Learning by competences (I). Identification of competences’ profiles
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
In this essay we analyze the use of teaching units in Vocational Education (third cycle, Chemistry). The teaching units have been designed according to the syllabuses based on educational abilities. Our goal was to identify results related to competences by the assessment of the school actions that had been carried out. These actions were analyzed through an adaptation of the diagram for the analysis of the scientific activity suggested by Echeverría (2002).
Types of knowledge acquired by the students and the influence of the lab instruments in the learning process, were identified. With this, we worked out «profiles» of the acquired competences, both required by the productive sector and the school science. All along the research a concept of teaching emerges, according to which students, teachers and instruments are part of a system whose elements fulfill certain requirements.
Article Details
Antònia Via Giménez, INSM Narcís Monturiol. Barcelona
-Licenciada en Ciencias Químicas. Universitat de València.
-Doctora en Didàctica de la Ciencia y de las Matemáticas. Universitat Autònoma de Barcelona.
Mercè Izquierdo Aymerich, Universitat Autònoma de Ba.rcelona
Catedrática emérita del Departamento de Didáctica de las Matemáticas y de las Ciencias Experimentales.Most read articles by the same author(s)
- Ainoa Marzabal Blancafort, Mercè Izquierdo Aymerich, Analysis of the textual structure of chemistry textbooks regarding their teaching role , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 35 No. 1 (2017)
- Carlos Agudelo Carvajal, Mercè Izquierdo Aymerich, Un instrumento para analizar el concepto de elemento químico en la enseñanza de la tabla periódica : el legado de Mendeleiev , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Edith Herrera San Martín, Mercè Izquierdo Aymerich, Aprender a indagar y modelizar con el diagrama Uve de Gowin en la formación inicial del profesorado de ciencias de secundaria , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Álvaro García Martínez, Mercè Izquierdo Aymerich, Contribution of History of Science to professional development of university teachers , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 1
- Mercè Izquierdo Aymerich, Alma Adrianna Gómez Galindo, S. Lizette Ramos de Robles, Nora Bahamonde, Pamela Diaco, Joan Aliberas Maymí, Rufina Gutierrez, Mercè Izquierdo Aymerich, Mariona Espinet, Modelización del fenómeno de alimentación humana: de la mirada disciplinar a la multirreferencialidad , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Ainoa Marzabal Blancafort, Mercé Izquierdo Aymerich, Análisis del libro de textos de Química como discurso didáctico , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Mercè Izquierdo Aymerich, Joaquín Giménez Rodríguez, Three masters have left us , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 No. 3 (2020)
- Nora Sánchez Oussedik, Marina Castells Llavanera, Mercè Izquierdo Aymerich, Evolución del conocimiento didáctico del maestro de ciencias a lo largo de una formación inicial reflexiva basada en el análisis de diálogos , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències