Abstract
When we say that human beings are only fully able to live as such through the narrative reconstruction of our experiences, we are making use of concepts deployed by a number of contemporary authors who draw attention to the importance of being recognized as a construct made of words. It is insofar as those words are interpreted and contextualized by professionals that the meaningful dialogical situation takes on importance. With this perspective in view we have created the courses in Social Skills, Interview Techniques and Crisis Situation magement, designed to integrate the theoretical models and the variables that present in the rapport with the service user, particularly where this communicative relationship is formalized in the interview situation. We also show how our training process, based on the simulation of situations, fosters commitment to teamwork and self-understanding.Keywords
References
Fernández, A.; Rodríguez, B. (2002). Habilidades de entrevista para psicoterapeutas. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Husserl, E. (2009). “Valor de la vida. Valor del mundo moralidad y felicidad”. Dins: Acta fenomenológica latinoamericana. Volumen III (Documentos), p. 789-82. Círculo Latinoamericano de Fenomenología Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú; Morelia (México): Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Gadamer, H. G. (1996). El estado oculto de la salud. Barcelona: Gedisa
Ricoeur, Paul (2006). La vida: un relato en busca de narrador. Ágora, vol. 25, núm. 2, p. 9-22.
Rosell, T.(2010). “L’entrevista d’intervenció i l’entrevista de supervisió en el treball social”. Dins: Revista de Treball Social, 189, p. 65-85.Barcelona: Col·legi Oficial de Diplomats en Treball Social i Assistents Socials de Ca-talunya.
Rosell, T. (1987). L’entrevista en el treball social. Barcelona: Llar del llibre.
Trevithick, P. (2002). Habilidades de comunicación en intervención social.Madrid: Narcea.
Rights
Copyright
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull