Resum
Els problemes de convivència en els centres escolars són recurrents i els educadors socials no poden passar de llarg sobre un tema de caràcter interdisciplinar que requereix intervencions socioeducatives. En aquest treball, a partir de la lectura del llibre àlbum nombres robados (Tàssies, SM.) s’intervé sobre el concepte d’assetjament i les seves conseqüències. La lectura de l’àlbum ens ha permès despertar el diàleg per reconèixer l’assetjament per exclusió, les emocions de la víctima i treballar els valors d’acceptació i convivència entre iguals. Es tracta de parlar de l’assetjament amb els adolescents des de la distància personal i la proximitat contextual que ofereix la literatura. Presentem els resultats de l’experiència duta a terme amb 92 estudiants de 2n curs d’ESO, entre 13 i 14 anys, d’un centre d’educació secundària.Paraules clau
Referències
Cabrerizo, J. (2006). Estrategias de orientación educativa ante la problemática de la violencia en las aulas. Madrid: UNED.
Caride, J. A. (2004). “¿Qué añade lo ‘Social’ al sustantivo ‘Pedagogía’?”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11, 55-85.
Cerezo, F. (2009). “Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas”. En: International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 367-378.
Colomer, T. (2010). “Nuevos valores en el cambio de siglo”. En: T. Colomer, B. Kümmerling-Meibauer; C. Silva-Díaz (Coords.), Cruce de miradas. Nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 58-73). Barcelona: Banco del Libro.
Consejo, E. (2011). “Peritextos del siglo XXI. Las guardas en el discurso literario infantil”. En: Ocnos, 7, 111-122.
Cowie, H. (2013). “Cyberbullying and its impact on young people’s emotional health and well-being”. En: Psychiatric Bulletin, 37, 167–170.
Cuperman, R. C. (2010). “Las repuestas lectoras en niños preadolescentes: espejo de la agresión”. En: Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 2(2), 123-137.
Díaz-Aguado, M. J. (2005). “Por que se produce la violencia escolar y cómo prevenirla”. En: Revista Iberoamericana de Educación, 37, 17-47.
Díaz-Plaja, A. (2009). “Entre libros: la construcción de un itinerario lector propio en la adolescencia”. En: T. Colomer (Coord.). Lecturas adolescentes (119-150). Barcelona: Grao.
Diversos autors (2008). 21 relatos contra el acoso escolar. Madrid: SM.
Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Gázquez, J. J.; Pérez-Fuentes, M. C.; Carrión, J. J.; Santiuste, V. (2010). “Estudio y análisis de conductas violentas en Educación Secundaria en España”. En: Universitas Psychológica, 9, 371-380.
Gini, G.; Albeiro, P.; Benelli, B.; Altoé, G. (2007). “Does empathy predict adolescents’ bullying and defending behavior?”. En: Aggressive Behavior, 33, 467-476.
Hanán, F. (2007). Leer y mirar al libro álbum: ¿un género en construcción? Bogotá: Norma.
Harel-Fisch, Y.; Walsh, S.; Fogel-Grinwald, H.; Amitai, G.; Pickett, W.; Molcho, M.; Miembros del HBSC Violence and Injury Prevention Focus Group (2011). “Negative school perceptions and involvement in school bullying: A universal relationship across 40 countries”. En: Journal of Adolescent, 34, 639-652.
Hoster, B. (2007). “Selección temática de álbumes ilustrados para una educación en la no violencia”. En: Escuela Abierta, 10, 101-127.
Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. Barcelona: Paidós.
Lionni, L. (2003). “Antes de las imágenes”. En. Peonza: Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 65, 16-23.
March, M. X.; Orte, C. (2007). “El trabajo interdisciplinar del educador social en la escuela”. En: Aula de Innovación Educativa, 160, 12-14.
Mendoza, A. (1998). Tú, lector: aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.
Navarro, R.; Yubero, S.; Larrañaga, E.; Martínez, V. (2012). “Children’s cyberbullying victimization: associations with social anxiety and social competence in Spanish simple”. En: Child Indicators Research, 5(2), 281-295.
Olweus, D. (1998). Acoso y maltrato entre escolares. Madrid: Morata.
Orte, C. (2008). La corresponsabilidad educativa y social en el acoso e intimidación escolar. El rol del educador social. Illes Balears: Universitat de les Illes Balears.
Ortega, R.; Mora-Merchán, J. (2008). “Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolar: explorando el esquema dominio-sumisión”. En: Infancia y Aprendizaje, 31, 515-528.
Sánchez-Escalonilla, M. J. (2007). “La acción del líder para prevenir y actuar en el acoso escolar”. En: J. Cardona (Eds.). El acoso escolar y la incidencia en la comunidad educativa (pp. 103-153). Madrid: Universitas.
Smith, P. K.; Brain, P. (2000). “Bullying in schools: Lessons from two decades of research”. En: Aggressive Behavior, 26, 1-9.
Turrión, C. (2012). “La ambigüedad del significado en el álbum y su lector implícito. El ejemplo de El Túnel de Browne”. En: Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 5(1), 60-78.
Villejas, F. J. (2010). Aproximaciones a un estudio del libro-álbum narrativo: un caso práctico para la educación en valores en lectores adolescentes de Chile. Treball de Final de Màster (Dirigit per A. Díaz-Plaja i T. Durán). Recuperat de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/16063/1/VILLEGAS_trabajofinaldemasterf.pdf
Yubero, S.; Larrañaga, E. (2010). “Educar en valores para la igualdad desde la lectura”. En: L. V. Amador; M. C. Monreal (Coords.). Intervención social y género (pp. 241-262). Madrid: Narcea.
Yubero, S.; Larrañaga, E.; Martínez, I. (2013). “Familia, comunicación y conductas de riesgo”. En: Ovejero, A.; Smith P. K.; Yubero, S. (Coords.). El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales. Madrid: Biblioteca Nueva.
Yubero, S.; Larrañaga, E. (2014). “Textos literarios para la prevención del acoso”. En: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(5), 313-318.
Drets
Drets d'autor
Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa es publica en accés obert sota la llicència Creative commons reconeixement-nocomercial (by-nc): es permet l’ús del seu contingut sempre que se citi l’autor o l’autora i la publicació, amb la seva adreça electrònica exacta. Es permet la generació d’obres derivades sempre que no se’n faci un ús comercial. Tampoc no es pot utilitzar l’obra original amb finalitats comercials.
El copyright © de la revista pertany a la Facultat d'Educació Social i Treball Social Pere Tarrés. Universitat Ramon Llull