Llegir per conviure. Lectures per a la prevenció de l’assetjament
PDF
PDF (Castellano)


Citacions a Google Acadèmic

Com citar

Larrañaga, Elisa et al. “Llegir per conviure. Lectures per a la prevenció de l’assetjament”. Educació social. Revista d’intervenció socioeducativa, no. 59, pp. 70-84, doi:10.34810/EducacioSocialn59id290999.


Resum

Els problemes de convivència en els centres escolars són recurrents i els educadors socials no poden passar de llarg sobre un tema de caràcter interdisciplinar que requereix intervencions socioeducatives. En aquest treball, a partir de la lectura del llibre àlbum nombres robados (Tàssies, SM.) s’intervé sobre el concepte d’assetjament i les seves conseqüències. La lectura de l’àlbum ens ha permès despertar el diàleg per reconèixer l’assetjament per exclusió, les emocions de la víctima i treballar els valors d’acceptació i convivència entre iguals. Es tracta de parlar de l’assetjament amb els adolescents des de la distància personal i la proximitat contextual que ofereix la literatura. Presentem els resultats de l’experiència duta a terme amb 92 estudiants de 2n curs d’ESO, entre 13 i 14 anys, d’un centre d’educació secundària.

Paraules clau

  • Assetjament
  • prevenció
  • lectura
  • intervenció socioeducativa
https://doi.org/10.34810/EducacioSocialn59id290999
PDF
PDF (Castellano)

Referències

Cabrerizo, J. (2006). Estrategias de orientación educativa ante la problemática de la violencia en las aulas. Madrid: UNED.

Caride, J. A. (2004). “¿Qué añade lo ‘Social’ al sustantivo ‘Pedagogía’?”. En: Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 11, 55-85.

Cerezo, F. (2009). “Bullying: análisis de la situación en las aulas españolas”. En: International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 9, 367-378.

Colomer, T. (2010). “Nuevos valores en el cambio de siglo”. En: T. Colomer, B. Kümmerling-Meibauer; C. Silva-Díaz (Coords.), Cruce de miradas. Nuevas aproximaciones al libro-álbum (pp. 58-73). Barcelona: Banco del Libro.

Consejo, E. (2011). “Peritextos del siglo XXI. Las guardas en el discurso literario infantil”. En: Ocnos, 7, 111-122.

Cowie, H. (2013). “Cyberbullying and its impact on young people’s emotional health and well-being”. En: Psychiatric Bulletin, 37, 167–170.

Cuperman, R. C. (2010). “Las repuestas lectoras en niños preadolescentes: espejo de la agresión”. En: Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 2(2), 123-137.

Díaz-Aguado, M. J. (2005). “Por que se produce la violencia escolar y cómo prevenirla”. En: Revista Iberoamericana de Educación, 37, 17-47.

Díaz-Plaja, A. (2009). “Entre libros: la construcción de un itinerario lector propio en la adolescencia”. En: T. Colomer (Coord.). Lecturas adolescentes (119-150). Barcelona: Grao.

Diversos autors (2008). 21 relatos contra el acoso escolar. Madrid: SM.

Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Gázquez, J. J.; Pérez-Fuentes, M. C.; Carrión, J. J.; Santiuste, V. (2010). “Estudio y análisis de conductas violentas en Educación Secundaria en España”. En: Universitas Psychológica, 9, 371-380.

Gini, G.; Albeiro, P.; Benelli, B.; Altoé, G. (2007). “Does empathy predict adolescents’ bullying and defending behavior?”. En: Aggressive Behavior, 33, 467-476.

Hanán, F. (2007). Leer y mirar al libro álbum: ¿un género en construcción? Bogotá: Norma.

Harel-Fisch, Y.; Walsh, S.; Fogel-Grinwald, H.; Amitai, G.; Pickett, W.; Molcho, M.; Miembros del HBSC Violence and Injury Prevention Focus Group (2011). “Negative school perceptions and involvement in school bullying: A universal relationship across 40 countries”. En: Journal of Adolescent, 34, 639-652.

Hoster, B. (2007). “Selección temática de álbumes ilustrados para una educación en la no violencia”. En: Escuela Abierta, 10, 101-127.

Jenkins, H. (2009). Fans, blogueros y videojuegos. Barcelona: Paidós.

Lionni, L. (2003). “Antes de las imágenes”. En. Peonza: Revista de Literatura Infantil y Juvenil, 65, 16-23.

March, M. X.; Orte, C. (2007). “El trabajo interdisciplinar del educador social en la escuela”. En: Aula de Innovación Educativa, 160, 12-14.

Mendoza, A. (1998). Tú, lector: aspectos de la interacción texto-lector en el proceso de lectura. Barcelona: Octaedro.

Navarro, R.; Yubero, S.; Larrañaga, E.; Martínez, V. (2012). “Children’s cyberbullying victimization: associations with social anxiety and social competence in Spanish simple”. En: Child Indicators Research, 5(2), 281-295.

Olweus, D. (1998). Acoso y maltrato entre escolares. Madrid: Morata.

Orte, C. (2008). La corresponsabilidad educativa y social en el acoso e intimidación escolar. El rol del educador social. Illes Balears: Universitat de les Illes Balears.

Ortega, R.; Mora-Merchán, J. (2008). “Las redes de iguales y el fenómeno del acoso escolar: explorando el esquema dominio-sumisión”. En: Infancia y Aprendizaje, 31, 515-528.

Sánchez-Escalonilla, M. J. (2007). “La acción del líder para prevenir y actuar en el acoso escolar”. En: J. Cardona (Eds.). El acoso escolar y la incidencia en la comunidad educativa (pp. 103-153). Madrid: Universitas.

Smith, P. K.; Brain, P. (2000). “Bullying in schools: Lessons from two decades of research”. En: Aggressive Behavior, 26, 1-9.

Turrión, C. (2012). “La ambigüedad del significado en el álbum y su lector implícito. El ejemplo de El Túnel de Browne”. En: Bellaterra Journal of Teaching & Learning Language & Literature, 5(1), 60-78.

Villejas, F. J. (2010). Aproximaciones a un estudio del libro-álbum narrativo: un caso práctico para la educación en valores en lectores adolescentes de Chile. Treball de Final de Màster (Dirigit per A. Díaz-Plaja i T. Durán). Recuperat de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/16063/1/VILLEGAS_trabajofinaldemasterf.pdf

Yubero, S.; Larrañaga, E. (2010). “Educar en valores para la igualdad desde la lectura”. En: L. V. Amador; M. C. Monreal (Coords.). Intervención social y género (pp. 241-262). Madrid: Narcea.

Yubero, S.; Larrañaga, E.; Martínez, I. (2013). “Familia, comunicación y conductas de riesgo”. En: Ovejero, A.; Smith P. K.; Yubero, S. (Coords.). El acoso escolar y su prevención. Perspectivas internacionales. Madrid: Biblioteca Nueva.

Yubero, S.; Larrañaga, E. (2014). “Textos literarios para la prevención del acoso”. En: International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(5), 313-318.