Mitjançant els nostres ulls. L'observació de la dinàmica de l'aula universitària i del treball en equip com a instrument de formació de l'alumnat i estratègia per a la pràctica reflexiva del professorat
Article Sidebar
Citacions a Google Acadèmic
Main Article Content
Itziar Rekalde Rodríguez
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Virginia Pérez-Sostoa Gaztelu-Urrutia
Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Aquesta experiència d’innovació docent és el fruit del treball iniciat al llarg del curs acadèmic 2010/11 en l’assignatura Formación y Actualización de la función pedagógica, de la titulació de Pedagogia i que s’ha estès al llarg dels cursos 2011/12 i 2012/13, havent-se incorporat en aquest darrer curs en l’assignatura Formación de formadores, del grau de Pedagogia, que pren, en certa mesura, el relleu a l’anterior assignatura en extinció. El treball s’ha dut a terme en el grup d’alumnes que realitzen els seus estudis tant en euskara com en castellà, ja que disposen d’un programa docent compartit i d’un desenvolupament del mateix i seguiment de l’alumnat comú, fruit d’un treball cooperatiu
Aquest treball pretén ajudar en el disseny, desenvolupament i avaluació de la competència transversal de treball en equip, aprofundint en un dels possibles instruments de generació d’informació com és l’observació, a partir de la que poden interpretar-se les dinàmiques que es generen dins l’aula universitària.
Els objectius que es plantegen són els següents: descriure el procés de construcció cooperativa de l’instrument d’observació per part de l’alumnat, explicar la seva implementació a l’aula i finalment, rescatar els aprenentatges que es deriven d’aquesta experiència, tant en el procés de construcció com d’implementació, de qui observa i del grup classe, com de les docents.
En aquesta experiència posem de manifest les evidències descobertes i dels reptes plantejats de cara al futur.
Aquest treball pretén ajudar en el disseny, desenvolupament i avaluació de la competència transversal de treball en equip, aprofundint en un dels possibles instruments de generació d’informació com és l’observació, a partir de la que poden interpretar-se les dinàmiques que es generen dins l’aula universitària.
Els objectius que es plantegen són els següents: descriure el procés de construcció cooperativa de l’instrument d’observació per part de l’alumnat, explicar la seva implementació a l’aula i finalment, rescatar els aprenentatges que es deriven d’aquesta experiència, tant en el procés de construcció com d’implementació, de qui observa i del grup classe, com de les docents.
En aquesta experiència posem de manifest les evidències descobertes i dels reptes plantejats de cara al futur.
Paraules clau
Treball en equip, observació d’aula, competències
Article Details
Com citar
Rekalde Rodríguez, Itziar; and Pérez-Sostoa Gaztelu-Urrutia, Virginia. “Mitjançant els nostres ulls. L’observació de la dinàmica de l’aula universitària i del treball en equip com a instrument de formació de l’alumnat i estratègia per a la pràctica reflexiva del professorat”. Revista d’Innovació Docent Universitària, no. 5, pp. 20-32, https://raco.cat/index.php/RIDU/article/view/259452.
Drets
Drets d'autor
L'autor/a que publica en aquesta revista accepta les condicions següents:
- L'autor/a conserva els drets d’autoria i atorga a la revista el dret de primera publicació de l’obra.
- Els textos es difondran amb la llicència de reconeixement 4.0 Espanya de Creative Commons, la qual permet compartir, distribuir, reproduir i la comunicació pública, sempre que se’n reconegui l’autoria i la revista.
Biografies de l'autor/a
Itziar Rekalde Rodríguez, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Departamento de Didáctica y Organización escolarVirginia Pérez-Sostoa Gaztelu-Urrutia, Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea
Departamento de Didáctica y Organización escolarArticles més llegits del mateix autor/a
- Itziar Rekalde Rodríguez, Esther Cruz Iglesias, Virginia Perez-Sostoa Gaxtelu-Urrutia, Les activitats interdisciplinars de mòdul a debat. L'experiència del Grau de Pedagogia de la UPV/EHU , Revista d'Innovació Docent Universitària: Núm. 11 (2019)
- Itziar Rekalde Rodríguez, Virginia Pérez-Sostoa Gaztelu-Urrutia, CONSTRUINT TASQUES AUTÈNTIQUES PER AL DESENVOLUPAMENT DE COMPETÈNCIES PROFESSIONALS A L'EDUCACIÓ SUPERIOR: L'ÚS DEL ROLE-PLAY DE PEDAGOGIA , Revista d'Innovació Docent Universitària: Núm. 7 (2015)
- Lourdes Gastón García, Itziar Rekalde Rodríguez, La tutoria universitària. El cas del Grau de Pedagogia de la UPV/EHU , Revista d'Innovació Docent Universitària: Núm. 8 (2016)