Aportacions a l’aprenentatge virtual des d’un estudi de bones pràctiques a les universitats andaluses
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
La presència i el desenvolupament de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) cada vegada és més apreciable en tots els nostres àmbits, i són molt nombrosos els esforços que les universitats de tots els països fan per incorporar-les a activitats com la gestió, la investigació o la docència. És en aquest context on neix l’estudi que exposem en aquest article, els principals propòsits del qual es van declarar en els termes següents: a) identificar els usos que els professors fan de l’aprenentatge virtual denominats de «bones pràctiques»; b) saber quins problemes tècnics, didàctics i organitzatius han trobat els professors a l’hora d’incorporar aquesta modalitat d’ensenyament-aprenentatge; c) analitzar les característiques dels materials que s’han dissenyat amb aquesta finalitat.
Per a fer l’estudi es van utilitzar diferents estratègies de recollida d’informació, com ara el biograma, l’entrevista individual al professorat, l’anàlisi dels materials i l’entrevista grupal als alumnes.
En síntesi, podríem dir que els resultats obtinguts ens van permetre arribar a algunes conclusions, com, per exemple, una actitud favorable, tant per part dels professors com dels alumnes, envers les metodologies en línia, però, més especialment, cap a models mixtos o semipresencials, de les quals van destacar la utilitat, la flexibilització que permeten, i l’augment de la implicació i la participació de l’alumnat. Així mateix, es va identificar la necessitat de formació didàctica per part dels docents i els estudiants, i la urgència de disposar de serveis i unitats d’ajuda per al professorat amb relació a l’ús d’eines, el disseny de materials i els recursos disponibles. Finalment, es va detectar un increment del rendiment acadèmic dels estudiants amb la implementació d’accions formatives semipresencials.
Article Details
Julio Cabero Almenara, Universidad de Sevilla
Es catedrático del Departamento de Didáctica y Organización Educativa, en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Es director del Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Su investigación y publicaciones se centran en torno a las nuevas tecnologías de la información y comunicación en el ámbito educativo (http://tecnologiaedu.us.es). Su dirección postal: Facultad de Ciencias de la Educación. C/ Camilo José Cela, s/n; 41018 Sevilla (España). Es el auto de contacto para este artículo.Mª del Carmen Llorente Cejudo, Universidad de Sevilla
Es profesora ayudante del Departamento de Didáctica y Organización Educativa, en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Su investigación y publicaciones se centran en torno a las nuevas tecnologías y el blended-learning en el ámbito educativo (http://tecnologiaedu.us.es). Su dirección postal: Facultad de Ciencias de la Educación. C/ Camilo José Cela, s/n; 41018 Sevilla (España).Juan Antonio Morales Lozano, Universidad de Sevilla
Es profesor titular del Departamento de Didáctica y Organización Educativa, en la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Su investigación y publicaciones abordan el ámbito de las tecnologías educativas, así como aspectos organizativos y de la formación para el desarrollo profesional. Su dirección postal: Facultad de Ciencias de la Educación. C/ Camilo José Cela, s/n; 41018 Sevilla (España).Articles més llegits del mateix autor/a
- Julio Cabero Almenara, Bases pedagógicas del e-learning , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2006: Vol.: 3 Núm.: 1
- Verónica Marín Díaz, Julio Cabero Almenara, Percepcions dels estudiants universitaris llatinoamericans sobre les xarxes socials i el treball en grup , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2013: Vol.: 10 Núm.: 2
- Julio Cabero Almenara, María del Carmen Llorente Cejudo, L'experiència formativa dels alumnes al Campus Andalús Virtual (CAV) , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2010: Vol.: 7 Núm.: 2
- Julio Cabero Almenara, Eloy López Meneses, Cristóbal Ballesteros Regaña, Experiències universitàries innovadores amb blogs per a la millora de la praxi educativa en el context europeu , RUSC, Universities & Knowledge Society: 2009: Vol.: 6 Núm.: 2