Scientific practices in early childhood education: an approach to the analysis of the curriculum and teacher training plans in Galicia
Article Sidebar
Google Scholar citations
Main Article Content
Inés Mosquera Bargiela
Universidade de Santiago de Compostela, España. Departamento de Didácticas Aplicadas
Blanca Puig Mauriz
Universidade de Santiago de Compostela, España. Departamento de Didácticas Aplicadas
Paloma Blanco Anaya
Universidade de Santiago de Compostela, España. Departamento de Didácticas Aplicadas
This paper presents a study about scientific practices in the curriculum and in teacher training plans in science in Early Childhood Education (ECE). The research questions are: 1) How are scientific practices integrated in the Early Childhood Education curriculum? 2) What initial and continuous training do the early childhood teachers receive in order to promote scientific practices in their classroom? Specifically, how important are these practices in their professional development? The scientific practice with highest presence in the ECE curriculum is inquiry, followed by modelling and scientific argumentation. The analysis of early childhood teachers initial training plans in our community reveal that only two subjects of Early Childhood Education’s Degree include in their programmes scientific practices. One activity for scientific training is found within the Annual Teacher Training Plan, although scientific practices are not mentioned.
Keywords
inquiry, modelling, argumentation, early childhood education’s curriculum, professional development
Article Details
How to Cite
Mosquera Bargiela, Inés et al. “Scientific practices in early childhood education: an approach to the analysis of the curriculum and teacher training plans in Galicia”. Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, vol.VOL 36, no. 1, pp. 7-23, https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335271.
Most read articles by the same author(s)
- María Peregrina Varela Caamiña, Paloma Blanco Anaya, Joaquín Díaz de Bustamante, Establishment of argumentative lines in the resolution of a problem with enzymes , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 38 No. 2 (2020)
- Paloma Blanco Anaya, Joaquín Díaz de Bustamante, Argumentation and use of evidence: making inferences about a sequence of footprints , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2014: Vol.: 32 Núm.: 2
- Virginia Aznar Cuadrado, Blanca Puig Mauriz, Primary pre-service teachers’ conceptions and models about tuberculosis , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: Vol. 34 No. 1 (2016)
- Inés Bargiela Mosquera, Blanca Puig, Paloma Blanco Anaya, Las prácticas científicas en el currículum y formación del profesorado de infantil , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Paloma Blanco Anaya, Joaquín Díaz de Bustamante, Evolución en el uso de modelos a través de la argumentación en una actividad de geología , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2017)
- Paloma Blanco Anaya, Joaquín Díaz de Bustamante, Competencia en el uso de pruebas en la modelización de la cuenca sedimentaria de as pontes , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències
- Blanca Puig Mauriz, The competition performance testing using the expression of genes in Secondary , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: 2013: Vol.: 31 Núm.: 3
- Blanca Puig Mauriz, Mª. Pilar Jiménez Aleixandre, Uso de pruebas sobre el modelo de expresión de los genes en distintos contextos auténticos , Enseñanza de las Ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas: No. Extra (2013): IX Congrés d'Investigació en Didàctica de les Ciències