol) , Temps d'Educació: 2000: Núm.: 24