Resum
L’objectiu és que els adolescents reflexionin sobre els comportaments d’igualtat. Es va realitzar una intervenció des de la identificació de conductes discriminatòries, adreçada a 55 adolescents d’entre 14 i 16 anys. Es va emprar un material interactiu, Miradas. Les activitats van ser d’interès per als estudiants i van despertar la seva motivació cap a la reflexió de comportaments sexistes. Es conclou que treballar a partir de situacions que reflecteixen la realitat pot ser un suport per a la consolidació d’igualtat.Paraules clau
Referències
Björqvist, K.; Österman, K. (1992). Sex Role Scale for Children. Finland: Abo Akademic University.
Colás, P.; Villaciervos, P. (2007). “La interiorización de los estereotipos de género en los jóvenes adolescentes”. En: Revista de Investigación Educativa, 25(1), 35-58.
Delegación del Gobierno para la Violencia de Género (2015). Percepción de la violencia de género en la adolescencia y la juventud. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Díaz-Aguado, M. J.; Martínez-Arias, R. (2001). La construcción de la igualdad y la prevención de la violencia contra la mujer desde la educación secundaria. Madrid: Instituto de la Mujer.
Díaz-Barriga, A. (2006). “La educación en valores: Avatares del currículum formal, oculto y los temas transversales”. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(1). Recuperat de http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-diazbarriga2.html
Federación de Mujeres Progresistas (2010). ¿Igualmente? Alumnado y género, actitudes y comportamientos. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración. Recuperat de http://perso.unifr.ch/derechopenal/assets/files/temas/t_20111206_01.pdf
García-Pérez, R.; Rebollo, M. A.; Vega, L.; Barragán, R.; Buzón, O.; Piedra, J. (2011). “El patriarcado no es transparente: competencias del profesorado para reconocer la igualdad”. En: Cultura y Educación, 23(3), 385-397. doi: 10.1174/113564011797330298
García-Pérez, R.; Rebollo, M. A.; Buzón, O.; González-Piñal, R.; Barragán, R.; Ruiz, E. (2010). “Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género”. En: Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232.
Glick, P.; Fiske, S. T. (1996). “The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating hostile and benevolent sexism”. En: Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491-512. doi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.70.3.491
Hernando, A. (2007). “La prevención de la violencia de género en adolescentes. Una experiencia en el centro educativo”. En: Apuntes de Psicología, 25, 325-340.
Larsen, K. S.; Long, E. (1988). “Attitudes toward sex-roles: Traditional or egalitarian”. En: Sex Roles, 19, 1-12.
Leaper, C.; Friedman, C. K. (2007). “The socialization of gender”. En: J. E. Grusec; P. D. Hastings (Eds.), Handbook of socialization: Theory and research (pp. 561-587). New York: Guilford Publications.
Lemus, S.; Castillo, M.; Moya, M.; Padilla, J. L.; Ryan, E. (2008). “Elaboración y validación del Inventario de Sexismo Ambivalente para adolescentes”. En: International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 537-562. López-Sáez, M.; Morales, J. F.; Lisbona, A. (2008). “Evolution of gender stereotypes in Spain: traits and roles”. En: The Spanish Journal of Psychology, 11, 609-617.
Lopéz-Zafra, E.; García-Retamero, R. (2012). “Do gender stereotypes change? The dynamic of gender stereotypes in Spain”. En: Journal of Gender Studies, 21(2), 169-183. doi: 10.1080/09589236.2012.661580
Losada, L.; Muñoz, J. M.; Espiñeira, E. M. (2015). “Perfil, funciones y competencias del educador social a debate: análisis de la trayectoria de la formación de profesionales de la educación social”. En: Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 60, 59-76.
Luzón, J. M.; Ramos, E.; Recio, P.; de la Peña, E. M. (2011). Proyecto Detecta Andalucía. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer.
Montané, A. (2015). “Transversalidad de género: educación, formación y empleabilidad”. En: Espaço do Currículo, 8(2), 176-194. doi: 10.15687/rec.2015.v8n2.176194
Moya, M. (2004). “Actitudes sexistas y nuevas formas de sexismo”. En: E. Barberá; I. Martínez (Coords.), Psicología y Género (pp. 271–294). Madrid: Pearson.
Moya, M.; Lemus, S. (2007). “Puño de hierro en guante de terciopelo. Diferencias de poder, sexismo y violencia de género”. En: S. Yubero; E. Larrañaga; A. Blanco (Coords.), Convivir con la violencia (pp. 99-116). Cuenca: Servicio Publicaciones UCLM.
Orte, C. (2007). “Educación familiar y prevención de la violencia de género”. En: Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 36, 73-90.
Ovejero, A.; Yubero, S.; Larrañaga, E.; Navarro, N. (2013). “Sexismo y comportamiento de acoso escolar en adolescentes”. En: Psicología Conductual, 21, 157-171.
Rebollo, M. A.; Vega, L.; García-Pérez, R. (2011). “El profesorado en la aplicación de planes de igualdad: conflictos y discursos en el cambio educativo”. En: Revista de Investigación Educativa, 29(2), 311-323.
Recio, P.; Cuadrado, I.; Ramos, E. (2007). “Propiedades psicométricas de la Escala de Detección de Sexismo en Adolescentes (DSA)”. En: Psicothema, 19, 522-528.
Reinoso, I.; Hernández, J. C. (2011). “La perspectiva de género en la educación”. En: Cuadernos de Educación y Desarrollo, 28(3). Recuperado de http: //www.eumed.net/rev/ced/28/rchm.htm
Schwartz, J. P.; Lindley, L. D. (2009). “Impacting sexism through social justice prevention: Implications at the person and environmental levels”. En: Journal of Primary Prevention, 30, 27-41. doi: 10.1007/s10935-008-0162-8
Valdemoros, M. A.; Sanz, E.; Ponce, A. (2012). “Educación informal y ocio juvenil”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 20, 203-221.
Valenzuela, J.; Nieto, A. M.; Muñoz, C. (2014). “Motivación y disposiciones: enfoques alternativos para explicar el desempeño de habilidades de pensamiento crítico”. En: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(3), 16-32.
Yubero, S.; Larrañaga, E. (2013). “Educar actitudes para la convivencia de género. Propuesta psicoeducativa desde la competencia lectora: Proyecto ¿Somos princesas?”. En: J. J. Gázquez; M. C. Pérez; M. M. Molero (Comps.), La convivencia escolar: un acercamiento multidisciplinar (pp. 287-292). Almería: ASUNIVEP.
Yubero, S.; Larrañaga, E.; Buil, F. (2009). Miradas (interactivo). CEPLI/Instituto de la Mujer
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull