Resum
L’article presenta la recerca Competències clau desenvolupades en el lleure educatiu rellevants per a l’èxit escolar i la millora de l’ocupabilitat juvenil, subvencionada a través de la convocatòria de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques del Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat, té per objectiu ampliar el coneixement sobre els efectes que la participació en espais de lleure educatiu i/o centres oberts/centres socioeducatius ha tingut en joves que, quan eren nens i adolescents, van participar en aquest tipus de programes, amb relació a l’èxit educatiu i/o al desenvolupament de les competències per a l’ocupabilitat. La metodologia emprada per dur a terme aquest estudi va ser un disseny mixt (quantitatiu-qualitatiu), d’anàlisi explicativa seqüencial (DEXPLIS). Es van realitzar entrevistes en profunditat a joves que han participat en els recursos, a educadors, a professors i a ocupadors d’aquests joves; i es van administrar qüestionaris a nens i adolescents que hi participen actualment. La informació es va recopilar simultàniament en quatre comunitats autònomes d’Espanya en què s’ha desenvolupat l’estudi (Catalunya, Comunitat de Madrid, Balears i Comunitat Valenciana). Els primers resultats de la recerca han permès el disseny d’indicadors que ens porta a una detecció inicial de bones pràctiques i que, alhora, orienta els professionals sobre aquells aspectes clau a tenir en compte per a la millora de la seva pràctica diària.
Paraules clau
Referències
Alegre, M. A. (2009). Criteris per l’avaluació de les Bones Pràctiques en matèria educativa. Fundació Pi i Sunyer i Diputació de Barcelona.
Arnau-Sabatés, L.; Marzo, M. T.; Jariot, M.; Sala-Roca, J. (2014). Learning basic employability competence: a challenge for the active labour insertion of adolescents in residential care in their transition to adulthood.
European Journal of Social Work , 17(2), 252-265.
Arendale, D. (2017). Best Education Practices. Recuperat de: https://www.arendale.org/best-education practices/
Casas, F. (2012). La protecció dels infants i adolescents en situació de risc social i desemparament a Catalunya. Barcelona: UNICEF.
Eurostat. (2017). Unemployement statistics. Recuperat de: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Unemployment_statistics
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M. del P. (2010). Metodología de la investigación (5ed.). Recuperat de: https:// www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacio/Metodologia%20de%20la%20investigaci%C3%B3n%205ta%20Edici%C3%B3n.pdf
Hillard, J.; Pollard, E. (1998). Employability: developing a framework for policy analysis. Department for Education and Employment, London. Research Report 85. Recuperat de: https://www.researchgate.net/publication/225083565_Employability_Developing_a_framework_for_policy_analysis
Fundació Pere Tarrés (2015). Estudio sobre el tiempo libre educativo. Barcelona: Fundació Pere Tarrés.
FUNDIPE. (1999). Informe sobre empleabilidad. Recuperat de: http://www.fundipe.es/archiv/FOLLEMPL_seguro.pdf
Montserrat, C.; Casas, F.; Baena, M. (2015). La educación de los niños, niñas y adolescentes en el Sistema de Protección. ¿Un problema o una oportunidad?. Girona: IRQV i Documenta Universitaria.
Morata, T.; Burguet, M.; Palasí, E.; Valencia, M. (2016). Guía pedagógica del Programa de Refuerzo Educativo. Barcelona: Editorial Graó.
Ordre ECD/65/2015, de 21 de gener, por la qual es descriuen les relacions entre les competències, els continguts i els criteris d’avaluació de l’educació primària, l’educació secundària obligatòria i el batxillerat. BOE núm. 25, dijous 29 de gener de 2015, 6986 a 7003. Recuperat de: https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/29/pdfs/BOE-A-2015-738.pdf
PACEC. (2011). A study of the IMPACT OF SCOUTING on the UK’s young people, adults and communities. London
Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica . Madrid: Ed. Morata.
Stake, R. (1994). Case Study. En N. K. Denzin i Y. S. Lincoln. (Eds.). Handbook of Qualitative Research
(p. 239–247). London: Sage.
Tamkin, P.; Hillage J. (1999). Employability and Employers: the missing piece on the jigsaw. Brighton: Institute for Employment Studies.
Valls, N.; Créixams, C.; Borison, A.; Font, A. (2007).Aprenentatges en l’àmbitassociatiu de l’educació en el lleure. Barcelona: Observatori Català de la Joventut, Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya.
Drets
Aquesta obra està sota una llicència internacional Creative Commons Reconeixement-NoComercial 4.0.
(c) © Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull, 2019
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull